Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 673 ggr
[hejhejhej!]
2015-01-10 20:12

Kanibalism?

När jag kom hem en dag då min ena mushonor gått bort (hon låg i buren) De andra mössen var framme och tuggade/åt på henne. Svansen var bara fram till svansroten så den var avtuggad. Försökte de väcka liv i henne eller bara få i sig näring? Har ni varit med om liknande?

Annons:
[peter54]
2015-01-10 20:19
#1

Möss är omnivorer precis som råttor, grisar och björnar. Det betyder att de äter det som finns till hands.

Emouse
2015-01-10 20:46
#2

Möss i det vilda äter upp de döda mössen för att rovdjur inte ska känna doft ifrån as och hitta resten av flocken. Kan också vara att hon såg det som extra näring, alltså så måste du kan ge henne extra näringsrik mat och kalk.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emmaslindh
2015-01-13 10:58
#3

När jag hittade Matilda här om dagen hade de andra ätit på henne och sedan "begravt" henne på botten av buren. Mina möss får en varierad, nyttig kost och har ingen anledning till att gå och äta på sin kompis av "hunger/behov" utan jag tror det mer var ett naturligt beteende. Som #2 säger, att de vill dölja doften av as från rovdjur och därför gör sig av med "liket".

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Vattnadal
2015-01-13 13:33
#4

Mina brukar bara begrava den döde under spån. Äter de på en död mus, är det ofta huvudet först. Detta då hjärnan är full av näring, mycket fett.

Mitt råd är att se över mössens foderstat, de kanske får för lite protein och fett, om de äter på en död kamrat.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: