Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 969 ggr
ajanki
2/9/15, 1:24 PM

Vad tror ni om dessa färger?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Den här kullen på 11 bebisar är födda den 16/1-15. Korten togs i går när dom var 3 veckor och två dagar.

Pappan är röd (DY) och mamman är champagne/tan.

När dom precis fått päls så tyckte jag det var solklart! Jag såg två agouti och resten var röda.

Men hmm så tycker jag inte nu…några ser ut som cinnamon, några som sotade röda och några ser gula/röda ut, ja de två agouti är fortfarande där, fast en av agoutina är väldigt mörk och sotad.

Jag lägger ut många bilder så får man lite mer helhet. Tyvärr är inte bilderna så jättebra, dom är tagna med min mobil och jag har svårt att fota med den.

Så vilka färger ser ni?

Annons:
ajanki
2/9/15, 1:24 PM
ajanki
2/9/15, 1:25 PM
ajanki
2/9/15, 1:28 PM
ajanki
2/9/15, 1:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
ariama
2/9/15, 3:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ja, säg det? 😃

Här ser det ju ut att vara DY, cinnamon, agouti, agouti.

Men de enda jag törs vara säker på här är de två yttersta, DY till vänster och agouti till höger. Svårt att se via foto.  De två mittersta kan båda vara - så som jag ser det - sotade röda, eller cinnamon, eller en av varje.

Mamman har två chocolategener b/b, Pappan DY har en B-gen (eftersom några tydligt är agouti). Frågan är vad den andra genen är B/?. Vad är "frågetecknet", det är frågan 😉? Kan han bära på chocolate?

Vad kommer han från för DY-linje, vad är den baserad på? Ofta avlar man DY ihop med chocolate, men han är kanske ett resultat ur DY-avel med syfte att förbättra agouti-färgen? (Fast sotningen är "åt skogen" både för DY och för agouti, funkar med chocolate, men inte med champagne). Men han kanske inte är färgavlad alls? Svårt att veta då, "regnbågskullar"  får man väl bara vänta ut, tills de blir vuxna och man ser ordentligt.

ariama
2/9/15, 3:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här är väl alla gravt sotade (men inte umbrous, dvs inte sable) DY? Verkligen svårt att säga…

Annons:
ajanki
2/9/15, 3:42 PM
#7

Tack!

Jag har ingen stamtavla på hanen, han är från Danmark och som jag förstått det så är hans föräldrar från England. Så jag trodde han var färgavlad.

ariama
2/9/15, 3:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Agouti längst till vänster. Svartsotad som agoutisotning givetvis blir (som ju är baserad på svart).

Är nästa från vänster cinnamon?  Chocolatefärg. Alltså om det är DY är den chocolate-sotad, vilket indikerar att pappan bär på både svart och chocolate. Tycker cinnamon ligger nära till hands - men jag har verkligen svårt att se…

ariama
2/9/15, 3:46 PM
#9

Ja, du får nog ta mina gissningar med en stor nypa salt. De kan vara fel allihopa. Tycker jag ser chocolate-sotning, eller -tickning, men jag kan bli lurad.

Jag har dock svårt att tro att någon seriöst avlar DY baserad på svart/agouti, om målet inte är riktiga sable.

ajanki
2/9/15, 3:50 PM
#10

Jag la ut dessa bilder på FB och Patricia svarade mig där, hon lät säker.

Nej, håller med dig, det är  kanske inte seriöst. Jag trodde han var färgavlad men så är ju inte fallet.

ariama
2/9/15, 3:53 PM
#11

Jag tittade på fb, och jag håller med Patricia! Har inget att invända. 😃 Så du har nog dina svar nu. 

Inte vet jag vad som är tanken bakom DY-hanen, det kanske finns någon seriös tanke där i alla fall? Vem vet?

ajanki
2/9/15, 3:55 PM
Tsunamis
2/9/15, 9:35 PM
#13

Om pappan är Crash så är han garanterat färgavlad. När jag köpte honom så tittade jag ner i lådan där han satt med 30st andra ur samma linje alla såg likadana ut. Men att sen utavla så blir det ju en helt annan sak även om mamman också är färgavlad (om det är en av dina finska) så är det ju inte riktigt samma polygener. Röd är riktigt knepigt att få bra och jämn i generation efter generation men i stort sett är det bara inavel och inget korsande av något nytt alls. Tycker inte alla dina verkar sotade några ser ju bra ut! Lite beroende på vad du vill fokusera på så skulle jag para tillbaka en son på mamman (för tan) eller en dotter på pappan (för Röd). Ja om han hänger med i ett par månader till det vill säga.

MvH  Tsunamis

Annons:
ariama
2/10/15, 8:50 AM
#14

Ja, man kanske färgavlar röd med agouti i alla fall, även om inte jag förstår varför man blandar in svart och sotningsrisk i röd.

I och för sig, kommer han från färgavelns land England, så är ju även agouti färgavlad, och är därmed "golden agouti" och alltså full av röda polygener och noll sotning. 😃 Då är röd och agout utmärkta att avla ihop.

Att rödfärgen försvinner vid utavel är självklart. Som Tsunami säger så skingras ju polygenerna för vinden då.

Sotningen bör väl komma från champagne-honan, tänker jag, eftersom en "sotad champagne" ser likadan ut som en osotad, dvs inget man behöver bry sig om i aveln. Tänker jag fel?

ajanki
2/10/15, 8:52 AM
#15

#13 Ja, det är Crash och det du skriver var ju precis det jag trodde, att han var färgavlad!

Jag är inte missnöjd med kullen, dom är stora, fina och väldigt trevliga!

Jag vill ju ha bra tan därför har jag tagit in rött. Så en son på mamman är ingen dum idé! Tyvärr så somnade Crash in häromdagen, som vanligt låg han hos bebisarna och sov men denna gång hade han somnat in för gott😢

ariama
2/10/15, 8:56 AM
#16

Hur avlar man egentligen, långsiktigt, för att bevara en färg/typ/variant? för att inte i slutänden "måla in sig i ett hörn"?  Eller fortsätta "sitta där man sitter" liksom? Det är frågor jag "brottas med" själv, i min avel. Gäller både polygener och recessiva färger, särskilt sådana som innesluter flera genvarianter…

ajanki
2/10/15, 8:59 AM
#17

#16 Jadu…en bra fråga!

Det som gör musaveln lite lättare än min hundavel är ju att det går så mycket fortare och att man kan "prova" sig fram på ett helt annat sätt.

ariama
2/10/15, 9:06 AM
#18

Tråkigt med Crash. Tur han hann få ungar dock! Hur gammal blev han? (tycker alltid det är en intressant fråga)

Jag håller fullständigt med dig, Ajanki!! Man behöver inte ha fokus på "vackraste färgen"!!  Vad hjälper det om en mus är vackrast i världen, om den inte är "trevlig", om den inte gillar människor och trivs med sin tillvaro som mus-i-min-vård. 😘

Det finns så många aspekter att ta hänsyn till, eller att välja bland, när man avlar! ibland funderar jag på att skriva en lista över dem (bara för att visa hur omöjligt det är att uppfylla dem alla 😉 ) Men jag orkar inte, listan skulle bli för lång …

ajanki
2/10/15, 9:17 AM
#19

Crash blev 1 1/2 år

Ja, det skulle bli en lång lista!

Jag avlar ju tan och vill självklart då få fram bra tan, som stämmer med standarden.

Men det är ju så mycket mer än färg! Jag vill ju också ha ett vackert huvud, vackra öron, lång och fin kropp med en lååång svans:)

Men eftersom jag lever så nära mina djur så är hälsan och temperamentet det allra viktigaste! Vad gör det om jag har en mus med den vackraste kroppen och brandgul fin tan-mage om den är rädd och bits? Eller om den dör innan den fyllt 1 år?

Så ja, det är massor, massor , massor att tänka på när man avlar!

Tsunamis
2/10/15, 3:35 PM
#20

#15 nej vad tråkigt, beklagar :(

MvH  Tsunamis

Annons:
ajanki
2/10/15, 3:44 PM
#21

#20 Tack! Är glad att han blev så pass gammal i alla fall.

ajanki
2/21/15, 7:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#22

Så här ser bebisarna ut nu. Först ut

SE-Ajanki´s Öckerö agouti hane

ajanki
2/21/15, 8:00 AM
ajanki
2/21/15, 8:02 AM
ajanki
2/21/15, 8:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
ajanki
2/21/15, 8:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
ajanki
2/21/15, 8:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#27
Annons:
ajanki
2/21/15, 8:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
ajanki
2/21/15, 8:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#29
KickiG
2/22/15, 1:09 PM
#30

😍

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ajanki
3/25/15, 10:29 AM
Upp till toppen
Annons: