Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 686 ggr
tashiie
2014-11-14 14:21

Söker möss i Stocholm!

Hej !

Jag söker nu 2 honor i färgen Cream, någon som vet vart man kan köpa det från en bra uppfödare ?

Super tacksam för hjälp!!

Annons:
Emouse
2014-11-14 19:01
#1

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

tashiie
2014-11-15 12:31
#2

Åh tack

ariama
2014-11-15 17:16
#3

Svartögda eller rödögda? Vad ska du ha dem till? Avel, utställning, sällskap?

Jag har ett par svartögda unga cream-tjejer som kan flytta om några veckor. Bor utanför Stockholm.

StillaSinnet
2014-11-16 19:54
#4

Den 29 november har SVEMUS Minnesutställning i Bagarmossen. Jag föreslår att du åker dit och kikar för uppfödare har säkert med sig fina bebisar till salu då. Det bästa är att träffa dem så mösen får välja DIG, då blir det alltid rätt 🙂

Är det engelsktypat du söker?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2014-11-16 19:56
#5

Dessutom är det drive in i både standard och pet class och i pet class behöver men inte ens vara medlem i SVEMUS! Du kan alltså passa på att ställa dina möss om du vill 👍

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

tashiie
2014-11-16 20:03
#6

#3 svartögda och vill ha till sällskap :) åh har du! Skriver pm till dig!

åh denna utställning låter väldigt intressant! Synd att det är den 29 för då kommer jag att jobba hela dagen.. :/ kanske kan försöka ta mig dit ändå för det hade ju varit perfekt

Annons:
StillaSinnet
2014-11-16 20:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#7

#6 jag lade precis upp en annons om information kring utställningen HÄR

Just nu har några cream till salu. En  jag kan släppa  är satin. Och den andra är vanlig korthår ur en annan kull. Mina är reggade i SVEMUS och bär inte på rött. Vissa vill inte rödbaserad cream.  Mina är svartbaserade aac(e)c . Det är mycket möjligt att de är Pp.

Bilderna är exempelbilder ur kullarna födda 20 augusti (ej satin) och 9 okt (satinerna)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

tashiie
2014-11-16 22:10
#8

#7 jag skrev pm till dig!

ariama
2014-11-17 08:20
#9

#7. "Vissa vill inte ha rödbaserad cream".

Nej, de vanligaste röda mössen i dag är ju behäftade med genetiska problem, och jag hoppas att ingen säljer såna (creamfärgade eller inte) utan att tydligt tala om vad det är de säljer, och vad det medför. 😃

Men det finns två olika gener som ger röda möss, och den andra röda varianten är visserligen ovanligare, men i övrigt frisk och utan genetiska problem.

ariama
2014-11-17 08:37
#10

"Cream" … Har du sett creamfärgade möss? Vad har du för föreställning om färgen?

Själv har jag väldigt svårt att skilja på de där vit-ljusa varianterna. Gemensam nämnare är väl att de inte är kritvita, fast det oftast inte syns förän man sätter en "riktig vit" bredvid, och jämför.

Svartögd vit, off-white, cream, creme, beige, stone, det kan vara svårt att ge dem rätt benämning, om man inte som Lottiz har full koll på genetiken. (Beige och stone är oftast mycket mörkare, färgen kan variera kraftigt)

Den icke-vita färgen kan vara mer eller mindre tydlig, och skifta i antingen gult eller beige (tycker jag i alla fall). En rödbaserad cream har tydligare "gul" gräddfärg, likaså en cream som är baserad på en bra agouti.

Cream är en (egentligen två) alldeles speciell genetisk variant enligt standarden, men irl kan färgen uppkomma av många olika genetiska busigheter. 😉

ariama
2014-11-17 12:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ärligt talat vet jag inte vad mina musungar är för "färg", eller vad de är genetiskt. De är "biprodukter" i min avel, när jag köpt in möss utifrån. 😃

Synthia och Indira heter de. (vill du ha dom får du givetvis döpa om dom!) De är födda 19 oktober, men inte i samma kull och inte släkt. Båda är korsad typ, och verkar rara och trevliga (betyder nyfikna och relativt orädda, "snälla" är självklart att de är!!). 

De har stamtavla men är inte reggade i SVEMUS.

Vill du ha renrasiga engelsktypade och reggade, så är det Lottiz du ska passa på att köpa av, när hon släpper några för en gångs skull, 😘

ariama
2014-11-17 12:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag säljer alltid mina möss med 4 veckors "ångerrätt". Möss och människor ska trivas och fungera ihop, annars är det "inget kul", och det ska vara KUL att ha djur.

ariama
2014-11-17 12:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här med varsin syster. Synthia är satin, samt är relativt mörk. Kanske "gulnar" hon även mer, med åldern.
Indira är renare vit, utan satin. Båda är korthåriga, med lite långhår i stamtavlan, vilket kan ge lite "mjukare" päls.

Annons:
ariama
2014-11-17 12:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

En till bild.

Upp till toppen
Annons: