Annons:
Etikettfotografier
Läst 1606 ggr
ariama
10/2/14, 1:43 PM

Presentation: ett gäng söta RY-systrar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ett härligt gäng på 5 systrar av färgen Recessive Yellow. De är 7 veckor och 2 dagar på fotot.

Annons:
ariama
10/2/14, 1:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Goa och härliga små busfrön, underbart kommunikativa hela bunten, på ett vis som jag uppskattar.

ariama
10/2/14, 1:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Melina. Egentligen Honey Melina, alla mina RY:s namn börjar med Honey.

Jag ser skillnad på alla fem. 😘 Två är pannfläcksberkshire. Melina är den ljusa av de två pfbe, medan Malena är mörk.

ariama
10/2/14, 1:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Som sagt, Melina är ljus och Malena är mörk RY, båda med pannfläck (och berkshire, dvs även vita tassar och vit magfläck)

ariama
10/2/14, 1:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Honey Moa är ljus korthår.

Medan My är ljus långhår (i alla fall lite lh), och Marva är mörk utan vita tecken.

ariama
10/2/14, 1:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Att fotografera gula/röda möss är nästan omöjligt om man vill återge deras verkliga färgnyans. Det blir inte lättare av att jag använder blixt.

Nyanserna skiftar oerhört på fotona, så ni får tro mig på mina ord, när bilderna visar "något annat".

Melina putsar lilla nosen.

ariama
10/2/14, 2:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Visst ser de ut att vara relativt bra färgade på fotona. Men RY:s "röd-ton/gul-ton" utvecklas med åldern. 

När jag sätter mamma Mary (drygt 7 månader) bredvid i bilden, ser man skillnaden.

Mary till vänster och Marva till höger.

Marva ser jättefin ut i färgen, tills mamma Mary sätter perpektiv på alltsammans, och visar den glöd som Marva ännu saknar. RY tar som sagt tid på sig, innan man vet vad man har.

Annons:
ariama
10/2/14, 2:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Så följer några utvecklingsbilder. Först några fjälliga sex-daglingar 😃.

(samma möss som bilderna ovan)

ariama
10/2/14, 2:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

… som fyra dagar senare fått päls. Huj vad det går undan med pälsväxten!

ariama
10/2/14, 2:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ännu fyra dagar, dvs 14 dagar nu. Fotad utan blixt och visar deras verkliga färg (för en gångs skull)! RY-bebisar är verkligen (allra oftast men inte alltid) allt annat än gula/röda!! Ändå finns det en gulton som blixten tar fram.

ariama
10/2/14, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Och så 16 dagar tillsammans med mamma Mary.

ariama
11/17/14, 12:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Snart 3 1/2 månad och de har nu alla en vacker glöd i färgen. De är också alla vansinnigt sällskapliga. 😃

ariama
11/17/14, 12:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Alla ska vara i handen samtidigt, även om de måste sitta ovanpå varandra! 😃

ariama
11/17/14, 12:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Marva är klart "rödast" och riktigt mörk faktiskt. Hon har en fin färg, tycker jag.

Tyvärr är de lite för "slanka", de kunde få ha bättre hull. (det beror inte på dålig eller för lite mat, utan är genetiskt)

Annons:
ariama
11/17/14, 12:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Sötnosar!! ❤️

ariama
11/17/14, 12:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

.

ariama
11/17/14, 12:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag har redan julpyntat buren. Granen är en ljuslykta, som de älskar att boa in sig i.

ariama
11/17/14, 12:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

😘

Jessicahagstrom94
11/18/14, 11:29 PM
#18

Åååhh vilka sötnosar!

ajanki
11/19/14, 9:14 AM
#19

#17 Wow, så mörka och fina dom är!!😍

ariama
11/19/14, 6:50 PM
#20

Tack Jessica!

Ja Ajanki, jag är verkligen glad över deras färg!

Annons:
ajanki
11/19/14, 7:05 PM
#21

#20 Det förstår jag! Dom har fantastiskt vacker färg!

Emouse
11/19/14, 7:16 PM
#22

Jätte fina muslingar! Ääälskar glöden i färgen😍

Gud va gullig liten gran du pyntat in!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Skogshumblan
11/22/14, 3:54 PM
#23

Vilka sötisar! Jag inser att jag är kär i möss!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Emouse
10/25/15, 9:27 AM
#24

Kul att man fick se lite av deras uppväxt! Vill se mer sånthär av dig!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
10/25/15, 11:24 AM
#25

Hej fina ryisar❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alana82
10/25/15, 4:11 PM
#26

Älskar "följa med i utvecklingen" trådar 😃

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
10/26/15, 8:23 AM
#27

Åh, mina fina älsklingar! 😘

De här finns inte längre. Väldigt sorgligt men sant. De hör till min "tumör-linje".

Honey Marva fick en tumör vid 9 månaders ålder. 

Honey Moa fann jag en morgon med skadat baklår. Ingen aning vad som hänt eller hur hon burit sig åt. Bakbenet spretade utåt, låret kraftigt uppsvällt (en stor böld fylld med levrat blod såg jag efter avlivning). Såg otäckt ut, stackars lilla vän, och hon avlivades med stor sorg. Hon blev 10 månader.

Honey Melina blev också 10 månader, och klarade inte en förlossning. Ungarna kom inte ut så jag tog bort henne också.

Honey My dog av okänd sjukdom hos "fosterföräldrar" (som är BRA musägare), och där hon hamnade via en lång historia som jag inte tröttar ut er med). Hon blev bara 5 månader och var den första att gå bort.

Mamma Mary fick sin tumör vid ett års ålder.

Ja, jag vet. men jag väljer ändå att fortsätta med dessa möss, för de är så helt otroligt underbara!!! Oslagbara. Jag lever hellre med såna här möss ett år, än med opersonliga men friska räddharar under tre år (hemska tanke, inte bara att det är möss jag inte vill ha, jag ska dessutom dras med dem "i evighet", förlåt mitt synsätt, men så är det)

Jag jobbar på temat att försöka bli av med tumörerna. Har en avelsplan som kanske fungerar, kanske inte.  Jag avlar på hanarna efter dessa, inte på honorna i första hand. För mössens juvertumörvirus överförs via mödrarna i första hand, och inte alltid via fäderna. Tyvärr kan även hanarna överföra viruset till ungarna, men behöver inte göra.

Så jag försöker både via att få bort viruset och genaom att kanske  få fram motståndskraft/ ett immunförsvar som klarar av det. Ingen aning, bara "försöker".

Annons:
ariama
10/26/15, 8:35 AM
#28

Det jag uppskattar mest med dessa, är deras otroliga "kommunikationsförmåga".  Deras sätt att "älska människor".  Deras öppenhet och frimodighet.

Honey Mary kunde bli lite för ivrig/upphetsad och krävde stimulans i varlig dos för att inte gå upp i spinn. Men ungarna var toppen, trygga och stabila till beteendet.

Främst är det sönerna Nilo (efter Melina), och sönerna Liam och Honey Lion (efter Marva) som används till vidare avel. 

Hade inte tänkt använda någon hona alls efter dem, men Lima är så helt otroligt underbar i sitt temperament och beteende att hon fick en kull i alla fall, vid 7 månaders ålder. Hon är nu 9 månader, frisk och i bra hull och bra musklad - helt enkelt otroligt fin på alla vis. Vi får se hur det går med henne framöver. Det finns också "långlivingar" (över 2 år) i släkten.

Skogshumblan
10/26/15, 9:35 AM
#29

Beklagar att de gick bort så tidigt. De var oerhört fina och jag blev sugen på den färgen.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

ariama
10/27/15, 8:10 AM
#30

Tack Skogshumblan! 😘

Emouse
10/27/15, 9:36 AM
#31

Men åh, lilla Ryisar❤ Beklagar!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
10/27/15, 9:38 AM
#32

Ja, det är inget att vara stolt över som uppfödare. Men jag älskar mina möss i alla fall, och har precis de som jag vill ha själv. Det är viktigast av allt. (och att mössen inte ska lida förstås)

Emouse
10/27/15, 9:44 AM
#33

#32 Jag skulle, precis som du hellre ha en kortlivad men speciell mus än en långlivad och oberörd mus. Så förstår dig till fullo!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
10/27/15, 2:26 PM
#34

Tack Emouse! 😘

Annons:
Upp till toppen
Annons: