Annons:
Etiketterom-sajteninfo
Läst 1442 ggr
ariama
10/14/14, 2:35 PM

Vad jag vill ha (avla)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev inspirerad på SM  i Eskilstuna, och har fått för mig att avla "lite standard" för första gången i mitt liv 😃.

Inriktning är cinnamon och möjligtvis agouti, satin i engelsk typ (fast lite korsat också). RY lämnar jag aldrig, men de får kvarstå "som de är".

Tänkte visa lite bilder på vad jag eftersträvar, färgmässigt.

Ungefär så här vill jag att en cinnamon ska se ut, med guld och glöd i färgen. (bortse från en dålig tan)

Annons:
ariama
10/14/14, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Såhär ser en dålig cinnamon ut i mina ögon. Sand-Y heter hon, och är faktiskt mycket vackrare typmässigt, än denna hemska bild förmedlar.

ariama
10/14/14, 2:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Denna agouti är ganska bra. Dock för dåligt "svart-tickat" i mina ögon. Guld och glöd vill jag ha, men en utsökt golden agouti slår det mesta, där kontrasten mellan svart och rött är slående.

ariama
10/14/14, 2:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Guld och glöd som sagt. ❤️ (men mer svärta önskar jag)

ariama
10/14/14, 2:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Väldigt gullig liten tjej, men "katastrofal" standard-agouti (med mina ögon sett).

Ingen rödhet i färgen, samt sotning, och på tok för ljus mage. (ej tan/fox)

ariama
10/14/14, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Fyller på med lite bilder jag funnit i  mina gamla fotofiler:

ariama
10/14/14, 2:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Cinnamon.

Annons:
ariama
10/14/14, 2:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Cinnamon.

ariama
10/14/14, 2:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Cinnamon.

ariama
10/14/14, 2:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Cinnamon. Väldigt gullig, men oj så "spräcklig". 😘 (svartsotat spräcklig)

ariama
10/14/14, 2:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

När det gäller RY så är det färgen på musen till vänster som är "min färgnyans".  (Hon heter Yamsa för den delen, och är en av mina favoritmöss här hemma)

ariama
10/14/14, 2:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

"Röd" (högra musen) gillar jag också, och det behövs om jag någonsin ska få fram en något så när fin golden agouti.

(Musen till vänster är lite för "tamt gul" för min RY-smak.)

ariama
10/14/14, 2:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Den här bilden har jag visat många gånger, men jag slutar aldrig förundras över färgen! Helt ljuvlig!! Men den tänker jag inte försöka avla - för den motarbetar allt annat jag önskar, man måste ju välja.

Färgen är chocolate-sable, baserad på DY. Från 2006 tror jag. Hon hette Björndalens Harmoni. Slående vacker som ung. Givetvis tjock som äldre. Och tumör före året.

KickiG
10/14/14, 7:24 PM
#13

#10 Jag tycker att Yamsas färg är helt underbar.  Det är nog den färg jag gillar bäst hos möss, om jag måste välja en färg.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Minoth
10/15/14, 5:41 PM
#14

Mina satin cinnamon broken tjejer har den där cinnamon färgen som du vill ha, såå vackert. De är stor skillnad i färg på satin och icke satin på cinnamon tycker jag,

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
10/15/14, 5:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

knäppte lite bilder snabbt, de blev inge vidare bra men du ser färgen hyfsat iallafall. 
pappa är Presidente (som du vet) och mamma är charolais som jag fött upp själv, Charolais är en agouti broken som har väldigt röd och fin agouti färg

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
10/15/14, 5:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

En till bild på en liten sötnos

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
10/15/14, 5:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

De var dock mycket ljusare för två veckor sen, så man ser va färgen har utvecklats!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ariama
10/16/14, 2:42 PM
#18

#13. Ja Kicki, min älskligingsfärg också. Som mjukt flytande guld. Jag hänförs fortfarande. Mjuk, len, varm och levande -  FLYTANDE GULD som "rinner iväg" när hon rör på sig  ❤️. Det är magiskt!

Nej men Mintoh! Sickena sötnosar!! Ger hopp om mina kommande småttingar med samma pappa. 😘

Gula och röda nyanser är alldeles extra läckra i satin! Mer än andra färger, fast blå, och inte minst blue stone, ligger inte långt efter.

L8sson
10/17/14, 3:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Cinnamon är en fin färg! Det är den enda tickade varianten som jag gillar 😉

ariama
10/19/14, 8:30 AM
#20

Tjusig! 😘

Annons:
ariama
10/19/14, 2:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Hittade ännu en bild, från ett par år tillbaka. Cinema heter cinamontjejen.

ariama
10/21/14, 1:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Mera. Hoppas Tsunami förlåter mig för att jag tagit hennes bild (säg till så tar jag bort den). Fotograf och ägare till denna utsökta Dominant Yellow-musa vid namn Chatsworths New Flame, är alltså Tsunamis!! ❤️

Jag äger DY-sonen Bushman, därav att jag samlat på mig fotot.

Det jag beundrar mest med New Flame (förutom den utsökta röda färgen) är att hon inte är det allra lilla minsta "flammig",  haha, trots namnet!

Hon har ingen sotning! Inte mörkare på ryggen. Färgen fortsätter jämnt och fint nerför sidorna, och även ner mot magen är hon lika mörk! Alltsammans är lika svårt avelsmässigt! Ingen sotning, och inte ljusare mage!

Hon är banne mig perfekt!! ❤️

Tsunamis! Lever hon än? Hur gammal är hon/blev hon? Om hon har gått bort, hurdå?

Skulle du vilja ta fler foton på henne, även hur hon ser ut på buken/underifrån (som bör vara en liten nyans ljusare)? Har du avlat vidare någonting på denna rödhet och jämnhet? Eller ligger din energi på dina fina hereford och broken?

ariama
10/21/14, 1:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Vad har hänt med Mary!!??? 😮 (recessive yellow)

Mmm, just det. Hon ska ha en kull igen. Hon är 8 månader och förra kullen är 2 1/2 månad. Far är Tsunami´s Presidente. 😃

Jag vill ha in Marys "glöd" i cinnamonfärgen, Det är väl "huvudmålet" med just denna parning, som sedan kommer fortsätta i flera led med fler, och även lite andra mål som tillkommer.

(sedan får jag samtidigt veta om Presidente bär på RY)

ariama
10/21/14, 2:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Här är Mary med dottern Marva.

Marva har en alldeles underbar mörk röd färg, som kommer bäst till sin rätt i mörker! Hahaha! 😃 Eller i blixtljus som lockar fram lite glöd.

Annars, i bra belysning med falköga 😛, är hon visserligen ganska mörk, men "rödhet" och "glöd" är inte fullt så bra. Hoppas jag kan lägga till "än", men det vet jag inte. Än.

Hon/Marva/ungarna är ju bara 2 1/2 månad än.  To be continued…

ariama
10/21/14, 2:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Här är Marva med syster Melina. Melina och Moa  (ingen bild) börjar få en härlig lyster nu (som gör sig bättre i verkligheten än på bild, inte tvärtom, haha)

ariama
10/21/14, 2:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Marva och Melina igen.  De är tyvärr lite små, och lite för tunna. Men det skiljer mellan ungarna, så jag följer upp det, och tar med det i ekvationen när/om jag avlar vidare på någon av dessa mina raringar.

ariama
10/21/14, 2:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Så här såg Marys ungar ut vid 16 dagar.

Annons:
ariama
10/21/14, 2:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Och här är dagens kull. 😃 (fast i dag är de 18 dagar, inte 16 som på fotot)

Mor är Duett, DY och far är Honey Lemon RY. Det var främst en testparning, men inte enbart.

Rena testparningar kan jag inte ägna mig åt, då får jag "för många möss". Målet här, är i främsta hand att få in större storlek och bättre typ, och det tror jag jag kommer uppnå. Men framtiden får utvisa. ❤️

ariama
10/21/14, 2:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Kolla upp "de gula flammorna" i chocolate-tjejens päls, som visuellt talar om att hon bär på RY.  Så blir det inte alltid, men emellanåt "läcker" en recessive gen på det här viset. 😘

ariama
11/8/14, 2:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Marys ungar är nu 14 dagar. Ett härligt gäng i vackra chocolate- och cinnamon-färger. Alla tan eftersom Mary är a(t)/a(t).

Ingen unge är RY och Tsunami´s Presidente bär alltså inte på RY trots RY-förfader i stamtavlan. Här är några av dem. De ser likadan ut allihopa, chocolate/tan och cinnamon/tan, med en lovande "glöd" så små de är.

ariama
11/8/14, 2:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

.

Emouse
11/8/14, 4:27 PM
#32

#10 #11 Helt kär i Yamsas färg och utseende. en av dom finaste möss jag sett i mitt liv!

 För gulliga allihopa!😍

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Upp till toppen
Annons: