Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 1554 ggr
sotlynx
2014-10-29 12:09

Husmus/busmus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd. Jag har helt ofrivilligt blivit med mus, och inte vilken mus som helst, utan med husmus.  Jag bor i ett gammalt hus som självklart drar till sig möss varje höst, till katternas stora lycka.  Tidigare har jag haft en hel hög med hamstrar i ett eget gnagarrum ( 1/3 av övervåningen ). för nästan två månader sedan dog Karma, min äldsta gamla hamstertant. Jag orkade inte slänga ut hennes bur eftersom jag var ledsen, utan lät den stå kvar.  En natt trodde jag det spökade, höll på att få hjärtinfarkt, eftersom springhjulet gnisslade. Jag gick in i rummet, men buren var tom. Ljudet återkom varje natt. Efter någon vecka kände jag tydlig muslukt i rummet, jag hade tammöss när jag var yngre, så jag vet precis hur ostädad musbur luktar.. Jag pillade runt i Karmas bur och vips for det ut en husmusbebis ur hennes bolåda. Jag tänkte att husmusen skulle flytta iväg själv, ut i husväggarna till övriga möss, men hon vägrar. Hon har boat in sig ordentligt och har superkul i springhjulet och tunnelsystemen. Buren är en stor plastlåda utan tak, 50x75cm. Jag har byggt upp en trappa så hon utan vidare kan ta sig ur buren, det gjorde jag så fort jag såg att det var en mus i den, men hon stannar.  Inte en musbajs på golvet, hon lämnar inte buren! Hon är nästan dubbelt så stor nu och verkar växa bra. Det hör till saken att Karma var en matsamlare av stora mått, och i buren finns ett rejält matförråd som Husmusen uppenbarligen gillar. Jag kan inte med att ta bort det, inte Vattenflaskan heller.  Jag har ju hela tiden tänkt att hon skulle sticka självmant, men icke. Jag är ganska mycket inne i rummet eftersom mina chinchillor bor där, och nu fortsätter musen busa runt i sin bur när jag kommer in, hon är inte rädd så länge jag inte rör buren. Vad gör jag? Ska jag helt kallt slänga ut henne? Ska jag låta henne stanna, med trappa så hon kan sticka om hon vill, börja mata henne med musvänlig mat, eller vadå? Kan hon klara sig själv om jag kastar ut henne?  Hjälp tack!

Annons:
sotlynx
2014-10-29 12:16
#1

Och ja, jag kan inte sluta mata henne utan att slänga ut henne, eftersom hon då utan tvekan kommer börja hänga inne hos chinchillorna och sno deras käk. Det problemet har jag råkat ut för tidigare en gång, och det var inte kul.  Att flytta chillorna är inget alternativ eftersom en av katterna inte kan låta bli att pilla. ;(

Cindy S
2014-10-29 12:26
#2

Ja, jag tror det där hjulet kan vara skadligt på flera sätt, bl.a. att hennes svans kan fastna. Annars så kanske du kan ha kvar henne tills hon dör? Hantera henne med handskar bara?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

sotlynx
2014-10-29 12:30
#3

Visst kan jag byta ut hjulet. jag har modeller i plast som är ofarliga. det här hjulet hade tygklädsel, men den har hon tuggat bort och byggt bo av. ;)

Men varför handskar? Husmöss är inte farliga att bli bitna av. Dessutom hade jag inte tänkt hantera henne, dels eftersom hon är vild, dels eftersom hon inte ska bli tamare, helst.

Minoth
2014-10-29 12:33
#4

Du vet att hon kan bära ohyra som kan smitta dina chinchillor va?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

sotlynx
2014-10-29 12:33
#5

Och lagen? Hur kriminell är jag egentligen om jag INTE kastar ut henne? Jag kan ju inte låta bli att fundera över alla möss katterna mördar dagligen. Hon kommer ju bli dödad direkt. Det är väl därför hon stannar, hon vet att hon är trygg. Smarting! Och rent lagligt, om hon nu bestämmer sig för att stanna hela sitt liv, kan hon vara ensam? Eller måste det finnas fler möss? :S

sotlynx
2014-10-29 12:36
#6

#4 Misstänkte det, därför vill jag inte att hon ska börja smita in till dom för mat!! Alltså, ut, eller stanna!  ( Och, för övrigt, jag har en chinchilla från den nedstängda pälsfarmen, och förmodligen kommer alla behöva behandlas mot ringorm inom kort, så det är nog nästan tvärt om nu. ;(  Skit! )

Annons:
Cindy S
2014-10-29 12:37
#7

Jag tänkte att du måste städa buren någon dag om hon bor kvar. Även små bet är otrevliga.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Tsunamis
2014-10-29 12:39
#8

#3 vilda möss kan du säkerligen få stelkramp av så ofarligt att bli biten är det inte. Även sorkfeber, harpest, leptospiros och toxoplasmos om det vill sig illa. Vilda råttor kan du få hantavirus av också.  

Jag personligen skulle inte rekommendera dig att ha kvar en vild mus som husdjur. Lagen poängterar att du får ha ett vilt djur i 24 timmar sen måste den släppas lös. Nu kan ju musen gå iväg av sig självt så inspärrad är den inte men jag skulle hellre sätta ut fällor och se till att de inte kan ta sig in i fortsättningen.

MvH  Tsunamis

sotlynx
2014-10-29 12:50
#9

#8 Tur då att jag är fullvaccinerad för att tåla hemlösa katters bett! ;) Vad jag förstått finns de flesta av de där smittorna inte i Sverige…. Och ja, jag har städat ur hennes toahörn flera gånger. Då gömmer hon sig i sitt bo, kommer inte ut förrän jag är klar. Hade hon varit så rädd så hon blev aggressiv och bitsugen tror jag inte hon stannat kvar så länge som hon gjort. Jag upplever många möss i huset som löjligt orädda. Det händer att jag själv kan fösa ner möss dom dyker upp inne i lådor som jag kan bära ut dom i. Dom är helt klart mer rädda för katterna. En mus som skrämts in bakom böckerna i bokhyllan lockade jag fram med en bit mandelmassa. Jag kunde greppa runt den och lyfta ner den i lådan, den släppte inte taget om godiset en sekund. Möss är roliga djur… Tror jag.

sotlynx
2014-10-29 12:56
#10

Jag har fällor! Och katter, och illrar! Det är väldigt sällan en mus lyckas ta sig förbi rovdjuren. I åtanke ska ni ha att huset är 100år gammalt, har krypgrund och dubbla murade väggar. I väggarna är det omöjligt att komma åt att sätta fällor. Jag är inte dum! Jag vill inte ha möss inomhus, men jag kan inte med att kasta ut en mus som inte gör någon åverkan på huset och kanske inte kan överleva på egen hand längre. Det är mitt fel, ja, eftersom jag lät buren stå, men jag trodde verkligen inte detta skulle hända!! Hade jag varit vem som helst hade det varit enklaste saken i världen att klappa ihjäl musen eller kasta ut den i åkern, men jag är inte riktigt den människotypen. Bästa möjliga för musens välfärd, det är viktigast, inget annat.

Tsunamis
2014-10-29 13:12
#11

Jag skulle ändå ta ut den från huset och plocka bort buren. Ja de kommer söka sig till dina chinchillor men det är ju ett större problem som du får lösa, eller hur? Hellre lösa den biten än att konstant sköta vilda möss för din ensamma mus kommer så småningom multiplicera sig eftersom den nu bor under gynnsamma förhållanden. Tillslut kommer du sitta med långt fler möss än vad du hade från början.

MvH  Tsunamis

sotlynx
2014-10-29 13:56
#12

Tja, du har säkert rätt. Det här är 2a musen som lyckas ta sig in i rummet på 10år, men fler får det inte bli. Ska samla mod och kasta ut henne. :(

KickiG
2014-10-29 15:28
#13

#10 Jag tror inte det finns någon risk för att musen glömt hur man gör när man skall överleva i det vilda. Den är född vild, så all kunskap finns där fortfarande.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
[hasselmusen]
2014-10-29 23:24
#14

Jag har varit i "liknande" situation och jag släppte ut musen efter 48timmar. Nu har du troligtvis haft denna mus lite längre så jag vet inte riktigt. PS.Den är super söt❤️

sotlynx
2014-10-30 00:02
#15

Nä, jag är mesig, jag vet, men det känns inte rätt att kasta ut henne i det fria när hon nu vant sig. Jag har varit säker på att hon ska vara väck varenda dag, men icke, och tiden har bara gått. Jag har precis bytt jobb och haft mer än fullt upp. Hon har inte haft största prio tyvärr och jag räknade som sagt med att hon skulle dra. Och visst är hon söt! Nyss gav jag henne branflakes och hon kom fram och luktade på min hand. Jaja, hon är en smart tös, hon klarar sig nog. :/

ThessanC
2014-12-29 01:01
#16

Jag hade behållit den, gör den ingen skada så vad e då problemet. Låt den leva sitt liv som den själv valt.

Tsunamis
2014-12-29 13:08
#17

#16 det är inte lagligt att ha vilda svenska djur i fångenskap som privatperson.

MvH  Tsunamis

Alana82
2014-12-29 15:27
#18

Fast om den kan komma och gå som den vill så är den tekniskt sett inte i fångenskap eller? det större problemet är välan smittspridningen och att det kommer bli fler av dem om de får vara kvar

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Tsunamis
2014-12-30 16:55
#19

Det stämmer fast personen ovan kommenterade att den kan behållas (som husdjur) vilket man alltså inte får. Men om man har svårt att hindra vilda möss från att komma in det är ju en annan sak, däremot får man inte stänga in dem.

MvH  Tsunamis

sotlynx
2014-12-30 19:25
#20

Uppdatering: Busmus stack för ett tag sedan. Hon verkade ensam så jag var tokmodig och skaffade en kompis till henne, en tamis såklart. Det funkade jättebra och dom boade och pysslade och verkade ha det väldigt musigt. Sen, plötsligt var hon väck. Tamisen blev såklart ledsen varför ett par kompisar skaffades som sällskap. Nu bor här 4 tama tjejer ( Ludda, Stjärna, Hortensia och Petunia)  tillsammans, hur goa och fina som helst trots att dom nog var tänkta som ormmat från början. Vi har haft besök av Busmus ett par gånger, men hon stannar inte mer än några timmar varje gång. Jag vet att det är hon och inte någon annan husmus eftersom hennes svans har en knasig knyck på spetsen. Det är fortfarande bara hon som använder springhjulet, ingen av dom andra rör det förutom när dom bygger bo under det. Roliga och busiga små liv, hade glömt hur smarta och påhittiga dom är!  Busmus får komma och gå som hon vill.  Hittar i alla fall inte var hon kommer in någonstans så jag kan inte hindra henne ändå.  :P

Annons:
Alana82
2014-12-30 21:03
#21

Vad bra och lite kul :D

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

sotlynx
2014-12-31 02:14
#22

Tja, inte blev det som jag hade tänkt mig, men strunt i det. :)

Upp till toppen
Annons: