Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 865 ggr
Cochon
10/25/14, 11:53 AM

Mus vs gerbil

Hej hej, jag postade precis samma fråga på gerbil iFokus och tänkte att ni här inne kan säkert också svara på frågan. Vad är skillnaden mellan att ha möss och gerbiler som husdjur? Jag har just nu två gerbiler och tanken slår mig, de är ju ändå ganska lika i storleken och säkert också i sinnet. Ni som har/har haft både möss och gerbiler, vad anser ni är skillnaden mellan att ha dess två djur som husdjur? Och vilka föredra ni? :-) //:Nanna

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
ariama
10/26/14, 1:31 PM
#1

Hej Cochon! Frågan har varit uppe här förut. Här är en länk:

http://mus.ifokus.se/discussions/4f076519d4ebea458500ada5-skillnad-mus-och-gerbil

Själv kan jag inte svara dig. Har bara möss 😘(vilka jag givetvis tycker är trevligast som husdjur). eller, lite mer seriöst, det gäller att få tag i "rätt möss". Möss kan vara så olika.)

Cochon
10/26/14, 2:48 PM
#2

#1 Oj, tack. Nu blev allt lite klarare. ^^

Hur menar du med att du tycker att möss är mer seriöst? =)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

CaptainBunchie
10/26/14, 7:59 PM
#3

Jag hade gerbiler innan och nu har jag (en hel del) möss. Kommer nog alltid föredra möss faktiskt. De är mer aktiva och sociala även och även om man inte hanterar de så ofta blir de inte "förvildade" som gerbiler blir, de kräver inte riktigt stora burar och det går inte åt lika mycket spån. Man kan inreda roligare till möss enligt mig då gerbiler gnager sönder allt man fixar åt dem på en halv dag medans mössen nästan aldrig gnager speciellt mycket på något.

Däremot är möss mer "kissiga och bajsiga" än gerbiler enligt mig, händer ofta olyckor om man har ut dem vare sig det är i handen eller på något bord eller dyl.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Tsunamis
10/26/14, 8:34 PM
#4

Haft gerbiluppfödning i många år. Gerbiler har några bra fördelar men jag känner ändå att mössen är i regel trevligare, lugnare och roligare att inreda buren åt.

MvH  Tsunamis

ariama
10/26/14, 8:42 PM
#5

#2. "Hur menar du med att du tycker att möss är mer seriöst?"

Jag tror jag skriver som en kratta. Jag menar, att allvarligt talat (när jag slutar tramsa mig) så gäller det att vara noga med vad man får tag i för möss.

Trevliga och sällskapliga möss är bland det näpnaste och gulligaste och mysigaste man kan ha!

Men en del möss kan också vara "livrädda" och bara springa och gömma sig och aldrig lära sig uppskatta mänskligt sällskap. En del möss kan bitas, och har man otur blir de sjuka i rossel/andningsproblem.

ariama
10/26/14, 8:50 PM
#6

Vad gäller mössens kiss-o-bajs i handen, så är det helt olika det med. Rädda möss, nervösa möss, osäkra möss, möss som inte "gillar läget" med att bli upplockade - eller bara att de blir väckta i sömnen och inte har hunnit kissa före, de både kissar och bajsar i handen.

Tama möss, lugna möss som gillar läget, gör det inte. Mina bästa sällskapsmöss gör det inte. Aldrig. Det händer inte.

En gång var jag på loppis i byn, träffade folk där som blev nyfiken på vad jag köpte, och jag berättade att jag hade möss. De blev så intresserade, så jag gick hem, plockade upp två möss i handen, satte mig i bilen och körde tillbaka (2 min) fortfarande med mössen i handen, och gick runt och visade dem. Tjo och stim - men de var trygga i mina kupade händer.

Människorna älskade dem. jag körde hem, och satte tillbaka dem i sin bur. DÅ först upptäckte jag, kom jag att tänka på, att mina händer var alldeles rena! Inte en klutt hade de släppt ifrån sig!! Än mindre hade de kissat på mig.

Det är lite det här jag menar med, att möss kan vara så olika!!
 Man kan finna alla sorter och alla beteenden.

Själv avlar jag på just beteende. ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: