Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 679 ggr
EmiliaLeander
10/18/14, 10:49 PM

Hon mår inte bra!

Hejsan.. Idag upptäckte jag att en av mössens tassar (Sagas) var som tjocka. Som om de var uppsvullna gämfört med Nellies tassar.. :( vad ska jag göra?!?

Annons:
EmiliaLeander
10/19/14, 8:05 AM
#1

Någon?!?! 😭

ariama
10/19/14, 8:28 AM
#2

Tyvärr, jag har inte den blekaste aning. Hoppas någon annan tittar in här snart, som kan komma med bättre svar.

KickiG
10/19/14, 9:20 AM
#3

Jag googlade lite snabbt och hittade följande möjliga orsaker till svullna fötter:
- någon fiber har snott sig runt foten och orsakar svullnad
- musen har gått på för hårt underlag och fått klumpfot
- svullna lymfkörtlar som gör att benen svullnar upp
- allergisk reaktion mot mat eller bottenströ
- benbrott
- små sår som blivit inflammerade

Är det alla tassarna som är svullna? Har du ändrat på något så det kunde vara en allergisk reaktion?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Emouse
10/19/14, 12:14 PM
#4

Kan inte hitta andra orsaker än #3

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

EmiliaLeander
10/19/14, 12:43 PM
#5

Någon?!?! 😭

Minoth
10/19/14, 4:25 PM
#6

Vad har du föe underlag i buren?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Tsunamis
10/19/14, 5:38 PM
#7

Låter som klumpfot (pga hårt underlag) alternativt vasst underlag de fått sår av och tassarna svullnat upp . 

Vad är underlaget i buren och ser du några sår på tassarna?

MvH  Tsunamis

EmiliaLeander
10/19/14, 6:57 PM
#8

Oj!  Det är pelletsspån eller vad de heter som underlag. Kan tillägga att hon fått ögoninflammation också.. skruttan! <3 Alla tassar är svullna. :(

KickiG
10/20/14, 6:50 PM
#9

#8  Pellets finns gjorda av en massa olika material, det kan vara papperspellets, halmpellets, majspellets, hampapellets…  Eftersom hon nu också har fått problem med ögonen skulle jag rekommendera att du tar henne till en veterinär. Det kan vara att hon behöver en antibiotikakur för att få rätt på allting.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Minoth
10/20/14, 7:34 PM
#10

Tycker också det låter som klumpfot. svullna fötter och inflammation kan göra att musens allmäntillstånd blir sämre och därför de rinniga ögonen. 
Byt underlag först och främst! Exempel på mjukt underlag som är snällt för mustassar är tex Chipsi super, carefresh, STL strö :) 
Chipsi super rekommenderar jag starkt (Super, inte vanlig). Den är mycket mjuk och högabsorberande.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

EmiliaLeander
10/20/14, 9:38 PM
#11

Tack så mycket för hjälpen, har haft nu prata med veterinär så hon har fått rätt behandling. Men jag ska också byta underlag. Vilken tur ni finns!

ariama
10/21/14, 8:09 AM
#12

❤️

Upp till toppen
Annons: