Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 954 ggr
Skogshumblan
1/4/15, 8:35 PM

Har fått en tjockis....

Har en fråga om det här med storlek som fullvuxna. Vi köpte ju tre helsystrar i somras. Den minsta av dem Fiffi har fram tills nyss varit en liten tunn mus. Nätt figur. Nu är hon rätt rund och jag funderar på orsaken. Hon får ju samma kost och motion som de två andra, de är lagom tjocka.

Fiffi, vår numera lilla tjockis, är som hon alltid varit i humöret och aktivitet, hon har fin päls med lyster och jag varken ser eller känner någon form av fettklump eller vävnad som skulle tyda på tumör eller liknande.

Är det läge att ta henne till veterinär eller hur skulle ni andra gjort?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
KickiG
1/4/15, 8:47 PM
#1

Min första spontana fråga är, vilken färg har hon? Och vilken färg har hennes systrar?

Min andra spontana fråga är, är du säker på att alla är flickor? (fast eftersom de varit ihop sedan sommaren, och hon är tjock först nu så antar jag att det inte är fråga om ungar på g)

Tredje saken jag undrar över är om rundheten har smugit på sakta men säkert, eller om hon blivit tjock "över en natt".

Fjärde frågan är om hon ser symmetrisk ut, är båda sidorna likadana eller ser ena sidan större ut än den andra? Är hon symmetrisk när man tittar uppifrån? Hur ser det ut på undersidan?

Och bilder gillar vi ju alltid här, så dem tackar vi inte nej till.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
1/4/15, 8:49 PM
#2

En del möss blir tyvärr feta när de vuxit klart och sedan hamnar "i medelårldern".

Jag ser det som " normala hormonförändringar" (ämnesomsättningsförändringar / åldersförändringar) som man även kan se hos människor i medelårldern. En del har "anlag" för att lägga på hullet mer eller mindre, medan andra förblir slanka livet ut.

Många möss vill som sagt lägga på hullet på tok för mycket, oavsett utfodring, något som jag själv försöker avla bort i min besättning, för det är en avelsfråga, det också (som allt är som går i arv).

Skogshumblan
1/4/15, 8:57 PM
#3

Glömde skriva att de är ca 9 månader gamla.
Fiffi är lilac agouti tror jag det heter och ja hon är symetirisk och alla är tjejer, har dubbeltrippelkollat då vi fick dem.

Det kom över natt, vi har liksom inte tänkt på det fören vi såg henne här om veckan.

Hon är helt enkelt lite oval runt om som ett ägg. Ska ta kort i morgon och lägga upp.

Systrarna är lite samma färg fast olika stickning, ( heter det så?) en är mer brun än grå och den andra är grå men inte så blank och glansig päls som Fiffi.

Tack för era svar, känns lite lugnare nu.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Velinga1984
1/4/15, 9:59 PM
#4

Det behöver inte vara något fel, i min flock finns det 3 honor. Samma uppfödare, 2 är kullsyskon. Jämngamla allihop men ändå har de 3 olika storlekar varav en är fet. Dessa tre honor har olika matbehov men det får vara så :)

ariama
1/5/15, 9:21 AM
#5

#4. Ja just det. Även med fullt "likadana" kullsyskon kan det vara stora variationer, inte bara i färg, utan även i storlek, hull (mager/slank/lagom/fet), typ, temperament, beteende, och tamhet (medfödd och inlärd).

Det är det som kallas urval när man avlar, att man sållar bort det oönskade allteftersom, och det kan mycket väl dröja till uppåt nio månader innan man vet vilken individ som lämpar sig bäst, om man vill få bättre möss i framtiden.

Det här med fetman  (och även för magra) är något jag börjat ta på allvar först på senare tid. De här mössen som fetmar upp sig mellan 7 - 9 månader (utan att vara DY), är inte kul att ha.

Möss kan ju vara så sunda, genom hela livet, och det tycker jag är viktigt att avla på. Säger jag som uppfödare. 😃 Nu har jag varit lite OT, sorry.

Upp till toppen
Annons: