Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 503 ggr
ariama
2/10/15, 9:25 AM

Långsiktig avel med svåra gener

Jag avlar ju på en i Sverige ännu sällsynt variant, Recessive Yellow.

Det är också en färg som i hög grad kräver avel med polygener.

Jag får förfrågningar ibland: "Jag har en RY och vill ha flera, har du någon avelsmus att sälja?" Ur denna frågan har det här inlägget vuxit fram. 😘

Jag började med en enda mus, en chocolate/tan som var bärare av RY. På honom vilar ALL min RY-avel. Jag måste göra som alla andra, eller i andra ord, alla andra som önskar en recessiv färg att avla på, (dvs inte bara en enda sällskapsmus så länge den lever) måste göra som jag…

Hur avlar man då, egentligen, långsiktigt, för att bevara en färg/typ/variant? Genom åren! För att inte i slutänden "måla in sig i ett hörn"?  Eller fortsätta "sitta där man sitter" liksom?

Det är frågor jag "brottas med" själv, i min avel. Gäller polygener, men även recessiva färger, särskilt sådana som innesluter flera genvarianter…

Så jag tänkte skriva ett inlägg som beskriver litegrann hur jag tänker. Vem som helst får gärna fylla i, kommentera, rätta, ha egna tankar eller idéer.

Att avla långsiktigt, särskilt med polygener, är SVÅRT. 

Jag har visserligen själv skrivit Artiklar om polygener, men det finns frågor jag saknar svar på, det finns sånt jag verkligen önskar jag kunde förstå bättre, och säkerligen finns också sånt jag "förstår fel" någonstans, så att det jag resonerar efter tankefelet också blir fel.

Annons:
ariama
2/10/15, 9:54 AM
#1

Om jag vill avla på en recessiv gen, eller på polygener, så är det någon form (eller grad) av inavel som gäller. Det är enda sättet att samla ihop polygener, och att behålla en recessiv gen.

Jag börjar med en recessiv gen, för det är enklast med bara en gen att hålla reda på. Som med RY.

Det krävs bara en gen, eller snarare eftersom den är recessiv, dublett av den genen. EE måste vara ee för att få en RY.

Det som är bra med RY, är att den sätter sig över alla andra färggener! Det är inte som med t.ex. chocolate, bb, som även kräver aa på A-lokus. Då har du två gener att hålla reda på, med RY har du bara ee.

Svårigheten med en recessiv gen, är att du INTE VET, inte kan se, om en mus är bärare eller inte!

Vet du att ena föräldern har färgen, så vet du att musen är bärare. 

Vet du att en (eller två) föräldrar är bärare, så vet du INTE om musen är bärare. Du har 50 % chans att den är, men du kan aldrig veta utan provparning.

Hur gör jag då, på bästa vis, om jag har en enda RY? Eller (svårare) en enda RY-bärare?

Steg ett blir givetvis att få fram flera bärare

RY är som sagt "enkelt", för med en enda gen att hålla reda på, har du ganska bra kontroll, även när "du inte ser".

Med en enda RY-hona, är det utavel och återparning som gäller.

Det vill säga, välj ut ett passande djur som har en massa egenskaper som du vill ha hos dina RY, vad gäller storlek, typ, beteende, temperament - OCH en matchande färgvariant! För även om RY framträder oberoende av de andra färggenerna, påverkar andra färggener RY-färgen på olika vis.

En av sönerna parar mamman, och du får RY i nästa generation. Nu har du flera RY att utgå ifrån.

Antingen kan man hålla på och inavla, tills "dom lägger av", dvs tills linjen blir steril, eller det dyker upp sjukdomar som tar kål på dem. (ytterst sällsynt fortsätter en helt inavlad stam att vara frisk och fetril)

Eller så sätter man igång med en systematisk utavels-"kampanj". Utavla de RY-syskonen du har, med flera obesläktade partners, och para sedan deras avkomma, och gör så  igen och igen. 

Jag får generationer som inte är RY, utan enbart bärare, i alla fall de första åren. Men vill jag ha en linje, får jag ta den långa vägen!

Det tar tid, det tar år, det tar generationer. Det kräver målmedvetenhet och det kräver många möss! Och det är bara steg ett. ..

ariama
2/10/15, 9:56 AM
#2

Steg två -som kanske kan ske parallellt till viss grad - är att förbättra färgen med hjälp av polygener. Och DET är svårt!!! Nu handlar det plötsligt om att handskas med ett stort antal gener, samtidigt. och det värsta av allt är att de är osynliga.

Fortsätter en annan dag, nu är morgonens datortid slut. 😃

Upp till toppen
Annons: