Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 714 ggr
Telleliten
2014-11-17 12:29

Mina första möss..massa frågor!!

Hej

Jag har köpt tre små mustjejer. men en av dom börjat följa efter en av dom andra och lukta den i rumpan. Inte hela tiden med då och då. Undra rom det verkligen är en tjej? Bad dom kolla extra noga när jag köpte dom.. Men har ingen aning om hur möss uppvaktar varandra(har hund och häst).  Har försökt kolla själv och tror att det är en tjej men inte helt lätt att se.

Fråga två är vad kan man ha för godis att muta dom med för att dom ska bli lite hanteringsvana? Mina är kräsna små möss som tycker att hundgodis inte är så gott och vill helst bara äta fröer i matblandningen. Inte ens havre var nått jättekul enligt dom. Morrötter var blä.

Sen var tål inte möss? Dvs vad är giftigt? Tall vet jag om men mer?

Annons:
ariama
2014-11-17 12:52
#1

Hej Telleliten, och välkommen in i musvärlden 😘!

Möss luktar varandra i rumpan, särskilt om de är obekanta, oavsett kön. Men hanar är givetvis mycket mer intresserade. Kolla den här länken som kanske kan hjälpa dig. Här får du tips om hur du ska titta, och vad du ska titta efter:

http://mus.ifokus.se/articles/4d7168c8b9cb462244077455-se-skillnad-pa-mushona-och-mushane

Godis, prova med solrosfrön. De behöver inte ha dem i maten, om du handmatar dem med några frön var om dagen. Annars kan du ha en toarulle som de kan gå in i, och ta upp dem via den, så slipper du jaga dem. Om du tar upp dem några gånger om dagen så vänjer de sig nog snart.

Men möss är så olika, en del blir tama av sig själva, andra får man jobba mycket med, och ett fåtal blir aldrig tama.

Vad som är giftigt? Tja, inte mycket. Kommer inte på något som man normalt vill använda i fodret.

Du får säkert bättre svar av andra. Du kan också använda sökfunktionen här, för det finns många trådar om rädda möss, och om att tämja möss.

ariama
2014-11-17 12:53
#2

Jo, om "giftigt", du ska inte använda kutterspån från barrträd i buren.

Telleliten
2014-11-17 13:06
#3

Tack Ariama!

Vad bra då är det nog tjejer i alla fall. (hoppas det!)

jag har ju både häst och hund så tänkte testa lite av deras godis och mat på som. Risgrynsgröt  är blä enligt mössen i alla fall. Havre var sådär..

jag har köpt spån och träflis i djurbutiken för just smådjur vet inte alls vilket träslag det är.. måste kolla det när jag kommer hem.

Upp till toppen
Annons: