Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 664 ggr
[thildaaaa]
9/29/14, 4:22 PM

Lite frågor :)

Jag har börjat få upp ett stort intresse för möss nu och googlar runt på allt och bläddrar bland trådar, men tänkte att det jag funderar på kanske någon vet ett snabbt svar på :)

1. Vad brukar man göra med mössen när man umgås?

2. kan man ha musen lös i rummet när man är där eller kan de då skada sig och knaga på sladdar?

3. kan man ha en sån där hamsterhage till dem på golvet eller kan de ta sig över?

4. Kan möss vara med andra djur? Så som kanin och katt? (kattungar kanske kan lära sig att inte jaga osv, har en hund som fungerar med min kanin tex)

5. kan möss kastreras? eller gör veterinärer i princip inget för mössens hälsa?

6. hur är det egentligen med hö? är hö från djuraffärer ok? har ju hö till min kanin och de skulle i alla fall vistas i samma rum…

7. är de svåra att hålla i, hamstrar springer ju runt så mycket svårt att hålla koll på dem haha

8. någon som haft föräldrar som ogillar möss och råttor och fått dem att ändra uppfattning? 😃

9. vad förerar ni, råttor eller möss, för och nackdelar

detta blev mycket haha men blir glad om jag i alla fall får svar på lite 😃

Annons:
Lamina
9/29/14, 7:34 PM
#1

Många frågor där. ;) Ska se hur många jag hinner svara på. 1. Lite vad man själv vill faktiskt. Du kan träna musen att göra trixa eller springa en hinderbana. Du kan låta den springa på ett lekbord fullt med roliga saker för musen att klättra på, gräva sig ner under eller leka i. Du kan ha musen att springa på dig, hela du är en spännande lekborg för möss. Eller så pussar och klappar du bara på den. 2. Är musen tam så att den inte springer och gömmer sig för dig, eller bättre: kommer när du kallar, så kan du ha den lös under uppsikt. Viktigt är då att tänka på att det inte finns några hål som den kan ta sig ut genom och inget i rummet som den kan skada sig på. Egentligen så är det bättre att ha musen på ett bord eller liknande. Dom hoppar inte ner. 3. Dom kan nog mycket väl ta sig över en hamsterhage. Men jag tror inte alla möss skulle göra det. 4. Det är inte att rekommendera. Att ha gnagare med andra gnagare är t.ex. olagligt, av goda skäl. Att ha dom med andra djur, om djuren vet att inte röra mössen, kan funka. Men då ska man vara helt säker på att inget kommer hända. Jag hade t.ex. en katt en gång som jag kunde lämna i samma rum som jag hade mössen lösa i. Hon höll koll på dom, men rörde dom inte. Hon kom och sa till mig en gång när en av mössen hade fastnat i en tråd. Det är sällan man stöter på en sån katt. Av dom 7 jag har nu skulle 5 döda mössen utan tvekan. En av dom dödade för övrigt möss redan som 12 - veckors kattunge. Min favoritmus var död innan jag ens hunnit reagera… Så katter ska man vara väldigt försiktig med. Hundar däremot kan funka med lite träning. 5. Ja, man kan kastrera möss. Men det är väldigt dyrt och riskfyllt och inget jag skulle rekommendera annat än i väldigt extrema fall just med tanke på riskerna. Att kastrera en mus är svårt då dom har fruktansvärt små kulor och dessutom kan dra in dessa i buken. Det är väldigt få, om det ens är några alls, veterinärer som kan utföra en sådan operation här i Sverige. 6. Hö kan innehålls sjukdomar och parasiter från vildmus. Dom flesta använder därför inte hö till mössen. Om man vill göra det ändå så bör man köpa hö i platsar som man låter stå en månad innan användning. Att ge hö till djur som bor i samma rum som mössen är däremot relativt riskfritt. 7. Hamstrar har ingen känsla för höjder. Dom kan hoppa rakt ut från en hand om man inte har koll. Möss gör inte så. Dom gör allt för att inte ramla ner. Så så sett är dom lättare än hamstrar. Men vissa möss kan vara lite springa och fara upp och ner för armen, upp på axlar och huvud osv. Men dom ramlar väldigt sällan ner. 8. Ja, mina föräldrar ogillar möss och råttor. Eller mamma gör iaf, pappa är ganska obrydd. Jag fick skaffa både möss och råttor ändå när jag bodde hemma, men dom ändrade aldrig uppfattning om mina djur. Pappa kunde som max prata lite med råttorna genom gallret och, om dom bodde nära köket, skämma bort dom med på tok för mycket mat. 9. Vad jag tycker… Jag vet inte riktigt. Jag tror jag gillar båda lika mycket. Råttor är roligare, mer personliga på ett vis, men mycket mera krävande och svårskötta. Möss är enkla djur som även som kan ha en stor personlighet. Dom kräver inte lika mycket tid, även om dom såklart inte mår bra av att bli helt ignorerade. Möss kommer i flera olika former, färger och teckningar, men är å andra sidan sjukare än råttor. Just nu har jag bara möss då jag inte har tid och plats för råttor. Ber om ursäkt för eventuella "stavfel " eller om det står fel ord nånstans. Har just bytt telefon från iPhone till Samsung och ännu inte lärt mig riktigt hur stavkontrollen fungerar…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[thildaaaa]
9/29/14, 9:29 PM
#2

Å tack så hemskt mycket för svar! :D Har ej tänkt ha dem i samma bur men om ja skaffar möss så lär ja ju fortafrande ha min kanin Som ofta får vara ute på golvet å springa… Tänkte om det va så att de på nått sätt bryr sig om varandra eller bara struntar i att det finns en till gnagare i hushållet ^^ de kan ju ej riktigt kommunicera(antar att det är som mellan kaniner och marsvin) men man vet ju aldrig kaninen skulle nog lätt kunna döda en mus om han får för sig det liksom…

Emmaslindh
9/29/14, 11:01 PM
#3

5. Ja, man kan kastrera möss. Men det är väldigt dyrt och riskfyllt och inget jag skulle rekommendera annat än i väldigt extrema fall just med tanke på riskerna. Att kastrera en mus är svårt då dom har fruktansvärt små kulor och dessutom kan dra in dessa i buken. Det är väldigt få, om det ens är några alls, veterinärer som kan utföra en sådan operation här i Sverige.

tänkte bara tillägga, att Upplands Väsby veterinärklinik kastrerar möss och ska enligt rykte vara bra på detta. Men det är precis som Lamina säger inte att rekommendera då det är stora risker.

och, JA, det finns veterinärer som bryr sig om möss och kan hjälpa till vid sjukdomar! 🙂😉

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

[thildaaaa]
9/30/14, 10:04 AM
#4

Vad bra att veta! bor på andra sidan stan men har en kille som bor precis där så vet var det är ^^ har funderat på det eftersom inga har tjejer och killar ihop när det gäller möss(som jag förstått)

Lamina
9/30/14, 10:17 AM
#5

#4 Nä, detdär med kastrering gäller dom flesta små gnagare. Allting mindre än kaniner och marsvin kastrerar man inte "bara för att". Och okastrerade djur tenderar ju att göra fler djur om man inte håller isär könen. ;) Särskilt möss är väldigt bra på det, 10-15 ungar i en kull är inget man höjer på ögonbrynen åt.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[thildaaaa]
9/30/14, 11:01 AM
#6

Aa precis ^^ om jag skaffar så blire två tjejer ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: