Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1170 ggr
Alternativebina
10/6/14, 9:05 AM

Hjläp - Musungar

Hejsan!

I fredags födde min ena mushona ungar. Hon födde ungarna inne i ett plasthus där bottnen också är av plast. Det blev ganska många ungar och när jag har tittat på dem har jag tagit ut honan ifrån buren och satt henne på ett annat ställe sålänge medans jag kollade på ungarna. Jag rörde aldrig dem utan ville bara se hur de såg ut och hur många de va. Jag har inga erfarnheter utav detta utan jag fick en dräktig mus ifrån djuraffären. I fredags såg jag att det låg en unge utanför huset mitt i buren och inatt var det en unge som låg bakom huset. Det är precis som hon inte bryr sig. Och jag tycker inte rikigt om att de ligger i huset eftersom att någon kan komma utanför när jag inte är hemma och så kanske tar inte mamman in dem igen. Så idag när jag ska städa vad rekommenderar ni att jag lägger ungarna? Ska jag lägga dem i buren i spånet tsm med pappret som jag hade inne i kojjan? Vad tycker ni är bäst? ska jag låta dem vara kvar?

En annan sak är att när mamman är inne i huset så piper mössen väldigt mycket och högt. Kan detta bero på att de kanske inte får någon mat? eller att alla ugnarna letar efter mat? Det ser ut som att det är fler än 10 ungar.

Jag blir lite orolig och är rädd att ungarna kanske inte ska klara sig eller att någon unge ska hamna utanför…

Annons:
ariama
10/6/14, 9:39 AM
#1

Plastlådan du har som bo, är ingången i marknivå eller är det liksom en kant/tröskel hon måste kliva över?

Har hon många ungar är plastlåda inte så bra, för det blir lätt kondens = för fuktigt. Det märker du om det finns "vattendroppar" på väggar eller tak. Men främst, finns det en "tröskel"?

Om inte, kanske ungar helt enkelt följer med ut när hon går, för att de "sugit sig fast" vid spenarna. Sedan tappar de taget efter en liten stund, men då är de redan utanför boet.

Med en kant/tröskel "skalas" diande ungar loss när hon går därifrån.

Bygg ett eget bo åt henne, av någon kartong du har! Såhär brukar jag göra:

http://mus.ifokus.se/discussions/4f1808b9d4ebea5b10000ffd-gora-sjalv

Sätt sedan över ungarna där, med allt bomaterial. Dvs flytta hela boet med ungarna, och byt inget bomaterial åt dem. Fast du kan lägga till lite om du vill, överst.

Alternativebina
10/6/14, 9:46 AM
#2

Ja det är en kant. Både en ingång och sen ett litet fönster. Ja jag har tänkt på att göra något av kartong nu när det är dags att städa i buren!

Tack så mycket!

Tsunamis
10/6/14, 9:48 AM
#3

Är du orolig över att huset ställer till problem så tycker jag du mycket riktigt ska ta bort huset. Ta det bomaterialet hon har och lägg det i ett hörn med ungarna ovanpå så sköter hon resten.  Du kan i regel ta i ungarna utan problem, förstagångsmammor kan bli lite oroliga men du gör rätt i att lyfta ut henne först så att hon inte blir mer stressad i onödan av att se dig hantera dem. Ge henne mer toapapper eller rivet tidningspapper att boa med så kommer hon bygga ett bo runt dem/över dem.

Att ungarna piper är helt i sin ordning det brukar de göra. Troligtvis piper de efter mat och kommunicerar med mamman, jag har nog inte reflekterat riktigt varför de piper så mycket men det är i alla fall helt normalt. Du ser om ungarna fått mat om de har ett vitt mjölkband på magen, det är magsäcken som syns igenom huden när ungarna är små och hårlösa.

MvH  Tsunamis

Alternativebina
10/6/14, 10:07 AM
#4

Tack så jättemycket!

Jag har faktiskt sett det där mjölkbandet nu när du säger det! :)
När jag såg det tänkte jag vad det kunde va för något.

ariama
10/6/14, 11:01 AM
#5

Bra svar från Tsunamis! 😃Lycka till med bebisarna, det går nog bra ska du se.  Möss brukar vara bra på att ta hand om sina ungar - även om man inte alltid förstår vad de gör 😉 .

Emouse
10/6/14, 8:27 PM
#6

Håller med tsunamis! Lycka till!🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Alternativebina
10/6/14, 9:05 PM
#7

Tack så mycket alla! Allt har löst sig :)

Upp till toppen
Annons: