Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 654 ggr
DenisVF
9/20/14, 3:40 PM

Han kommer inte ut

Jag har nu haft min mushane i ungefär ett dygn, så jag kanske är nojig.

Men igår var han ute och sprang, klättrade och grävde. Sedan åt han och drack. Men idag har han mestadels suttit inne i huset, knappt rört matskålen eller vattnet.  När han väl kommer ut från huset så springer han in i en toarulle.

Men jag kanske bara ska ge honom lite tid, jag är bara övernojig….

Annons:
fridaaocrazy
9/20/14, 3:57 PM
#1

Han kanske blivit lite trött efter alla nya intryck, vänta tills imorgon eller om några dagar så är han säkert som vanligt igen 🙂

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

DenisVF
9/20/14, 4:01 PM
#2

Okej tack så mycket :) #1

StillaSinnet
9/20/14, 6:44 PM
#3

avvakta till och med en vecka innan du blir orolig. Han är kanske blyg och nervös och vill inte gå ut när han känner att du är nära buren eller i rummet? Möss har bra luktsinne ;)

Jaga honom aldrig i buren. Det kan gå med trygga möss men inte med nya

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

KickiG
9/21/14, 7:13 AM
#4

I naturen är musen oftas aktiv på morgonen, kvällen och natten. Med våra tammöss varierar det lite. Endel möss kan ha en sådan dygnsrytm att de sover mest på dagarna och vaknar på kvällen. Det kan också vara som Artlink säger att han är blyg och lite nervös. Eller kanske både ock. 

Tycker som de andra här, inte behöver du bli orolig ännu. Låt honom bekanta sig med allt det nya i lugn och ro, och så kan du ju följa med lite när det verkar som att han är vaken och när han sover.

Jag föreslår att du pratar lite med honom när du byter vatten och ger mat. Då märker han också att inget farligt händer fast du är där och grejar, samtidigt som han vänjer sig vid att din röst och din doft betyder mat.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Skogshumblan
9/21/14, 7:18 AM
#5

Ge honom tid. Försök ta ut honom om ett par dagar och låt honom springa runt på dig och bli van vid dig. En av våra tjejer var lika rädd och skygg från början. Vi fick dem i juli och nu framåt september är hon lika orädd som de andra. Vi har haft ute våra möss i soffan varje dag nästan och låter dem klättra runt på oss eller i soffan bäst de vill. Lycka till!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

DenisVF
9/21/14, 10:10 AM
#6

Tack så jätte mycket! Ja jag ska ge inom lite tid. Det är som ni säger, han är faktist ute på morgonen och sedan på kvällen. 

Tack för alla svar :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: