Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 556 ggr
IceJossan
12/7/14, 6:28 PM

Få två honor att acceptera varandra

Jag fick hem tre systrar som visade sig var en hona och två hanar. Fick byta i djuraffären, bytte hanarna mot en hona. Problemet är att jag inte får dem att funka ihop. Jag provade att sätta in nya lillan hos den äldre och det gick ju inge bra, läste då på om saken och provade att sätta ihop dem på helt nytt ställe. Det funkade i 5 minuter, sen jagade den äldre den yngre. Har fått dela av buren men har gjort tunnlar av nät och även delat av huset med nät och gjort en tunnel dit så att de ändå träffar varandra och sover ihop men med nät emellan. Har även bytt vem som bor på vilken halva så att deras dofter blandas. Detta har jag gjort i 2v. Öppnar jag upp emellan så att de får träffas så funkar det i typ 5 minuter, har även sett den äldre tvätta den yngre, men sen blir det slagsmål igen. Har försökt dela av igen INNAN det blir slagsmål men även om jag gjort så 8 ggr så blir det slagsmål om jag låter dem vara tillsammans lite längre. Nu har jag storstädat deras bur och både rensat, rengjort bottnarna, hjulen, satt in massor av nya grejer osv, och under tiden fick de vara i den tomma ej rengjorda hamsterburen och där höll de sams i en timme och jag hittade dem sovandes tillsammans i ett rör! Men när jag satt in dem i den nystädade och nymöblerade buren igen så är det slagsmål efter 5 minuter. Den yngre är ca 6v och den äldre är ca 9v. Vad sjutton ska jag göra?!?!

Annons:
IceJossan
12/7/14, 7:25 PM
#1

Ska jag bara låta dem vara och göra upp rangordningen? Det verkar som om båda startar bråk, inte bara den äldre.

IceJossan
12/8/14, 7:57 AM
#2

Hallå? Nån med idéer? Kommer detta någonsin att funka? Jag lät dem vara igårkväll men inatt fick jag gå upp och sära på dem ändå för de gav sig inte, jagade varandra så de skrek var 10e minut.

ariama
12/8/14, 9:16 AM
#3

Ha dem särade så som du har dem. Då får de sällskap av varandra, men kan inte bråka/stressa/skada varandra.

Möss kan vara så olika. Din fråga är svår!  (därför törs ingen svara  😉 inte jag heller) Men i  ditt inlägg #2 verkar svaret ha gett sig självt.

Unga möss kan ibland vara "kaxigare" än de vuxna. Det här behöver inte vara för evigt. men just nu (och kanske alltid, vem vet) är det så.

Upp till toppen
Annons: