Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 644 ggr
[jagärglad]
2015-02-11 09:58

Bra bur?

Vad tror ni om att använda detta som öppen bur? Man kan ha mössen på antingen mitten och översta hyllan eller bara mittenhyllan och använda resten som förvaring.  Fungerar det att ha möss och råttor över varandra eller kommer djuren att bli stressade av lukten?

Annons:
[jagärglad]
2015-02-11 10:01
#1

vill tillägga att jag har lekhage till råttorna där de brukar vara när jag inte är på jobbet. För tillfället bor de i en hög bur men pga av platsbrist (flytt) skulle detta vara en bättre lösning.

Galenidjur
2015-02-11 14:49
#2

Du har glömt att bifoga bild :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[jagärglad]
2015-02-11 17:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

oh föråt, här är bilden :)

[jagärglad]
2015-02-11 18:52
#4

kollade måtten och det kommer inte att fungera till råttorna tyvärr…men tycker ni att det är en bra bur för möss? Här är måtten 35x45x78 cm

Skogshumblan
2015-02-11 19:46
#5

Är inget proffs men säger utifrån mig att det kan funka, men en del möss är inte förtjusta i att ha stora höga burar. En av mina är en sådan som helst ska ha en lite mindre yta om hon ska må bra.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Minoth
2015-02-11 21:30
#6

Kul idé! jag hade sett till att kanterna är greppvänliga bara. kanske satt på ett sånt där halkskydd för trappor längs med kanterna eftersom de ser rätt så runda ut. 

Du kan ju antingen borra ett hål i övre hyllan och ha ett rör eller gren ner till mittenhyllan. Annars kan man ju ha några stegar och grenar som går på utsidan så mössen kan förflytta sig mellan planen. 

så länge man har mycket inredning så mössen inte känner att de är för öppna ytor så tror jag mössen skulle älska att bo där. Det hade iallafall mina gjort

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
ariama
2015-02-12 10:06
#7

Det finns ett enkelt sätt att få veta: PROVA!  😃

Jag skulle prova!  Jag skulle inte behöva "borra hål" eller göra för stort arbete första gången, utan bara börja med att sätta bottenströ och inreda en våning, och se vad som händer.

Stannar de kvar? Klättrar de farligt på kanten eller är de sansade? Ingen vildbasare som får för sig att använda de lättåtkomliga benen som "brandstång" att hasa sig ner på golvet med hjälp av?

Är den tillträckligt lätt att göra ren sedan? Osv.

PROVA! det kostar inget, du har ju redan allting som behövs.

Jag själv har alltid tidningspapper underst. Tar bort klamrarna på en dagstidning (bra papper som suger upp fint). kanske klipper till formen så den passar. Har bottenströ över.

Detta gör det enkelt att göra rent sedan, tycker jag. För jag lyfter bort hela tidningen med det smutsiga bottenmaterialet samlat inuti, och häller omedelbart ner i en stor pappkasse. När jag fått bort (har skyffe till hjälp) resten, dammsuger jag, och sedan är det oftast klart. 

har man en fungerande toalett, blir det väldigt enkelt i och med att allt det "blöta" är samlat på en plats, och inte ligger mot burbotten.

Papperet inte bara underlättar, utan skyddar även burbotten. Samt är berikning för mössen, för de gnager bitar att boa med. Ibland kan hela tidningen ha gått åt till småbitar i ett konstfärdigt bo, som det sedan förstås är tråkigt att förstöra …

[jagärglad]
2015-02-12 13:24
#8

Jag har inte köpt hyllan så är inte så lätt att prova innan tyvärr.. Är även lite orolig om de åker ner, har en hund som gillar att dräpa djur så det vore inte bra om mössen försvann i lägenheten…

ariama
2015-02-12 16:05
#9

Jaha … hmm, ja då skulle jag inte köpa hyllan… Inte enbart för den anledningen.

Om du ändå har den, om det är något du skulle få, om du ändå har annan användning av den, ja, då skulle jag prova. Annars är det nog inget jag skulle rekommendera …

Grodan
2015-02-12 20:07
#10

Hm… mja, hyllan är inte ultimat för musbur anser jag.

Jag skulle tipsa om att ha den nedersta hyllan störst. Den mellersta lite mindre och den översta minst. OM en mus skulle vilja ta sig ner eller råka ta sig ner så skulle den då hamna på nedanvåning och inte på ex golvet…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: