Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 810 ggr
vevve89
2014-11-22 20:36

Sår på ryggen...

Hej, det var länge sedan jag skrev något här. Har mina 3 flickor från grodan kvar och dom är nu lite över ett år:-) Jag har haft mössen hos vakt pga flytt och bebis i några månader (besökt flera ggr i veckan) men idag märkte jag ett sår på ena tjejen på ryggen. De andra har putsat henne… Har möblerat om och försökt hålla buren rolig men ja. Nu har jag iaf sanerat hela buren och möblerat om. Men det jag undrar är hur jag håller rent/hjälper läkningen på bästa sätt? Flyttade även hem mössen för att kunna hålla mer koll och hålla på med dom varje dag.

Annons:
KickiG
2014-11-22 21:05
#1

Är du säker på att det är en av de andra mössen som putsat henne för mycket? Kan det vara hon själv som gjort det?

Om de andra putsat henne så hon blir sårig, och det inte slutat fast de fått mera aktivering så ser jag inte hur man kan få beteendet att sluta. Det är väldigt sannolikt att de fortsätter med det, tror jag i alla fall.

Möss har väldigt bra läkkött, men behandlingen beror ju förstås på hur stort såret är. Jag skulle som första hjälp isolera henne (eller den som putsar om du vet vem det är) och bara putsa såret med något antiseptiskt som inte svider. Kolla om det läker av sig själv. Om det ser ut att bli infektion så är nästa steg veterinär och antibiotika. 

Kan den överdrivna putsningen bero på något annat? Parasiter? Tumör eller liknande på det stället som är putsat?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

vevve89
2014-11-22 22:06
#2

Det är mer på nacken än rygg. Märkte som sagt idag. Och tog hem dom för att kunna hålla koll. Så ska se om det är hon själv eller någon av dom andra. Men finns det något jag kan tvätta med eller så? Parasiter/kvalster vet jag inte var det skulle komma från:-/

Emouse
2014-11-22 22:19
#3

#2  Säker på att det är på grund av putsning?   är sår i nacken kan hon troligtvis kliat sig mycket där.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

KickiG
2014-11-23 13:40
#4

#2 Nu är jag inte helt insatt i vilka medel det finns i Sverige, men ett antiseptiskt medel som inte svider på öppna sår skulle jag rekommendera. I Finland finns t ex Betadin och Septidin, men har ingen aning om de finns i Sverige.

Hålla såret rent och försöka undvika infektion genom att putsa en eller två gånger per dag är det jag skulle göra. Åtminstone tills jag vet vad som orsakar såret.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

vevve89
2014-11-23 13:59
#5

#4 ska kolla upp vad som finns. Bara idag såg det mindre irriterat ut. Har fixat med aktiviteter åt dom så att dom är sysselsatta. Tack för tipsen!:-)

KickiG
2014-11-23 20:57
#6

#5 Bara sådan vanlig sårpust som du skulle använda på dig själv eller på barn. Betadin är ett medel de i Finland använder både på människor och djur i outspädd form vid operationer. För att bara putsa vanliga sår späder man ut det med vatten så det ser ut som svagt te.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
vevve89
2014-11-27 22:58
#7

Hon kliar sig själv. Har sökt runt massor oxå, kan det vara svamp? Hon är pigg i övrigt och som vanligt…

vevve89
2014-11-29 12:24
#8

Under natten har allt blivit dubbelt upp. Även ena ögat är angripet och ser punkterat ut. Måste ta bort henne så fort som möjligt.

vevve89
2014-11-29 13:56
#9

Kan någon uppfödare malla ang avlivning, vet att man inte får skriva om sådant i forumet men fick bara felmeddelande när jag försökte maila. Kan bara svara på maila, inte skicka första…

Grodan
2014-11-30 14:44
#10

Gah, så tråkigt att höra om tjejen.  Mina satin är ju tyvärr ofta lite klenare i immunförsvaret, enligt min egen erfarenhet.

Hoppas de andra två får leva länge o ha hälsan.

Vill du ha snabb kontakt med mig rekommenderar jag fb eller telefon.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vevve89
2014-11-30 15:05
#11

Det gick snabbt att ta bort henne men var mest modet som skulle på plats och känslorna. Dom andra 2 är pigga och fina:-)

Upp till toppen
Annons: