Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 805 ggr
MoaLava
2015-01-01 18:38

Axas grynblandning - sväller?

Igår hade en av mössen uppsvullen mage och rosslade, åkte till veterinären direkt då hon varit helt slank och fin dagen innan. Veterinären kände på henne och tror att det kan vara vätska i buken då det kommit så fort, men att vi avvaktar och medicinerar samt håller borta från resten av gruppen.

Idag är hon pigg, utan Rossel och svullnaden har gått ner, hon är inte helt slank men det är betydligt bättre. Vägde henne idag och hon väger lika mycket som förra veckan, vilket jag tycker är underligt om det skulle vara vätska i buken… Imorgon ska jag åka till Stockholm i några dagar och hade planer på att ta med henne (medan de andra bor hos en kompis) då jag inte vill lämna henne till någon då hon ska ha medicin och är rädd att hon ska bli dålig när jag inte är i närheten.

Jag har börjat fundera på om det är fodret som har svällt i magen på henne. Jag blandar eget foder innehållande axas grynblandning. Detta har mina fyra möss fått sedan de kom till mig (ca. tre månader sedan). Ingen annan mus mage har svällt, men hört om hamstrar som svällt pga grynblandning.
Hon har förmodligen inte ätit så mycket av fodret sedan igår då hon fått lite extra god mat för att hon verkligen ska äta och dricka, och då har hon ju valt att äta det goda och inte det tråkiga fodret de alltid har.

Jag har två frågor:
1. Kan det vara fodret?
2. Hur stor risk är det att sätta in henne i gruppen igen? Vill inte att de andra ska bli dåliga men är rädd att hon blir deprimerad av att vara ensam….

Tacksam för svar

Hälsningar Moa =)

Annons:
ariama
2015-01-02 05:55
#1

Hej MoaLava. Jag har inte svar på något, bara tankar.

Jag tror inte att grynblandning sväller på det viset - men jag vet inte. 

Jag tycker inte att symtomen tyder på något som smittar - men jag vet inte. Själv skulle jag låta musen få gå med de andra, men kan inte svara på hur du ska göra.

Hoppas allt fortsätter förbättras.

MoaLava
2015-01-02 07:32
#2

#1 Tack, hon får vara med de andra nu, hon började bli så ledsen. Hon är fortfarande pigg och glad så det verkar gå åt rätt håll fortfarande iaf.

Hälsningar Moa =)

Grodan
2015-01-03 18:55
#3

Mjae, jag tror inte säd sväller på det viset. Det är inte en fuktig produkt som är torkad. Säd är säd… gryn är säd som är skalad, tillplattad och ångpreparerad…

Dessutom är möss och många andra djur avsedda att äta säd, så deras tarmar fixar det.

Vad som däremot kan orsaka sjukdom och svullen mage är om musen, som bor i flock, vid matning äter för mycket på för kort tid. Jag har sett det i stora kullar på både råttor och möss att de kan stressäta för mycket när de får något otroligt gott serverat.  De kan då få uppsvälld mage och ibland även lite ont. Till dessa får man portionera lite men ofta istället när det handlar om färskmat som det kan råda lite konkurrens om. Torrfodret som alltid finns brukar det sällan vara slagsmål om…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MoaLava
2015-01-03 22:53
#4

#3 Tack så mycket för svaret, det kan säkert stämma att hon ätit för fort/hetsigt då de fick en favorit som färskfoder dagen innan. Hon mår bra nu och är som vanligt.

Hälsningar Moa =)

Upp till toppen
Annons: