Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 591 ggr
kigon
2/4/15, 10:37 PM

Dags för mus!

Nästa månad hade jag tänkt skaffa min första mus, vilket jag planerat skulle vara en hane. Vad jag har förstått är det bättre att skaffa en hane än att chansa med två(?)

Vad jag hade tänkt till honom skulle vara mitt gamla akvarium på 100*40*40, fylld med lättströ och gångar under ströet, kanske en tredjedel kan vara inredd med annat än strö (tänkt att man kanske kunde sätta en vägg med en gång?) så kanske fleece eller något sådant, om han vill komma bort från ströet ett tag…

Några hängmattor och ställningar av trä, broar, hus, vatten/matskål, osv…

Tänkt att man kanske kunde ha en låda upp tills där ströet slutar, så man lätt kan dumpa hela lådans innehåll och på så sätt göra städningen väldigt enkel ca. 1 gång i veckan? Kan tänka mig att skopning skulle bli väldigt irriterande efter ett tag…

Mat hade jag tänkt mig egen torrblanding + färskmat, hur mycket gram färskmat per portion brukar bli bra? 

Låter detta bra…? Aldrig ägt möss själv innan, så tar gärna in all feedback 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
[EvelinaL]
2/4/15, 10:44 PM
#1

Vill bara påminna dig om att svensk lag säger att man måste ha minst 2 gnagare tillsammans då de inte får vara ensamma (med undantag för hamster).

KickiG
2/5/15, 4:19 AM
#2

#1 Möss är också undantag eftersom hanar kan börja slåss, och de slåss på allvar. I vissa fall kan man ha hanar tillsammans, men man bör vara erfaren musägare för att se de första tecknen på osämja, och vara beredd att sära på dem direkt vid behov. Vilket betyder att man behöver ha en bur på reserv hemma hela tiden.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Tsunamis
2/5/15, 7:16 AM
#3

Det finns inget krav på att ha mushanar ihop som inte tål varandra i 9 fall av 10, som ovan säger.

MvH  Tsunamis

ariama
2/5/15, 9:00 AM
#4

Jag tycker det låter som en toppenbur och toppeninredning till din (ensamma) mushane. 😃

[EvelinaL]
2/5/15, 1:32 PM
#5

Okej då förstår jag!

Upp till toppen
Annons: