Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 778 ggr
Coolway
2014-10-10 04:10

Konstigt beteende (Sjuk?)

Hej! Min Plupp har under de senaste 3 dagarna betett sig väldigt annorlunda mot vad han brukar göra. Det började med att han blev "passiv" och tillbakadragen i buren och jag fick känslan av att han ville spenderade merparten av sin tid inuti sitt hus, tillskillnad mot hur det brukar vara på kvällarna. Trots passiviteten så tog jag ut honom så att han fick spendera tid på sin lekplats (vardagsrumsbordet) men beteendet varade även där. Det är som han bara sitter och stirrar i väntan på att något roligt ska hända. Under de senaste 5 dagarna har han alltså verkat lite passiv men ändå rörlig och man har kunnat få kontakt med honom genom att ropa på honom, locka med godis eller allmänt lekt med honom. Men.. Igår när jag bytte i hans bur så verkade han inte alls intresserad av att vara med (Han brukar oftast klättra på händerna när man fixar iordning eller "vara i vägen" när man ska placera hus eller dylikt och gräva efter mat) och jag märkte även när jag vaknade i morse att han inte hade bäddat huset med de tidningspapper som jag lagt in i buren, mer än det jag la in åt honom. Ikväll när jag plockade fram på bordet och öppnade buren så reagerade han väldigt långsamt när jag ropade på honom och drog min hand genom ströet men till slut kom han ut. Dock verkade han mer än bara nyvaken då kändes lite "borta" och när han la sin tass på mitt finger så verkade han "svag. Till slut lyckades jag locka ut honom och nu har han suttit på bordet nästintill helt ointresserad. Jag har gjort färskmat och stallt ut på bordet (Brocolli, ärtor, lax, sallad, gurka osv) vilket han åt lite av men frön verkar han inte vara lika intresserad av. Just nu sitter han i en filt ihopkurrad och skakar en aning. lägger jag fram handen så luktar han försiktigt på den men verkar inte intresserad över huvudtaget av någonting. Han har ändast sprungit två gånger till ett hus, suttit där ett tag och sen gått in i filten igen. Plupp är 2 år och 1 månad gammal. Någon som har varit med om någonting liknande? Han visar inga direkta tecken på sjukdom (ex. Rossel, eller skada) Det ända som jag lagt märke till förutom att han är passiv är att han för några dagar tillbaka släpar lite med bakre delen av kroppen som om den vore tung (dock inga problem med att klättra eller ta sig någonstans) Ursäkta om det blev rörigt men jag skriver från mobilen och är väldigt trött. Mvh C

Annons:
ariama
2014-10-10 08:34
#1

Ja, någonting är det, som du ju själv ser och säger. Vad, är omöjligt att säga.

Se till att han har vätska och värme. Om du har möjlighet så ställ burens ena kant intill ett emelent, på ett vis så han kan välja själv om han vill ha mycket värme, men samtidigt kan gå bort om det blir för varmt.

Lite ljummen välling kanske han uppskattar? (bebis-mjölersättning, eller havrevälling för bebisar, finns i vanlig mataffär för ca 8 kr.)

Coolway
2014-10-10 22:02
#2

Hej igen! Jag har under de senaste 20 timmarna bevakat Plupp och både gett honom grönsaksgegga, välling, godis och värme genom ett element som står nära ena sidan av buren. Runt klockan 4 idag gav jag honom välling, grönsaksgegga och vatten. Han drack både välling och vatten samt fick en godis som han åt. Det jag märkte då var hur han satt i sitt hus med trötta ögon och han satt mest och "nickade" (skakade?). Jag märkte även att hans päls var rufsig (Nyvaken antar jag) Nu klockan 21:00 kom han varken ut när jag ropade på honom eller drog handen i burspånet så jag tog mig modet till att lyfta på hans hus för att se hur han mådde. han var vaken/nyfiken och började gå runt och lukta lite. Han klättrade upp i ett annat lekhus och kikade ner så jag sträckte fram handen och han tog ett försiktigt steg in i den och satte sig. Medan min flickvänn rev lite toapapper till hans hus så satt han i min hand och kikade runt lite i ungefär 2 minuter (Vilket aldrig tidigare har hänt, han är lite av en vildmus), sen lade vi ner honom och han gick in igen. Det som både jag och min flickvän lade märke till var hur hans bakre del av kroppen släpade lite i marken och hur han verkade sitta "obekvämt". Vi båda tänkte direkt på om han fått någon blödning eller propp i huvudet som gör att han beter sig annorlunda. Det lutar ännu mer åt det nu, eftersom han har en väldig seg reaktion till när man ropar på honom eller försöker locka med godis. Det andra som jag lagt märke till är hur han knäpper lite, ungefär som om han vässar tänderna. Detta hörde inte min flickvän som också lyssnade på honom. Jag vet personligen inte hur Rossel låter mer än i det som jag hört i videor länkade här i forumet. Om man skulle jämföra hans ljud med dem så kan man utesluta Rossel direkt. Hur beter sig möss som har Rossel? Finns det någon som har något förslag på hur jag kan gå vidare? Han verkar inte lida eller ha ont men det är hjärteskärande att se honom "sjuk" och jag förstår att detta kan börja närma sig slutet för honom. Dock vill jag inte ge upp utan att ha uteslutit ALLA tänkbara alternativ för att han ska må bättre. Problemet är att jag bor i en rätt liten stad där veterinärerna stänger tidigt men jag ska gå upp med tuppen imorgon och ringa och rådfråga ev. åka dit. Mvh C

ariama
2014-10-11 08:21
#3

Om han har fått en stroke eller något (hjärnblödning) så tror jag faktiskt inte att han lider. Då gör du allt precis rätt med honom.

Du har en gammal mus, så det kan gå precis hur som helst med honom (sorry, men så är det). Men, det kan också gå bra. Det tar tid att komma igen efter en stroke, men det är möjligt. Ge honom tiden.

Ett gott tecken är att han äter och dricker.

Knäppandet törs jag inte säga något om. "Rossel" kan uttrycka sig lite hur som helst. Det kan också vara ett tecken på att immunförsvaret är "ansträngt" just nu. Eller kanske något med hjärtat - men jag har faktiskt inte den blekaste aning. Eller … han kanske vässar tänderna?

Hur du ska gå vidare? Jag tycker att du kan gå vidare precis som du gör. Se det som "rehabilitering". Så får framtiden avgöra om han klarar det eller inte. Och ja, jag tror på en stroke (något jag tänkte på redan efter ditt första inlägg).

Men, jag är ingen vetrinär, och har inte ens sett musen. Då är det svårt att ge råd.

Å andra sidan, just för att jag inte är en vetrinär så törs jag "ge råd" på detta "oprofessionella" vis 😉 .

Jag håller tummarna för dig och Plupp. 😘

Upp till toppen
Annons: