Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 905 ggr
Emouse
2014-11-23 16:53

Ska börja föda upp!

Jag sitter här och väntar, väntar på att de perfekta mössen ska dyka upp! Har väldigt länge velat starta en liten musuppfödning av blue, blue point Himalaya, broken eller krullmöss. Snart sitter jag utan möss och längtan efter de små liven är stor! sen kommer det svåra, bestämma vad man ska kalla sin uppfödning. Har funderat på Amazonit's och det känns bra, men kom gärna med förslag!☺️ Ska självklart bli medlem i svemus så ungarna blir reggade!☺️ Skrivlusten tar över idag, haha☺️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Nava
2014-11-23 17:15
#1

Åh vad kul! Gillar namnet, påminner lite om animal. Perfa!

Bright light creates black shadows.

Never say never and Never say Forever

Minoth
2014-11-23 17:40
#2

Om man är medlem i svemus fick man väl inte ha prefix om man itne är regitrerad uppfödare? Var de inte så?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Emouse
2014-11-23 19:10
#3

#2 Inte prefix nej, men man får ha ett namn på sin uppfödning!☺️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

StillaSinnet
2014-11-24 11:27
#4

#3 Tyvärr Emouse. Uppfödarnamnet ÄR prefixet. Det namn du föder upp dina möss och registerar dem i. I annat fall har du typ ett gårdsnamn som inte får finnas med i samband med din uppfödning eller dina möss. Tex inte i annonser, utställningar och aldrig i deras namn vid registreringar.

Jag jämför: Om en person föder upp kaniner och heter Mårbacka kaningård, så kommer Mårbacka vara ett gårdsnamn. Typ platsen där uppfödningen sker. Kaninerna kan inte hela Mårbackas Lille Skutt om uppfödningen inte är registrerad i SKAF. Då heter kaninen bara Lille Skutt och kan inte få en stamtavla. I SVEMUS fungerar det likadant MEN även uppfödare som vill heta Mårbacka och döpa musen till Mårbackas Husmusen kan registrera sin mus som enbart Husmusen och ändå få en registerad mus i SVEMUS med SVEMUS-stamtavla. Vill vill nämligen att så många möss som möjligt finns med i vårt register.

I SVEMUS finns bestämmelser som säger att enbart de uppfödare som har ställt ut ett antal av sina avelsdjur för bedömning och fått A eller AB i PC på dem och/eller godkänd bedömning i standard (minst 50p) och har varit medlem i SVEMUS i minst ett år (12mån) och därefter har anmält intresse för att registrera uppfödning, erhållit om önskat uppfödarnamn, betalat in anmälningsavgiften, genomfört uppfödarprovet och fått det godkänt av uppfödarregistratorn, styrelsen  och därefter betalat in uppfödaravgiften får använda sitt uppfödarnamn i uppfödningen.

Uppfödningen kommer då dessutom att SE-märkas för att kvalitétssäkra uppfödninge som SVEMUS-registrerad. Man förbinder sig i samband med uppfödarprovet att följa hårdare krav och kontroller än övriga medlemmar som föder upp möss utan uppfödarnamn. 

De allmänna rekommendationerna LÄNK gäller ALLA SVEMUS medlemmar som föder upp en endaste kull.

Reglerna för registerade uppfödare LÄNK gäller de som vill ha ett uppfödarnamn och gå i spetsen för SVEMUS uppfödare och utbildade och extra noggranna och kunniga, vara ett föredöme och en förebild för andra som vill föda upp möss eller vara en extra trygghet för de som ska köpa möss.

Här ansöker man om att få bli registrerad uppfödare: LÄNK

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2014-11-24 11:45
#5

Jag tycker definitivt att du ska gå med i SVEMUS 2015 och sikta på att få igång din uppfödning. 

Ställ de möss du tänker använda i avel så du får en bedömning på dem och vet att de håller. Först och främst i temperament och hälsa (Pet Class) men även i de färger/teckningar/hårlag du vill ha din inriktning i (Standard). Efter ett år kan du ha ändrat ståndpunkt flera gånger, bytt inriktningar och fått andra idéer om hur en bra mus ska vara. Du får till slut ett vant öga som kan sålla de bättre från de sämre i de kullar du vill spara möss för fortsatt avel och du kan som sagt redan under ditt första år registrera dina möss i SVEMUS, om än utan uppfödarnamn. 

Efter ett år har nya uppfödare många tröttnat, insett svårigheter, förstått att det är klurigt att hitta ägare till alla kullar eller kanske tycker det var tråkigare, luktade mer, blev dyrare än man hade räknat med. De lägger ner.

Men de som efter ett år däremot har fått blodad tand, känner att det är är livet med möss, har satt upp långsiktiga mål för sin avel och har tålamod att vänta in förbättringar i linjerna år efter år framåt, härdar ut sjukdomar och offrar både tid och pengar på utställningar, veterinärer, rätt strö/kost och är villig att lära sig mer. DE ansöker om att bli registrerad uppfödare. De som kommer hit blir oftast kvar många år.

Välkommen till vår lilla familj ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2014-11-24 12:28
#6

Jag vill ju säga det såhär: Du kan ha vilket uppfödarnamn du vill - och de flesta vill det redan innan de är reggade uppfödare - men du kan inte använda det i stamtavlorna eller när du reggar mössen. That´s all.

Det är väl också en anledning till att SVEMUS bestämt att ha SE-  framför de godkända uppfödaramnen. Annars vore det väl onödigt.

Att säga att det inte går att ha uppfödarnamn om man är med i svemus men inte är godkänd uppfödare, stämmer ju inte riktigt. Själv kände jag till Tsunami´s, Anaki´s … nu kommer jag inte ihåg (mitt minne är som ett såll) men jag vet många som jag visste, innan de blev godkända! Och flera är nog inte godkända än heller… 

Själv heter min uppfödning Björndalens Sällskapsmöss. Ej registrerad uppfödning.

Som ickemedlem får jag givetvis göra som jag vill. Men även som medlem heter min uppfödning så - fast ej registrerad, och får då inte användas i svemus-sammanhang.

Det första du ska göra, tycker jag 😉 (mycket tyckande här, se det som goda råd att följa eller låta bli, hur du vill själv), är att bli medlem i SVEMUS. Just för att det dröjer ett år innan du kan gå vidare med nästa steg, om du vill bli registrerad och godkänd uppfödare.

Vilken inriktning lockar dig mest just nu? Som Artlink säger, det kommer med stor trolighet att ändras med tiden, i alla fall modifieras med ökad erfarenhet.

Jätteroligt att du är intresserad och vill börja!! Kommer med intresse att följa dig och uppfödningens framtid. Önskar dig stor lycka! ❤️

Annons:
ajanki
2014-11-24 12:33
#7

#6 En rättning, om det är mig du menar Ajanki´s, så använde jag det aldrig innan jag var godkänd uppfödare! Jag kom inte på det förrän jag skickade in om att jag ville ansöka om att bli godkänd uppfödare, och att jag är så himla säker på detta är att jag valde mellan Ajanki´s och ett par till.

ariama
2014-11-24 12:37
#8

Okej, förlåt. Då var det bara jag som kallade dina möss Ajankis, eftersom ditt nicknamn är så. Då är det nog samma med Tsunami. Fel av mig då. ☺️

StillaSinnet
2014-11-24 14:41
#9

Ariama: reglerna är skärpta sedan 2012. Ingen av SVEMUS medlemar får använda sig av uppfödarnamn i samband med mössen om de inte är registrerade uppfödare. Och alla möss ska registreras (alltså utan uppfödarnamn för de som inte är registrerade uppfödare), så uppfödarnamnet förlorar sin funktion om du inte är registrerad. Men visst, vill man ha en hemsida med ett namn på så kan man ha det. Men du kan inte annonsera under det i tex Husmusen eller använda det som utställare vid försäljning av möss på SVEMUS utställningar. 

SE-märkningen är för att skilja SVEMUS-uppfödare från de utanför SVEMUS som använder uppfödarnamn. Tyvärr slarvas det med att skriva dit SE-framför uppfödarnamnet. Ser att även du slarvar med det på SE-Tsunami's-mössen 😉

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2014-11-24 17:57
#10

Oj. Jaa … ☺️ Jag slarvar. Det är så långt att skriva liksom, jag skriver "förenklat pratspråk". Men framför allt, förlåt Emouse att jag kapat din tråd nu…

Emouse
2014-11-24 18:47
#11

Ohoj, nu får ni rätta mig. Jag har läst allt om uppfödarnamn och prefix och det på svemus och vet det man behöver veta. Det jag menade med uppfödarnamn är som Artlink säger "Men visst, vill man ha en hemsida med ett namn på så kan man ha det. Men du kan inte annonsera under det i tex Husmusen eller använda det som utställare vid försäljning av möss på SVEMUS utställningar." Det var det jag menade, såklart. Alltid ska det vara jag och va otydlig😅 #10 inte har du kapat tråden, här tycker jag att alla har rätt att argumentera och fråga saker!☺️ Tack för att ni stödjer, rättar och hjälper till!❤️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

StillaSinnet
2014-11-24 19:55
#12

#11 Så bra!!! Då tänker vi lika 😃

Du var nog egentligen inte otydlig men många som skriver om uppfödarnamn menar egentligen att de vill använda namnet som reklam för sin uppfödning, så man vet var mössen kommer ifrån osv. 

Ariama beskriver det bra när hon menar att man tidigare talade om Ajanki-mössen, långt innan Ajankis uppfödning var registrerad. Men saken är den att just Ajanki är uppfödarens efternamn och även hennes nick så det blev liksom naturligt. På samma vis skulle vi lätt kunna diskutera Emouse-avkommor eller Emouse-möss under det år du inte är registrerad och går då efter ditt nick, men du vill då hellre att man diskuterar Amazonit-avkommorna kanske? Jag kommer nog hålla mig till ditt nick ändå. Det får du förlåta mig för 😉

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Emouse
2014-11-24 20:36
#13

#12 såbra! Mig spelar det ingen roll vad ni kallar mina möss avkommor, så förlåter dig Artlink😉

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Upp till toppen
Annons: