Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 2086 ggr
MissEmmis
2014-12-08 00:09

Några avelsfrågor

Jag är en person som verkligen kan gå in helhjärtat för det jag gör, och den senaste tiden har jag snöat in på möss, särskilt avel på möss. Jag har läst allt jag har kommit åt och försökt hitta lämpliga avelsdjur. Jag har tidigare erfarenhet av avel på katt och hamster men har aldrig ägt några möss, bara råttor för länge sen. Nu har jag massvis med frågor och alla med erfarenhet är mer än välkomna att svara. För enkelhets skull så numrerar jag frågorna så kan ni svara på dem ni vill. 1. Till hamstrar brukar man ha en skål med sand, men en engelsk uppfödare avråder från sand till möss. Vad tycker ni? 2. Kan man lära möss att kissa i en sandlåda? Vilken sorts sand är bäst i så fall? 2. Det stora problemet med att avla på möss verkar vara hur man ska kunna sälja dem, särskilt hanarna eftersom de luktar mer och ibland inte går att ha tillsammans. Hur gör ni uppfödare med hanarna för att inte få för många djur hemma? 3. Hur vanligt är det att hanar måste bo ensamma? Hur vanligt är det att de kan bo i grupp/par? 4. Förekommer det att man kastrerar hanar? Luktar de mindre då? Funkar de bättre i grupp då? 5. Hur vanligt är det med kullning i Sverige och hur går det till rent praktiskt? 6. Hur stora brukar era kullar bli och hur många ungar brukar överleva? 7. Har ni någon erfarenhet av att kullen är för stor för att mjölken ska räcka till alla? 8. Hur vanligt är det att hanar våldtar honor? (Har läst om det på en engelsk uppfödares sida.) 9. Hur vanligt är det att honor är dåliga på att ta hand om sina ungar eller äter upp ungarna? 10. Bland musuppfödare verkar det vara vanligt med inavel, något som anses väldigt fel bland de flesta kattuppfödare eftersom det kan vara dåligt för hälsan. Hur resonerar ni kring det? 11. Hur gör ni för att kolla att mössen ni föder upp inte blir reptilmat? 12. Det verkar finnas de som färgavlar och de som temperamentavlar. I min värld kommer temperamentet och hälsan alltid före färgen, och när jag väljer avelsdjur så väger jag in alla aspekter, men färg kommer långt ner på listan. Jag avlar inte heller bara på en färg. Hur tänker ni? 13. Vad skulle ni säga om jag berättar att jag inte vågar ta en kull för att jag är rädd för att få en jättestor kull med mest hanar och få behålla alla ungar själv i en massa olika lådor och burar? 14. Hur många möss har ni?

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Annons:
ariama
2014-12-08 08:30
#1

Kul frågor! Du lär få olika svar från olika människor, men här kommer mina.

1. Sand, till vaddå 😉? Mössen lär skvätta ut allt inom tre sekunder, med stor glädje visserligen, men ändå. (oavsett till vad funkar det knappast. sandbadar gör inte möss)

2 a. aldrig provat med sand, men kisslåda kan funka jättebra gjorda på annat vis! Kolla här om du vill:

https://www.google.se/search?hl=sv&q=kissl%C3%A5da%20site:mus.ifokus.se&gws_rd=ssl

2. Kort och koncist (och ibland en diskusionsfråga med höga vågor): jag kullar hanungar.

Jag avlar med stor tonvikt på stamtavlorna. I vissa kullar vet jag att jag inte ska använda någon hane, då tas dessa bort så fort som möjligt (kullas).

I kullar där jag önskar en avelshane är det knepigare, för det går inte att utvärdera en avelsmus fullt ut förrän den är "utvuxen" (mellan 3 - 7 månader), men små (mindre än normala) ungar tar jag alltid bort, och de som inte växer bra (om såna finns i kullen).

3. Jättesvår fråga! Mitt svar är, inte särskilt vanligt. Du kommer att få andra svar, men … (nu är det möjligt att jag kastar in en het potatis) de som har hanar ihop, och hävdar att det går bra, har också mushanar med skador…

Mushanar som går bra ihop hela livet ut (och som lever länge 😉) tillhör inte vanligheterna. Risken är ALLTID hög att de börjar bråka förr eller senare.

Hanmöss med hack i öronen är inte ovanligt (en mindre konsekvens). Söndertuggade hanmöss händer. Döda hanmöss - med eller utan synliga skador (en mus kan stressas ihjäl psykiskt också!)  - händer.

Det händer för att oerfarna musägare inte fattar bättre, och för att erfarna uppfödare "inte hinner med" att upptäcka när det vänder (från vän till ovän).

Hanmöss ihop är inget man börjar sin uppfödarkarriär med!!! är min egen starka åsikt.

4. Det har förekommit, men är både en dyr historia och en svår och vansklig historia, de är svåra att kastrera av flera olika orsaker. Absolut för dyrt för en uppfödare, men ja, det funkar annars (om musen överlever), ingen handoft och funkar bra i grupp.

5. Inget som pratas så mycket om - det kan gå höga vågor omkring detta. Så jag vet faktiskt inte vanligheten. Det är nog både ock. Själv kullar jag som sagt. Jag kan inte ha för många möss, då sköter jag inte om någon av dem på ett bra vis, och tvingas ge dem för små burar (i mina ögon, inte jordbruksverkets).

Alternativet för mig, vore att inte föda upp alls. Möss är nu en gång möss! De får "tusen ungar" därför att de i naturen är basföda för en stor mängd olika rovdjur. Bara ett fåtal överlever till könsmogen ålder.

6. Det är också olika. En normalkull bör ligga på 12 - 14 ungar! Färre ungar tycker många är bra, men det visar på minskad fertilitet, och kan i förlängningen leda till sterilitet bland avkomman.

Mina ungar överlever, mycket sällan självdör någon, eller dödas av mamman eller andra möss. (Edit: det stämmer inte kom jag på. Två gånger i år har honan haft "större mage" än antalet nyfödda ungar som jag sedan räknat. Av någon okänd anledning "saknades ungar". )

7. Svar: Nej. Även om jag ofta minskar ner kullen (kullar) till 10 ungar (en för varje spene) så ska friska och sunda möss inte ha några problem att ge mjölk åt en normalstor kull. De kan klara upp till 20 ungar!!! Om de är friska och sunda och utfodras bra! (men ungarna blir lite mindre då och växer saktare).

"Rasmössen" (de renavlat vackra engelska) kanske har svårare? Det vet jag inte. Jag har haft turen att ha sunda möss, och de både får och klarar många ungar. (edit: jag har faktiskt några "vackrare möss" just nu, och de får färre ungar)

8. 😮 ALDRIG!!! Det är ett minimikrav att mushanen är gentleman!!! Annat ska ALDRIG avlas på!!! Det finns inte en enda anledning att avla på en våldtäktshane.

Jag har faktiskt haft en, för flera år sedan. Huvva!! han blev inte pappa, och han avlivades.

9. Det har inte hänt mig. OM det hände, skulle hon inte få bli mamma, dvs tas ur avel, ungarna avlivas (om några var kvar eller ALDRIG användas i avel!)

Dåliga föräldrar avlas inte på, det är en grundregel i ALL avel. är det inte?

Sedan beror sådant oftast på att mamman är sjuk på något vis, eller undernärd/felnärd. Men inte heller sjuka djur avlar man på.

10. Jag inavlar, ganska hårt dessutom. Möss klarar inavel ganska bra. För att få en stabil linje eller stam - eller bara lite hum om vad man får för ungar - behövs en viss mån inavel.

Däremot finns ett flertal gener - även sådana som avlas på - som medför hälsoproblem av skilda slag.

Kort svar är, att ja, inavel/linjeavel på möss är ganska vanligt. men LÄS PÅ!!! Läs på om både utavel och inavel och linjeavel.  Här finns MYCKET att diskutera!!! Det finns både plus och minus med alla avelsformerna, och man bör vara medveten om de negativa konsekvenserna som inavel medför, eller kan medföra, liksom de positiva, de som man eftersträvar.

11. jag säljer inte så många möss, och det brukar inte vara något problem för mig. Det är ganska tydligt att mina möss blir sällskapsmöss: lycklga barn med föräldrar som alla hänförs, eller saliga tonåringar och äldre, likaledes hänförda över mössens mjuka varma näpenhet. Eller välkända andra uppfödare.

12. Jag tror, att i Sverige är "extrrem-avel" där hälsa ligger långt ner på listan, väldigt ovanlig. Även färgavel tar hänsyn till temperamentet!! Snälla möss tror jag är regel i uppfödarsverige! Däremot kan rädda möss förekomma (ganska vanligt enligt mig).

Vad jag anser? det får bli ett egen inlägg nån gång. Det blir för långt. 😃Hela min uppfödning vilar på dessa frågor.

13. Svar: Klok flicka! 😉Relevant fråga! Tål att utvärderas.

14. Jag har ett 40-tal vuxna möss.

MissEmmis
2014-12-08 10:01
#2

Tack snälla Ariama! Jättebra med ärliga svar. Det dyker upp följdfrågor hos mig, men de får jag ta vid ett senare tillfälle när jag har begrundat det hela. Ser tacksamt fram emot fler svar också! Min spontana reflektion: Även om det finns många fördelar med att avla på möss (de är små, det finns många olika färgvarianter, man ser resultatet snabbt), så finns det även flera nackdelar: (de är svårsålda, särskilt hanarna, de luktar, och det kan lätt bli så att man får för många djur hemma.) Att avla på möss är därför svårt, därför att man måste fatta några viktiga och svåra beslut innan man tar sin första kull.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

MissEmmis
2014-12-15 14:02
#3

Ingen fler uppfödare som vill svara?

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

[hasselmusen]
2014-12-15 18:17
#4

Wow ariama, super intressant att höra tycker jag. Har alltid undrat över vissa frågor som missemmis fråga så det var kul att höra vad du gör👍

Upp till toppen
Annons: