Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 4317 ggr
ariama
10/2/14, 2:27 PM

Toalett.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det underlättar verkligen när jag har möss som använder toalett! Särskilt i burar där jag har många möss, är det fantastiskt att bara fixa toan, och inte behöva byta i hela buren stup i kvarten.

Denna lilla plastlåda från IKEA, gjorde jag från början om till bolåda. Men den var både för liten, för "kvav" (trots extra borrade lufthål på sidor och lock), och över huvud taget inget de gillade.

Så jag använder dem istället till toaletter. Jag har kutterspån i dem, och från början även mat (lite extra goda frön). Bara mössen börjat använda dem, så fortsätter de.

Jag byter i den när det "börjar lukta", vilket går fort när jag har många möss. Då tömmer jag bara och torkar ur den. Tvättar inte. Själv känner jag knappast någon lukt alls då, men lite lukt ska alltid finnas kvar "i botten", då fortsätter de alldeles säkert att använda den.

Annons:
ariama
10/2/14, 2:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till likadant.

Det är helt fantastiskt att se hur de springer in dit för att kissa! I stort sett alltid (vad jag sett) oavsett var de är i buren. Bajsa däremot, det gör de lite varstans. Bara släpper sina kluttar. Men det blir ju en annan sak, de torkar och luktar inte på samma vis.

Både toan och de andra "lådorna" är fasttejpade, när de ligger sådär så mössen kan "välta dem över kanten" så de ramlar ner.

I mina flervåningshus ser jag alltid till att allt sitter fast stadigt och stabilt.

ariama
10/2/14, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Öppnat locket. Så här ser en "halvanvänd" toa ut. Byter väl i morgon antar jag, eller i kväll. Det är så lätt gjort.

Det ligger lite hundmat där också, ser jag. Ibland tar dom med sig en matbit in på toa. 😃 Som en annan tar med sig en tiding …

-Aida-
10/2/14, 2:54 PM
#3

Detta ser väldigt praktiskt ut, jag gillar verkligen inte att städa burar till gnagare man har ju inredning och grejer som är i vägen, måste man plocka isär allt, toaletter underlättar jätte mycket.

ariama
10/2/14, 3:13 PM
#4

Ja Aida, det gör det verkligen! Jag har ju också så mycket "saker" i burarna, de är rena labyrinterna! Så att ha fungerande toaletter är toppen!

Galenidjur
10/2/14, 10:45 PM
#5

haha, mina möss tar också med sig mat in på toan 😃

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

ariama
7/21/15, 11:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Puttar, och visar två nya skämmiga bilder Generad som visar hur det såg ut en gång för ett par månader sedan, när jag glömt att byta på några dagar.

Tydligt är att de funkar i alla fall, även när det blivit "stopp i rören" - dvs när matte inte trodde att de användes SÅ flitigt av alla i buren.

Annons:
Grodan
7/21/15, 9:59 PM
#7

Jag har gjort liknande, men med kartonger. Mjölkkartonger är himla poppis att använda som toa, så sådana eller liknande (juice, grädde el dyl) har mina som toa. Jag slänger dem dock när de är päckliga och ger dem nya.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Skogshumblan
7/29/15, 3:18 PM
#8

Ja de är lätta att få toavana. Våra första var inte vana från början men de bestömde självmant att en upp och nedvönd kruka var toa. De fyra andra har varit toavana. Har det inte luktst toa har de krafsat ut all sand. Så diska är uteslutet. Vilka söta mössisar ni har föresten. Kul och intressant att se andras burar.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

kent
7/29/15, 5:08 PM
#9

mina använder sina hängmattor som toa 😡

Alwyn
7/29/15, 7:14 PM
#10

Hur gör ni för att få dem att börja använda dem?

Grodan
8/1/15, 12:01 PM
#11

#10 ariama/amaira beskriver ju hur hon gör…

Jag ställer toan i ett hörn där det kissas ofta, alt lägger annat strö i lådan, alt lägger kissigt o bajsigt guck däri… men ofta vet de själva…

Mina råttor är ju typ 90% rumsrena. De går på lådorna även om de är rena. De vet ju detta då vi kört med det i många år. Men jag tränar dem givetvis. Och råttor som ej går på lådan sätter jag på lådan…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
8/2/15, 9:51 AM
#12

Ja alla gör väl olika, bra med lite olika tips :) Grodan går dina möss på toan med eller bara råttorna? Eller va det mössen du menade?

Grodan
8/22/15, 6:11 PM
#13

#12 Till mössen: ställer toan i ett hörn där det kissas ofta, alt lägger annat strö i lådan. alt lägger kissigt o bajsigt guck däri…

Dock kör jag inte med toalåda i alla burar. I en del är det bara kartonger som blir toalett av sig själva - de måste bytas ut ofta annars luktar det illa. I en bur började seniordamerna använda matskålen som toa och då slutade jag lägga mat där o strö istället, så de bestämde själva. Maten får de i kisshörnet… nej skojade… men de får den i en annan skål o ibland i spånet (leta maten)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Alwyn
8/22/15, 10:33 PM
#14

Ok! :-)

lollynonna
8/23/15, 4:50 PM
#15

Hmm ska försöka träna några av mina gerbiler:D Fast de är ju inte lika lättlärda. Jag drar till mig tröga djur verkar det som!

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

ariama
9/19/15, 12:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#16

Det är fascinerande med toarna (vad heter det? haha).  Underlättar verkligen! Håller burarna rena länge när jag kontinuerligt bara byter i toalådan.

Bilden visa en dags-toa före och efter.  Papper under spånet för det suger upp så bra, även om de gillar att först gräva runt lite med det.
En bit kisspapper från den gamla i den nya, för att markera att jaa, det är fortfarande er kisslåda. Och så tillbaka på samma plats.

Det är lite kul när jag någon gång har sett dem i en riktigt stor bur, att se hur de plötsligt rusar igenom, upp, klättrar, rakt fram och en böj åt vänster, och så in i kisslådan.  Hur konsekventa de är med just det beteendet vet jag inte, men det har i alla fall hänt.

Grodan
3/3/18, 5:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag ställde in den lilla hörntoan jag fick av dig, amaira, till en grupp med 4 bröder.

De har använt den så flitigt att det luktar snusk i hela huset. (Nu ska jag ha bara stallpellets i och se hur många dagar det tar innan det luktar snusk igen)

Foto; för nära och blixt… jääääääääääij


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
3/5/18, 8:04 PM
#18

Vad ni lyckats bra med toaträningen… min lille använder toan lika mycket som resten av buren hhaha ^^ dessvärre väljer han inget hörn riktigt… men kanske är svårare med hanar som vill markera…? Häromdan efter storstädning hade jag inte monterat locket ordentligt så han kunde roa sig med de bästa han vet - klättra på utsidan och kissa ner hela det nytvättade gallret :D nu går inte lukten bort… får nog bli skurning snart igen…

Grodan
3/15/18, 4:14 PM
#19

#18 Det ska vara ett litet krypin typ… som man kan ställa i det hörn man vet där de gärna går…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
3/15/18, 4:16 PM
#20

#18. Jo det är typiskt hanbeteende.  Klättra på gallret och se hur långt ut de kan skvätta! Har haft hanmöss där jag fått skura golvet nedanför buren…

Annons:
Grodan
3/15/18, 4:19 PM
#21

usch


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
3/15/18, 4:42 PM
#22

Japp!

Grodan
3/15/18, 5:04 PM
#23

Jag har inte haft sådana burar att mina kunnat göra så på flera år, men tvivlar på att de jag har nu skulle hålla på sådär… När jag började med möss så hade jag flera "pinkhanar" absolut. De kissade in allt: all inredning, hjul, skålar, galler, burväggar. Men sen valde jag bort dessa hanar och nu har jag inte ens några som kissar in saker efter städning.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
3/15/18, 11:18 PM
#24

#20 Åh fy! Han mer släpper droppar, inte skvätter utåt som tur är!! ^^ Jag vill plocka bort gallret pga lukten men han trivs så väldans så det kan jag ju inte…

ariama
3/16/18, 8:29 AM
#25

#23. Jag har också bara hanar "som går att ha" numera. Inte en massa skvätt och inte en massa stank. De är förvånansvärt luktfria. Även om buren börjar lukta efter ett tag (ibland kan det dessutom dröja länge!) är det inte en lukt som sprider sig i huset.

Det är inte bara jag som blivit hemmablind eller tappat luktsinnet, utan "besökare" bekräftar. Stinkande hanmöss går ju inte att dölja stanken, och den letar sig fram genom hela huset! Hu! Det är något jag inte står ut med och inte kan leva med. Inte inne i huset, och det är här jag vill ha mina möss!

Morakullehanar och Vattnadalshanar har jag (eller avkomma efter). Och en Tsunami-hane som stank i början. Jag byggde en isoleringshörna åt honom i musrummet! Jag stod inte ut! Då slutade han stinka!! 😃 Han har varit "luktfri" i närmare ett halvår snart, det var bara ett flytt-stink-beteende tydligen. Nu har jag isoleringshörnan som förvaringshörna för tomma akvarier och bottenmaterial, funkar bra det med.

Grodan
3/16/18, 1:53 PM
#26

#25 "flytt-stink-beteende"… ja, det tror jag absolut på… 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Bruno71
3/16/18, 5:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Köpte en toalett för gnagare på Wish, en mini katt toa. Dom är så galet söta när dom går in o pinkar😂❤

Annons:
Grodan
3/16/18, 6:33 PM
#28

#27 Ah, vilken söt. 

Finns det inte i svenska/europeiska zoobutiker?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
3/16/18, 7:44 PM
#29

#27 Så söt. Men ta bort luckan om det går. Precis som på katt-toaletter kan jag tänka mig att det börjar lukta rejält illa där inne.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Bruno71
3/16/18, 8:26 PM
#30

#28 vet inte om den finns. #29 plockar bort kissklumpar o bajs varje kväll så ingen fara med lukten.

jollycox
3/17/18, 5:10 PM
#31

#30 Nej inte för dig men för musen. Möss har bättre luktsinne än människor. Men  luktar det för illa så kommer den ju inte gå in och alltså kissa och bajsa någon annanstans. Ingen fara egentligen när det gäller möss.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Alwyn
3/17/18, 5:14 PM
#32

#25 hur gjorde du isoleringshörnan?

ariama
3/20/18, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#33

Ja, hur förklarar jag det? Med hjälp av en massa tyg/draperier, och byrå samt träskivor som extra isolering och stöd. Här är de olika draperierna upphängda/fråndragna eftersom jag bara har den i reserv och till "förråd".

Grodan
3/30/18, 9:43 PM
#34

#33 Hjälper verkligen draperier?

Jag hade en fruktansvärd stinkhane en gång. Jag fick så ont i näsan - och om jag får ont i näsan så lovar jag att han verkligen STANK. Jag ställde hans bur i en stor låda med lufthål och ovanpå la jag massa luktagottsaker. Det funkade rätt bra. Men var ju helt ohållbart. Han fick flytta…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: