Annons:
Etikettfotografier
Läst 1373 ggr
ariama
2015-02-12 18:33

En liten söt en ...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill presentera Inova.

Annons:
ariama
2015-02-12 18:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det är något mycket speciellt med Inova.

Snart 3 månader gammal är hon.

Hon är inte världens vackraste mus. Hon har inte världens vackraste färg (dvs ingen bra chocolate-färg). Hon är ingen utställningsmus, det är inte det som är speciellt med henne.

Bill&Bull
2015-02-12 18:48
#2

Vad söta stora öron hon har 😗

||My Love For Animals Is Immortal||

ariama
2015-02-12 18:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nej, det är något annat med denna musa, som är mycket speciellt och som skiljer henne från andra möss.

När hon var 3 veckor och 1 dag upptäckte jag det!

När jag en dag kom dundrandes och "slängde" ner arm och hand i akvariet där hon bodde med syskon, mamma och moster, "försvann" givetvis alla mössen raskt. Vem stannar kvar för att kolla om det är höken som slår ner? Inte många möss, än mindre tre-veckors möss nyligen utgådda i världen för att utforska den.

Treveckorsbebisar brukar var mycket skygga även när de inte är direkt "rädda". De är väldigt försiktiga. i extremfall har de ännu inte kommit ur popcornåldern (men jag har inga popcornmöss).

Inova rörde inte en fena, för hon satt och åt på något gott.

När jag satte handen framför henne, klev hon frimodigt upp i handen, och slog sig till ro där! ??? !!

O-keejjj … ?? Vad är fel? … Är hon sjuk? … Blind? … Döv? 

Inget fel kunde upptäckas.

Dagarna efter höll jag ett extra vakande öga på henne, och "utredde" alla hennes beteenden noga. Hör hon mig? Kan hon se? Tacklar hon av?

Nää. Hon bara fortsatte var "sådär konstig", sådär som en MUS inte ska vara!  Eller, ja, JAG vill ha en mus sådär, med "en försiktighets- och vaksamhets-gen" (haha) avslagen, eftersom det inte längre behövs i fångenskap och i ett liv som sällskapsmus.

Hon fortsatte. Ingen rädsla. Aldrig. Alltid frimodigt upp i handen. Alltid LUGN! Inte så att hon saknade glädje och livslust, pigghet och "bus", men hon var helt tillfreds med att bara kliva upp i handen, slå sig till ro där, och se vad som händer.

Klappa, pussa, kela, jag kunde göra vad jag ville.

Nu är hon snart "stora damen". Beteendet har "flutit ihop" med de andra mössens. De andra har vuxit ikapp sitt eget mod, det som Inova föddes med. Inova har ibland andra idéer än att sitta still i min hand.

Men fortfarande är hon en oerhört mysig, tam och trevlig (och människo-älskande) mus, som ger sin matte STOR glädje!!

ariama
2015-02-12 18:51
#4

#2. Tack! Inova blev glad över komplimangen . 😘

ajanki
2015-02-12 18:55
#5

Åh, vilken underbar historia om lilla, söta Inova😍

ariama
2015-02-12 18:56
#6

Jag vill lägga till, att denna dam inte är någon "mes" precis. Främmande möss sätter hon omedelbart på plats. (dvs "platsen" ska helst vara lååångt borta… )

Ungmöss är ofta mer försvarsbenägna än vuxna möss, när främmande möss "gör intrång". I alla fall hos mig. Jag hoppas hon blir tolerantare med åldern.

Ingen kan var perfekt.  Inova är perfekt med människor, vänlig och lojal med burkamraterna. Men främmande möss ska hålla sig på avstånd. Det är en dam som vet vad hon vill. Hon har en stor dos beslutsamhet. Oavsett vad det gäller.

Annons:
ariama
2015-02-12 18:58
#7

Ajanki! Du fick ju också en sådan där unge, läste jag på fb förut. Eller hur? Jag log stort när jag läste, särskilt när du undrade vad det var för fel på musen. Var det inte så?

Lindb
2015-02-12 18:59
#8

Vilken fantastisk liten mus! Exakt en sådan man i sin eviga förhoppning  önskar att alla möss oavsett ålder är!

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

ajanki
2015-02-12 19:03
#9

#7 Ja, det stämmer :) Jag trodde det var nåt fel på den…

KickiG
2015-02-12 19:33
#10

Härlig mus! Sådana skulle jag vilja ha, möss som är gosiga av sig själva. Som tycker människor är kul.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2015-02-12 19:53
#11

#3 Underbart! ❤️En riktig mus! Ingen rasselmus med vildmusgener i sig…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tjeja
2015-02-12 20:18
#12

Bara att se till att noggrant avla vidare på den de där mysiga mössen ni har med avslagen rädd-gen! precis som med råttor går det säkerligen att avla fram  djur som är trygga och orädda för stora varelser. Låter supermysigt!

Tycker nog att Inova är både söt och har en vacker färg!! 😍(även om utställningsstandarden har annat att tycka) ha ha

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

ariama
2015-02-12 20:31
#13

Ja, precis! Med tid och vilja och envishet och tålamod så går det nog. Både temperament och beteenden är polygenetiska. Det betyder att det inte är en särskilt lätt nedärvning.

Det finns en stor skillnad mellan råttor och möss, i det vilda, dvs från början.

Råttor kan försvara sig! De är inte alltid lätta att ge sig på för ett rovdjur!

Möss "är bara mat". "Alla" äter dem! De har inte mycket att sätta emot. Därför har de inbyggt, djupt djupt i sina små varelser, att man sticker först och frågar sen.

Möss är skygga djur, och det är djupt rotat! Även de tama och icke-rädda mössen, är försiktiga av sig!

Eller så är de väldigt "springiga". De kan vara "orädda", men är i gengäld inte gärna stilla…

Annons:
ariama
2015-02-12 20:38
#14

Möss är inte bara rädda för stora varelser. Egentligen är det inte alls stora varelser som de är rädda för i första hand.

Möss är rädda för plötsliga rörelser. För saker (t.ex. händer) som plötsligt kommer uppifrån. För saker/rörelser som de inte vet vad det är!

Ugglan anfaller ovanifrån, Knäpptyst slår den klorna i musen från "ingenstans" uppifrån himlen.

Räven gör ett stort skutt och faller ner med tassarna rakt på musen, och den är fast.

Kattens tass och vassa klor exploderar i en enda snabb rörelse:; Fast! Snart död.

Överlever gör bara den mus som är snabbare ändå, som är vaksam på allt allt allt.

Möss ser dåligt på längre håll, men de uppfattar rörelser snabbt.

När jag kommer in i musrummet, stannar ofta mina möss upp i vaksamhet (de som är framme alltså). De är beredda att fly omedelbart.

I samma ögonblick som jag säger "Hej!" vet de att det bara är jag, och rusar fram för att hälsa.

Men deras stora vaksamhet är djupt införlivad med musens hela varelse.

Lindb
2015-02-12 21:26
#15

#14 #13  Väldigt klokt skrivet. Det där är saker som är väldigt bra saker att veta när man har möss, eller får hem nya möss. Att just förstå varför de springer, varför de blir rädda, så att man kan stegvis undvika att skrämma dom.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Skogshumblan
2015-02-13 08:16
#16

Vilken fin liten en du har. Hon påminner om min Essie. Är så social och nyfiken så.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

ariama
2015-04-27 09:57
#17

Liten uppdatering (eller "stor" kanske?).

Inova, den orädda musungen. Spännande och lovande. Blev … inte alls bra.

Idag är hon "som alla andra", dvs som möss överlag. Hon aktar sig (skulle inte bli uppäten av räven 😉).

Förutom det, är hon inte särskilt social, hon "bryr sig inte" särskilt om mig. Det är inte en mus "jag tycker om" eftersom vi inte får någon särskild ömsesidig kontakt.

Förutom förutom det, är hon kaxig. Inte mot mig men gentemot andra möss. Går inte att introducera okomplicerat med andra möss. Hon slåss, och när hon slåss gör hon det tyst och intensivt och allvarligt.

Hon försvarar buren starkt, men totererar inte heller främmande möss på neutralt område!

Inova kommer aldrig att få några ungar. De här generna ska inte föras vidare.

Så kan det gå! 🙂Man kan aldrig veta!!

Lindb
2015-04-27 14:31
#18

Men gud, hur kan hon bara ha ändrat sig sådär? Är det så att möss i beteendet kan ändra på sig när dom är flera månader gamla? För min del har mössen jag fått hem alltid blivit så som de var när jag fick hem dom unga, lite tamare bara. Däremot köpte jag en mus som enligt uppfödaren var en riktigt lugn puss-mus, men hos mig var hon rädd och distanstagande under hela sin livstid.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

ariama
2015-04-27 14:49
#19

Hon har nog aldrig "ändrat sig". Hennes beteende var udda redan som bebis, och jag hoppades på att det skulle båda gott, men det gjorde det alltså inte. 

Att hon inte blev rädd, sa ingenting om hur hon skulle vara mot andra möss, eller om hon skulle vara social med människor. 

Kanske berodde orädslan på att hon anser sig vara kung (hmm drottning) här i världen? Inget kan skada henne, och ingen annan ska bestämma vad hon vill göra? 😉 Nu "förmänskligar" jag, och fabulerar vilt. Jag har ingen aning om vad som rör sig i hennes huvud!

Vattnadal
2015-04-27 16:31
#20

Jag har en bok om hundbeteende, där de hänvisar till försök på möss på labb. Det ska gälla mus, inte hund, men de möss som är oräddare, har ofta mer resursförsvar i sig. Såna mushanar kan tex börja vakta buren och bita människor oxå. Vet att vi pratat om det på nåt träff för länge sedan…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
ariama
2015-04-28 04:59
#21

Ja, jag vet. Och jag är starkt misstänksam mot "orädda hanar". Men jag tyckte att hennes beteende var annorlunda - hon har aldrig någonsin uppvisat något hot- eller försvarsbeteende gentemot mig. Hennes oräddhet kändes mer som "dumhet" än "mod". . .

Och det är ju tydligt att  jag feltolkat henne.

Vattnadal
2015-04-28 16:34
#22

Vet du, jag gör själv så ibland. Så lätt att feltolka djur, att man så gärna vill att det ska vara på ett vis, att man tolkar det så det blir så. 😍

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ariama
2015-04-28 16:41
#23

Mmmm … ☺️

Vattnadal
2015-04-28 16:54
#24

🤗

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lindb
2015-04-28 17:41
#25

Fasen vad intressant! Det tolkar jag som något positivt. För det betyder att möss som man på olika sätt anser vara otrevliga kan bli raka motsatsen med lite tid! Ditt förmänskligande tänk ariama låter ganska logiskt ur de flesta perspektiv. Hon behöver inte springa och gömma sig, hon äger stället och det är upp till henne att försvara reviret: har man det ansvaret måste man hålla på sin rätt; och därmed stanna kvar.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Skogshumblan
2015-04-29 15:13
#26

Så tråkigt att hon blev sådan. Inser att jag haft tur med mina små flickor. Luna hade en period när hon var skygg och lite ilsk men det gick över  när jag markerade mot henne och Essie har alltid varit så go och social.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Lindb
2015-04-29 20:23
#27

#26 Hur markerade du mot henne? :)

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
Skogshumblan
2015-04-29 21:01
#28

Då hon oprovocerat högg eller bet så jag med ord till henne med sträng röst och puffade till henne/bort henne. Vet inte om det är ett sätt man ska göra men det funkade och det är huvudsaken. Hon bits inte längre utan hon går undan.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

MissEmmis
2015-05-02 08:49
#29

Tack för att du delar med dig av detta! Jätteintressant för mig om hur man kan utvärdera personligheten hos möss.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Upp till toppen
Annons: