Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1352 ggr
dalpozzo
2014-09-09 20:46

Ensam hane

Hej! Som nybliven musägare har jag stött på ett problem som jag gärna skulle vilja ha lite hjälp eller råd med. I juni köpte jag mina två muspojkar från en djuraffär, vilket nu i efterhand har insett inte var ett så bra beslut då jag hellre hade köpt från en uppfödare. Nyss har en av dem tyvärr avlidit, av okänd anledning. De två pojkarna fungerade väldigt bra ihop och trivdes i varandras sällskap och nu när bara en av dem finns kvar vill jag gärna köpa en kompis till honom. Han verkar nedstämd, han visar sig inte lika ofta i buren längre. Men han äter, dricker och undersöker nya leksaker så fort man ändrar om i buren. Jag vet ju att det kan vara svårt att sätta ihop hanar, så frågan är ju vad ni tycker är bäst? Ska man prova att köpa en kompis till honom trots riskerna för bråk eller ska jag låta honom bo ensam?

Annons:
ajanki
2014-09-09 21:55
#1

Ja, det kan vara svårt att sätta ihop hanar, särskilt om dom inte är släkt med varandra. 

Här hemma så har jag far och söner ihop, det går oftast bra, men jag har koll på dom för det kan hända att dom en dag inte vill bo ihop. Har man otur så kan dom skada varandra rejält.

Så om jag ska råda dig till nåt så är det att låta han bo ensam. Du får ägna lite mer tid till honom, sätt in mycket grejer i buren till han så han har lite att göra :)

Du ska naturligtvis göra som du vill! Lycka till med killen, hur du än bestämmer dig för att göra:)

Lamina
2014-09-09 22:55
#2

Att ha mushanar ihop är inget man brukar rekommendera för förstagångsägare. Det krävs en viss erfarenhet att kunna se när dom inte längre trivs ihop. (Det är knappt att jag själv vågar ha hanar ihop…) Dessutom är det svårt, nästintill omöjligt, att få fullvuxna obesläktade hanar att fungera ihop. I dom fall det går ligger det oftast år av noggrann avel bakom. Lägg där till risken för sjukdomar om man för ihop 2 stycken olika bakteriefloror, möss är tyvärr rätt känsliga djur… Så jag måste tyvärr säga att det bästa är att låta honom gå ensam. Vill du ändå ha fler möss kan du ju alltid skaffa en till bur och köpa några från en uppfödare. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

dalpozzo
2014-09-09 23:12
#3

#1 #2 Det har alltid lutat åt att ha kvar honom ensam. Precis som ni säger så är det ju svårt med hanar. Har alltid haft extra bur ifall de skulle bråka, men jag antar att jag haft extra tur eftersom de fungerat så bra ihop! Tack så jättemycket för snabbt svar! Tar till mig era råd och har kvar honom ensam :)

ariama
2014-09-10 07:46
#4

Ja, nu hoppar jag in med några spontana tankar, när jag läser ditt inlägg.

Det första jag tänker är NEJ, ingen ny hane till honom. det andra jag tänker är: " … tyvärr avlidit av okänd anledning." … Det KAN vara så, att han faktiskt är ihjälstressad av din andra hane…

Jag säger inte att det är så, det vet jag ingenting om!! Men jag säger att det är möjligt.

Mushanar som inte är avlade på att gå ihop, gör det inte. De kan slåss på liv och död, vilket du redan vet om, och hållt ögonen öppna för. 

Men djur behöver inte slåss för att orsaka varandra allvarlig skada.  Det finns en sorts "osynlig mobbing" som kan försigår på många olika intrikata vis, som stressar den mobbade, ibland så illa att immunförsvaret blir försvagat och djuret till slut dör.

Du är "nybliven musägare". Att de två hanarna såg ut att trivas i varandras sällskap, behöver inte vara vad det såg ut att vara. Man behöver nog vara van musägare (eller kanske kan det räcka med att vara van djurägare ibland?) för att kunna särskilja och tolka olika beteenden och situationer.

Det här är bara mina tankar, utifrån vad jag även sett och läst från andra misslyckade försök - med goda intentioner, men inte tillräcklig etologisk kunskap (etologi = läran om djurens beteende) - när det gäller mushanar ihop.

Jag vet ingenting om dig!! Och det kan mycket väl vara så att din mushane dog av andra orsaker än de jag säger kan förekomma. och jag beklagar din förlust.

😘

dalpozzo
2014-09-10 12:23
#5

#4 Det är inte helt omöjligt att det kan vara som du säger, tyvärr, eftersom jag inte hade någon aning om vad dödsorsaken var. Det är så synd att jag inte fått den här informationen tidigare, men man lär ju sig med tiden. Tack så mycket för att du delade dina tankar! Det fick mig att tänka om lite :)

Upp till toppen
Annons: