Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 982 ggr
ariama
2015-01-08 09:47

Min uppfödning: administration

I den här tråden

http://mus.ifokus.se/discussions/54ad7148ce12c43493003eb1-intressant-stamtavlehemsida?discussions-1

blev jag inspirerad att berätta om hur jag "administrerar" min uppfödning Björndalens Sällskapsmöss, ej registreraad uppfödning.

Givetvis har jag stamtavlor, vanliga stamtavlor som jag skriver och har i datorn. Jag har en mall jag utarbetat för länge sedan, och bara fyller i. Jag skriver också ut dem och har i en pärm för att det är lättare att få överblick. Jag avlar mycket efter stamtavlorna.

Jag har en pärm för hanar och en pärm för honorna. Samt ett "arkiv" i skrubben när de äldsta inte längre får plats i pärmen.

Sedan har jag kollegieblock där jag skriver upp alla födslar, namn på ungarna, antal ungar i kullen, föräldrar, och sedan dödsdatum samt orsak.

Så vänder jag på kollegieblocket och börjar bakifrån. Där skriver jag datum när jag sätter ihop honor med hanar. Namnen på dem givetvis. Beräknad första möjliga nedkomstdatum. Datum när jag särar på dem igen samt sista möjliga nedkomstdatum. Även nedkomstdatum sedan, så jag ser hur lång tid det tog för honan att bli parad och dräktig.

Jag har också ett kollegieblock där jag skriver ner tankar, mål, idéer, och annat som händer mössen eller mig eller uppfödningen överlag.

Jag har en blogg (stängd, privat, bara för mig) sedan många år, där jag har listat foton på alla mina avelsmöss!! Eftersom varje mus har sin etikett, är de lätta att hitta/ få fram. En blog för hanar och en blog för honor. Det är jättebra!!

Jag utvecklas med åren, förstår mer och mer, lägger märke till detaljer och nyanser som jag inte sett och/eller inte förstått förut. Nu kan jag gå tillbaka och titta på vilken mus jag vill, med ett enkelt klick.

Stamtavlor har jag inte med i bloggen, bara födelsedatum, antal ungar i kullen, dödsdatum, föräldrar, färg (vilket i och för sig syns ändå), och om beteende och temperament.

Texten har finslipats med åren, vad som är viktigt att skriva.

Första hanen i han-bloggen är Figaro, och om honom står det bara såhär:

"Figaro, hane f. 15 okt 2005, chocolate/berkshire långhår. Inköpt zoomus. Föräldrar okända."

De senaste mössen har en hel liten uppsats om beteende och färgnyans och typdetaljer osv. Eftersom jag med hjälp av etikett klickar fram den mus som intresserar mig, blir det inte för långt att läsa, utan bara informativt.

Allt det här kan låta som mycket, och kanske till och med överväldigande, men det är det inte. Även om det kan ta lite tid i anspråk ibland, tycker jag det är roligt. Det är utvecklande och spännande.

Men att därtill lägga arbetet att regga mina möss i svemus, känns däremot överväldigande. . .  ☺️

Annons:
KickiG
2015-01-09 07:29
#1

Fast jag inte själv föder upp, tycker jag att det är intressant att höra hur de som gör det administrerar det hela. Det är ju så att vi människor aldrig minns så bra som vi tror att vi gör.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Alana82
2015-01-09 23:55
#2

Så sant som det var sagt, minnet är inte att lita på :P

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
2015-01-10 09:18
#3

Mitt minne växer i skogen. Och där är det snårigt till tusen. 😃

Tsunamis
2015-01-10 18:10
#4

Jag har flertalet dokument sparade i Google Drive så att jag kommer åt dem överallt, smidigast så tycker jag. Har ett dokument med mössens namn, färg, födelsedatum och föräldrar där de är listade i grupper vilka de bor med med en rads mellanrum mellan grupperna. På så sätt vet jag ju vilka möss som bor med vilka, vilket är rätt bra att veta då jag har många möss med bara små olikheter. Utöver individdata har jag även kullplaner, födda kullar, sålda djur och avlidna djur i det dokumentet. Jag kan gå tillbaka flera år och se vilka möss jag sålt till vem vilket är väldigt behändigt om någon kommer tillbaka och frågar om dem eller om jag får reda på något som hänt mössen t ex. sjukdom. 

Eftersom det dokumentet är så långt så har jag kortat av det emellanåt och har sålda/avlidna/kullregister till föregående år i ett annat arkivdokument.

Och så har jag ett annat dokument med avelsinriktningar uppdelade var för sig (Broken, Hereford och Övrigt, mestadels enfärgade) där jag igen listar alla djur med  namn & färg och släkttillhörighet under respektive projekt så jag får en överblick i hur många hanar och honor jag har och vilka nuvvarande parningar är planerade.  Här brukar jag lättast kunna se vilka djur bör paras med vilka, och om jag har för många eller för få av ett viss linje.  Mitt minne är bra men det gör så himla mycket att få en överblick och möjlighet att kunna lägga små kommentar om det är något som behöver tänkas på per individ eller parning. 

På burarna skriver jag med vattenlöslig tuschpenna hur många individer bor i dem och om det finns ungar och hur många. Även namnet/namnen på de äldre djuren då jag bara behöver kolla i mina samlade dokument på datorn för att veta resten.  Där står ju redan allt i form av föräldrar, datum då ungarna föddes och allt jag behöver veta. Jag har det hellre samlat i datorn än på bara burarna, post-it lappar o allt sånt har en tendens att försvinna eller slarvas bort så jag tröttnade att ha lappar. Tusch kan gnuggas bort av misstag men hellre det än lappar. 

Jag har funderat på att ha en bildbank över individer åtminstonde bara för att kunna gå tillbaka för att se hur bra tecknade de var jämfört med tidigare eller senare generationer. I dagsläget har jag ett litet galleri undansparat på Dropbox listad per inrikning men jag är dålig på att uppdatera det ur mina fotomappar.

Lika så har jag en lista på nuvarande individer på min hemsida men den är inte uppdaterad sedan länge. Tror jag kommer ta bort den för det är lite för mycket administrering att hantera. Kullplaner vilka individer som kommer paras med vilka hade jag också ett tag på min hemsida eftersom jag hade det på gerbilerna men det tog jag också bort. Utöver mina dokument är det ju kullregistreringar och uppdatera såld/avilden status i SVEMUS regprogram. 

Jag sitter dagligen med mina dokument, bilder och avelsplaner. Går säkert åt minst 1 timme per dag och säkert 2 timmar när det behövs extra mycket jobb med stamtavlor och bilder. Icke att glömma mail att svara på. Forum och Facebookgrupper är inte inräknat då jag gör det mest för att det är kul.

Oj det här blev visst ett långt svar. Men den som säger att uppfödare är bara att plocka med sina djur och gulla med bebisar har uppenbarligen inte tänkt på administreringen :)

MvH  Tsunamis

ariama
2015-01-11 17:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Säljes-mössen är min akilleshäl. Har visserligen en liten bok där jag antecknar musnamn och köpare och datum.  Tack och lov. Ändå glömmer jag och blandar ihop, både möss och människor.  Den delen funkar inte så bra för mig.

Att veta vilka möss som bor med vilka, och hur många jag har vid en viss tidpunkt, håller jag bra koll på.  Med jämna mellanrum sitter jag i musrummet och skriver ner varje bur och vilka möss som är i den.  Det går av bara farten, eftersom jag vill ha den kollen ändå (vare sig jag skriver eller inte).

Ofta har jag deras namn på buren, men inte alltid, har koll ändå. Namnen skriver jag på en bit vit eltejp. Det är jättebra!!

Likaså skriver jag på eltejp, det datum som jag gör ren buren. Har inte en speciell burrengöringsdag, utan tar det i kombinationen när jag kan/hinner och när det behövs. Behovet är olika eftersom jag har både olika stora burar och olika antal möss i burarna.

Eltejp har jag både att skriva på (den vita) och att tejpa fast lösa delar eller kartonger (svarta). Rekommenderas!

ariama
2015-01-11 17:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Så här kan en "bur" se ut, med datum för senaste rengöring, och namnen på mössen som bor däri.

Annons:
Upp till toppen
Annons: