Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 938 ggr
Zåmbii3
10/6/14, 3:54 PM

Olika "raser" tillsammans?

Hej!
Jag har en liten fundering..
Skulle man kunna ha olika "raser" tillsammans? T.ex. Mus musculus, Dansmöss, taggmöss osv.. Och om ja, kan man då ha t.ex. en hane av rasen mus musculus och sen en taggmus hona tillsammans utan att det blir ungar?

Kanske blev lite rörigt.. men tanken bara slog mig då jag har två hanar som bor ensamma och att det ju då skulle vara jätte bra om dem kunde få en kompis. :)

// Teddytussens kaninuppfödningHjärta
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~

Annons:
KickiG
10/6/14, 4:01 PM
#1

Så vitt jag har förstått det så är det bäst att hålla de olika musarterna i skilda burar (tammus, natal, sebramus, taggmus etc). Om de kan få ungar sinsemellan har jag faktikst ingen aning om.

Japanska dansmusen är väl endast en genetisk mutation på tammusen, om jag förtått det rätt? De är väl rätt ovanliga idag tror jag.

Blev väldigt mycket tror jag och kanske i det här korta inlägget…

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

CupcakeGod
10/6/14, 4:24 PM
#2

Nej. Man ska aldrig hålla olika arter tillsammans. Det funkar bara inte. Djuren trivs inte med varandra, de börjar bråka och till slut sitter du där med döda djur och sjuka djur. 

Du kan ju inte sätta ihop en natalpälsråtta med en sebramus. Båda djuren lever i olika klimat. Det är som att tvinga en tiger att bo med ett lejon.

Zåmbii3
10/6/14, 8:21 PM
#3

#1 Trodde dansmusen var en helt annan ras.. men det kanske är samma, bara antog att det var en egen ras, men det är säkert samma då. :)

#2 Hm, men då tänker jag på hundar och katter, vet flera stycken som har dem tillsammans och det är ju olika arter och funkar bra?  Hittade för övrigt en gammal länk där det va en person som hade Marsvin och sebramöss tillsammans och det verkade fungera. :) Här: http://marsvin.ifokus.se/discussions/4d715042b9cb462239063196-marsvin-och-sebramoss

// Teddytussens kaninuppfödningHjärta
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~

Anne.K
10/7/14, 8:41 AM
#4

#3 Man kan inte jämföra hundar och katter med gnagare. 
Sedan kan det finnas olika bakterier i de olika arterna som kan göra de andra arterna sjuka om de lever tillsammans. Sedan har en del arter olika näringsbehov vilket kan bli problematiskt vid utfodring om olika arter lever tillsammans. Sedan har olika arter olika krav på hur buren ska se ut och det är också viktigt att kunna tillfredställa. Så nej att ha olika gnagararter tillsammans bör man inte ha. Det går även emot jordbruksverkets rekommendationer om jag inte minns fel.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Tsunamis
10/7/14, 9:55 AM
#5

Alltså, ingen kan väl hindra dig men det är ett problem om man inte kan läsa av om sina djur mår bra. Man måste ha haft de olika arterna länge och kan se om de far illa, är stressade och allmänt inte trivs i sin livssituation. 

Först då kan man verkligen avgöra om arter trivs med varandra. 

Men i övrig håller jag med ovanstående som avråder dig från att göra det. Olika arter tolkar inte varandras språk särskilt bra, så risken finns att det uppstår bråk för de vill ha eget territiorium men får inte det för de måste dela bur med en helt annan art. 

#4 Nej jag tror inte det utryckligen står i JBVs rekommendationer men det står att man ska erbjuda flockdjur en kompis av sin egna art, en annan art får inte ersätta kompisen. vilket många kaninägare gör fel med att sätta in ett marsvin.

MvH  Tsunamis

Anne.K
10/7/14, 10:05 AM
#6

#5 Ja just det, så var det nog :) .

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
Zåmbii3
10/7/14, 6:34 PM
#7

Tack #4 och #5 för bra förklarande svar! :)

Jag kommer inte att sätta ihop olika musarter, det var bara en tanke som slog mig och jag hade ingen aning om ifall svaren skulle bli att dem funkade jättebra tillsammans eller inte alls skulle funka tillsammans, därför jag frågade er. :)

Men då blir det bättre om grabbarna får klara sig på ensamhand i fortsättningen också. :)

// Teddytussens kaninuppfödningHjärta
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~

Upp till toppen
Annons: