Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 772 ggr
olli-möss
2015-01-06 22:31

möss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag ska snart para mina möss och få musbebisar för första gången! behöver jag göra något annat än att ha det som mina möss har det nu? typ/ ställa in vattenskål? eller något ska jag ha något särskilt spån?

Annons:
olli-möss
2015-01-06 22:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Emouse
2015-01-06 22:39
#2

Har du läst på om avel och tänkt igenom detta riktigt? Föreslår att du läser igenom alla Artiklar här på mus om att avla på en möss. Vad har du för spån nu?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
2015-01-07 09:08
#3

Hej olli-möss, och välkommen hit! 😃

Din fråga är omöjlig att svara på, eftersom du inte skriver något om hur dina möss har det nu. Då går det ju inte att säga om någon förändring är viktig.

Men visst, det finns några saker som är viktiga att veta, och som är annorlunda för mössen när de paras, är dräktiga, och sedan framför allt diar sina ungar.

Kort sagt gäller det främst fodret som behöver innehålla både mer proteiner och kalk, men även mer energi/kolhydrater (av bra slag). Om du ger fel foderstat nu, och inte ändrar den, kan honan t.ex. bita ihjäl och äta upp sina ungar. Som du märker är det ganska viktigt att ha kunskap, även om något så enkelt som att ta ungar efter möss.

Men du har hamnat rätt 😃! Här kan du fråga och få veta. Bra att du frågar!

Lite nyfiken är jag. Varför vill du ha ungar, och hur tänker du om det hela? Du vet väl att en mushona kan få ca 15 ungar och har du otur så är över hälften hanar?

Hanmöss går inte att ha tillsammans, utan behöver var sin egen bur efter redan 1 1/2 månad för att inte bita ihjäl varandra. och vid 4 veckor måste de säras från mamma och systrar för att inte göra dem alla med ungar igen.

Hur som helst, dina möss på fotot är jättesöta!  😘

Fortsätt fråga!! och välkommen en gång till!

Upp till toppen
Annons: