Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 899 ggr
Siastassar
11/6/14, 9:30 PM

Ojämnt antal...

Hej! Är det nån som har ett ojämnt antal möss i samma bur? Kan ni vara snälla & berätta hur det funkar för era möss? Någon som blir utanför? Kanske tom blir mobbad? Jag köpte mina allra första möss idag & inte förrän nu kom jag på tanken att 3 systrar ev kan bli tokigt… Har dvärghamstrar & där är ett jämnt antal att föredra så jag köpte 4 stycken. Är det likadant med möss? Borde jag köpa en till musunge? Dessa 3 är 5 v så om jag gör det snart borde de väl välkomna en "outsider"?

Annons:
LisaR
11/6/14, 10:31 PM
#1

Jag har för tillfället 7st honor i en och samma bur, de är syskon från två olika kullar samt mamma. Med dem har det aldrig varit något tjafs eller problem. Ska eventuellt föra in en ny hona i gruppen snart, men kommer hålla ett stenhårt öga på att nykomlingen kommer in i gruppen ordentligt. När man har en välfungerande grupp så tror jag att det räcker med att en eller några få accepterar den nya så kommer resten också att finna sig i det. Hade förut en grupp på tre honor som gick tillsammans. De var alla från olika håll och inte uppvuxna tillsammans, 5v gamla var de när jag satte dem samman. Där blev det tyvärr så att en mus gick helt in för att mobba en utav de andra tjejerna. (Jag fick tyvärr senare ta bort henne pga mentaliteten då hon både tuggade morrhår och inte mådde bra av varken sällskap från mig eller andra möss). Pågrund av att de var tre stycken så gav hon sig på den som jag tolkade som vekast. Den andra höll sig till sitt och gjorde inte mycket väsen av sig men deltog heller inte i "mobbningen". Hon fick nog vara i fred för att de var just tre, men alla var påverkade. Detta höll inte på alls länge utan jag fick såklart ta bort henne ur gruppen och då klarade sig de två mössen som var kvar bra tillsammans. Jag har inte varit med om möss som gått samman för att ge sig på en annan, men det är min erfarenhet. Jag säger inte att det inte kan hända. Men om det händer så tror jag nästan att 3 eller 4 möss inte gör särskilt stor skillnad. Någon annan kanske har en annan åsikt eller erfarenhet :-)

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

KickiG
11/7/14, 7:56 AM
#2

Jag har haft både jämna och ojämna antal möss. När jag hade ojämnt antal (3 st) var det en mus som ibland sov ensam och ibland med de andra. Men det gjorde hon även då de var fyra stycken. Såg inga tecken på att hon skulle ha blivit mobbad eller utfryst, jag tolkade det bara som att hon valde att vara själv. Hon var av syskonen även den som var mest framåt då det gällde att utforska nya ställen, och gav sig ofta ut på upptäcktsfärd på egen hand. De andra kom sedan efter i en klunga. En mera självständig tjej i mitt tycke, helt enkelt.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Galenidjur
11/7/14, 6:08 PM
#3

efter att min gammelmusas syster dog fick hon flytta in hos mina andra två möss och det går så fint så. Har aldrig varit något problem :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Chilizera
12/10/14, 8:38 PM
#4

Har haft ganska varierande antal möss i samma bur, upp till 9 st. Aldrig sett något tecken på att just antalet skulle ha en avgörande roll, det är mössens personligheter i kombination som är det avgörande.

Upp till toppen
Annons: