Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 806 ggr
Emouse
2014-11-21 22:29

Älskade Kexet

Sedan Mitzy dog för 2 dagar sedan blev kexet ensam, och såklart ledsen. Hon har börjat klia sönder hennes päls på nacken, ryggen och i ansiktet😕 Antar att det är depression. Inte hittat mjäll eller ohyra i pälsen. Vinglig och typ skuttig, liksom sitter stilla och hoppar till från ingenstans. 

Såklart har inga små kliniker öppet på helgen men vi ska ringa veterinären på måndag och beställa en akuttid för avlivning😕

å andra sidan har hon blivit jätte sällskapssjuk. Kommer upp i handen på en gång när man stoppar ner den, hon riktigt kutar till den. lagt ner en liten gosedjurs mus från IKEA som hon drar i svansen på och leker med, som "sällskap" när jag inte är hemma. Vill att hon ska få den godaste maten och så enkelt och skönt liv som möjligt innan vi far till veterinären. Hon mår okej allmänt så tror inte hon lider på dessa kommande dagar som inte blir många.

Henne kommer jag sakna enormt, enormt😢❤️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Nareg80
2014-11-21 22:56
#1

Åh stackars dig och din lille mus! Men varför ska du avliva den? Bara för att den nu har blivit ensam? Dig kan ju bara köpa en ny kompis eller sälja musen. Jag rycker det ärt så onödigt att avliva fullt friska djur bara för att man inte vill försöka hitta ett nytt hem eller köpa en ny mus till den! Blir riktigt ledsen:(

ariama
2014-11-22 07:07
#2

Hur gammal är Kexet? Det är kanske fråga nummer ett.  Hennees beteende tolkar jag som tecken på någon sorts kvalster (såna kan vara i stort sett "osynliga"). 

När möss är två (eller flera) kan de hjälpas åt att hålla sånt i schack genom att putsa varandra där de inte kommer åt så bra själva.

Parasiter av alla de olika slag, är också något som immunförsvaret bekämpar och håller i schack. Vid "stora livshändelser" (ibland också bara små) och livsförändringar, påverkas immunförsvaret av stressen, och försvagas. Det kan också vara en anledning till att kvalstren (eller vad det är) får övertaget.

Kanske räcker det med Stronghold, och en ny kompis? Och extra bra och NYTTIG mat?  

Hur som helst, så skickar jag tröste- och styrkekramar till både dig och kexet!

❤️

Emouse
2014-11-22 09:37
#3

#1 Kan tillägga att hon är 2,5 år gammal och skruttig. Hon skulle nog inte orka stressen att få en ny kamrat. Hon är ju riktigt gammal också. Jag gör det inte för att JAG inte orkar hitta ny kamrat, har kamrater en bit bort. Jag vill att hon ska få det bra. #2 Kan vara smått som kvalster. Hon är riktigt gammal så det är på gränsen till att hon blir för skruttig. När de är såpass gamla att hon får problem så överväger jag, som många andra att ta bort henne fridfullt så att hon slipper lida när tiden väl är inne. Ursäkta om jag var otydlig med vissa saker som ni missförstod☺️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Lamina
2014-11-22 10:46
#4

Jag är övertygad om att du gör, och alltid kommer göra, vad som är bäst för dina möss, Emouse. Många styrkekramar från mig.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Emouse
2014-11-22 11:40
#5

❤️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
2014-11-22 17:45
#6

Två och ett halvt år, yes, inget att diskutera. Du gör absolut rätt, flåt att jag missförstod…

Annons:
KickiG
2014-11-22 18:30
#7

Två och ett halvt år är en väldigt aktningsvärd ålder för en mus! Jag tycker du gör helt rätt. Det kan vara väldigt stressande och uttröttande för ett gammalt, trött djur att få sällskap av unga pigga djur.

Styrkekram till dig!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Emouse
2014-11-22 18:45
#8

#6 Hihi, gör ingenting🙂❤️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Nareg80
2014-11-22 20:50
#9

Visste inte att musen var så gammal, då gör du absolut rätt val. Kram från mig, vet att det är jobbigt att låta sin lilla älskling somna in

Upp till toppen
Annons: