Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 791 ggr
Copy_right
2015-01-21 03:09

Skadad tass/svans/...?

Nåt (konstigt) som jag ej sett tidigare har hänt med en av mina möss och undrar ifall någon känner igen detta samt vet vad man kan göra?

Det började med att jag höll på som vanligt med kvällsrutiner hos mössen, gav ny mat, rensade lite och gjorde om i buren. När jag flyttade runt saker så satt en mus på en viss trä-leksak, en rund botten med 3 pinnar stickandes upp med plattformar längst upp på pinnarna, som de har gjort massvis med gånger.

Men nästan direkt efter hon gick av den när jag satte den på en annan plats så drar hon ihop kroppen men är utsträckt så hon blir smal som en pinne och ser ut som om hon ska falla över på ena sidan. Detta har pågått sedan 30 minuter sen (minst) och håller på fortfarande. Det ser ut som hon nästan släpar ena baktassen vid vissa tillfällen, kan hon hamnat i kläm eller vad?

Kommer ringa veterinären när de öppnat.

Annons:
ajanki
2015-01-21 08:53
#1

Låter jättekonstigt!  Funderar på om det är sneskalle hon fått? Men det brukar ju inte komma så fort.

Hur har det gått hos veterinären?

Copy_right
2015-01-21 09:26
#2

Hon går bättre nu men ser ändå ut som hon har ont i ena baktassen, hon verkar inte "vilja" falla över på någon sida heller. Sneskalle hoppas jag inte det är : (

Veterinären hade bara tid imorgon (rätt tidigt så) men ska kolla med ett till ställe ifall de har en tid idag.

ajanki
2015-01-21 11:36
#3

Så bra att hon går bättre! Så det sitter i benet och inte huvudet? Då missuppfattade jag dig. Sitter det i benet så är det ju inte sneskalle som tur är!

Emouse
2015-01-21 17:03
#4

Vad konstigt det låter! Hoppas hon blir bättre!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Copy_right
2015-01-22 16:04
#5

Då har man varit hos veterinären, de trodde det kunde vara en nerv (eller liknande) vid benet eller i huvudet som ej funkar som det ska korrekt längre.

De tyckte att jag skulle sätta henne separat ifrån de andra mössen i 2 veckor och sen får man se om hon blivit bättre eller inte och ta det därifrån.
Så nu har jag fixat ihop en "karantärbur" åt henne så hon får vara ifred ett tag, kommer kolla till henne så ofta jag kan.

KickiG
2015-01-22 19:50
#6

Håller tummarna för att hon ska bli bättre snart!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
ajanki
2015-01-23 08:57
#7

Åh, hoppas hon blir helt bra snart!

Hur reagerar hon på att vara ensam då? Funderar på om det verkliogen är så bra att hon ska gå själv, hon kanske blir deppad..

Copy_right
2015-01-23 13:36
#8

Hon reagerar rätt bra på att vara ensam, skulle jag vilja säga. Äter, dricker, är fortfarande nyfiken av sig etc. Kommer se till att de att de får kontakt med varandra fortfarande så de inte blir helt främmande, t.ex få gå fritt på ett bord tillsammans.

ajanki
2015-01-23 19:24
#9

#8 Skönt att höra! Hoppas hon fortsätter så:)

Bra att du kommer låta dom träffas!

Upp till toppen
Annons: