Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 770 ggr
CaptainBunchie
2015-02-19 15:29

Galen som tänker avel?

Jag har ju haft möss i snart två år, och efter misstags-kullen i somras har jag blivit mer och mer intresserad av att börja föda upp själv.
Ingen direkt stor grej, abslout inte. Men några få kullar om året?
Detta skulle bli när jag får fast inkomst (vilket förhoppningsvis är snart!) och när åtminstone en del av de sällskapsmöss jag har nu sålts eller gått bort.
Har en plan på att bygga en "expedit-bur" (http://i22.photobucket.com/albums/b338/daygo30/fc82abe0.jpg), som i sin tur blir 4-6 burar i sig, samt ha kvar 2-3 av mina nuvarande burar.

Men hur sjutton börjar man aveln? Är det så "enkelt" att man köper an hona och en hane från två olika släkten och parar dem när de är redo?
Skulle vilja ha Agouti eller Silver Agouti och/eller Cream. Släthåriga, engelsktypade. Är dessa färger "straight-forward" med aveln (agouti+agouti=agouti)?

Behöver göra mängder av reseach just inom planerad avel. Har skummat de äldre avelsartiklarna här på iFokus.

Alla tips om lättare avel är väldigt tacksamt.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
Velinga1984
2015-02-19 17:12
#1

#0 Jag röstar iaf för renavlad silver agouti :D 

Men den aveln är klurig, där gäller lite koll på genetik och mycket efterforskning då det finns massor falska silver agouti.  Dom vill man inte ha in i en renavel av silver agouti, det blir helt fel gener. Dessutom har jag läst att även argente cream ska undvikas, men idag är det svårt då det finns få silver agoutis och då kommer de med största sannolikhet från Vattnadals uppfödning. Med argente cream-linjer. 

Tex min D-kull, två helt okej silver agouti tjejer kom ifrån en blekt argente cream (i sin tur efter en blekt argente cream och silver agouti) och en renavlad silver agouti från Henry.V.R. Nu kom min sons andningsbesvär emellan, så dessa fick flytta till en kompis. Kanske iofs tur för hade ingen lämplig hane till dom ändå. 

Avel är svår, jag tex köpte in flera tilltänkta avelsdjur som inte alls av olika sätt gick att ha i avel. Inte i min avel iaf. Men visst går det, jag själv efterlyste lämpligt material till min första hona och Vattnadals uppfödning sålde två äldre lämpliga herrar till mig. En av dem fick aldrig några ungar, den andre blev grunden för min linje där D-kullen var min sista.

/En sur Velinga, som önskar att hon kunde starta upp SE-On The Road´s igen men andningsproblem är ännu ett bekymmer här hemma.

CaptainBunchie
2015-02-19 18:24
#2

Då tror jag nog jag skippar silver :)
Jag skulle inte bry mig om om det råkade komma någon annan färg sådär ibland (som i kullen vi fick i somras, där majaoriteten var blå, en som var lite ljusare och sen mitt i allt var det en broken, då var båda föräldrarna blå). Glatt överraskad blev jag iallafall. :)

Eller finns det någon färg som är lättare att hålla "ren"? Alltså en dominant färg?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Velinga1984
2015-02-19 19:42
#3

#2 Nej, så lätt är inte avel. Eller ja, Agouti + Agouti ger Agouti men det är inte säkert att det blir bra exemplar. Tänker du utställningsmässigt så har du kropp, öron, huvud, svans, färg, tickning osv att hålla koll på. Tänker du sällskap så kan du egentligen ta en hane med en hona och få ungar. 

Jag tillhör tyvärr en av dem som föredrar sällskapsavlade möss MEN med hänsyn till genetiken. Jag gillar inte blandade möss bara för att "få roliga ungar". Just nu går här hemma 3 sällskapsmöss, de har blandat kompott i stamtavlan men inget avelsmaterial enligt mig. Men helt underbara sällskapsflickor! Jag tillhörde en av de uppfödarna med mål framför mig, att förbättra färgen jag valt samtidigt som jag fick sällskapsmöss till mig själv. 

Av ditt senaste inlägg att döma så bör du fundera på vad du ska få ut av kullen? Tjäna pengar? Sälja ungar? Behålla alla ungar? Ställa på utställning? Få följa en kull genom livet? Osv.

CaptainBunchie
2015-02-19 20:37
#4

Jag hade tänkt som sällskapsmöss framförallt, men endå försöka hålla en "ren" färg som du säger, men de viktigaste är friska och snälla möss med bra temperament.

Jag hade inte direkt tänkt få något ut av det, att tjäna pengar vet man väl att det går inte så bra då i det stora hela används pengarna man får in från mössen till foder och strö. Hade väl tänkt sälja och behålla, beroende på vad som kommer ur kullen. Utställning är jag inget för.
Det är så underbart att ha möss som man "själv" har fött upp.

Sen är det så sinnes trist att möss är så pass ovanliga som sällskapsdjur. Här i Jönköping har de möss i djuraffärerna ibland, men ekar tomt bland seriösare avel.

Mina första möss var i princip djuraffärsmöss, det var iallafall hon som sålde/gav dem till djuraffären. Efter deras bortgång tog jag och köpte från Lovley Dark's här på iFokus och jääädrar vilken skillnad på möss det var. Dessa möss var trygga och glada, jämfört med de jag hade haft innan som i princip inte gick att hantera.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Velinga1984
2015-02-19 21:05
#5

#4 Runt Jönköping har du GoldenS möss i Trollhättan, jag är vilande just nu men finns i Falköping och Ajanki finns strax vid Töreboda. Så kan man tänka sig att åka en bit så finns det flera. Själv har jag åkt både tåg,buss och bil för att få bra djur :)

XxteZZxX
2015-02-20 00:53
#6

Även jag finns i Trollhättan, och kan även mötas i Göteborg om det skulle behövas! 🙂

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

Annons:
ariama
2015-02-20 07:39
#7

Alla de tre färgerna du nämner, avlar rent, dvs två individer av samma färg, så kan du inte få några andra färger (när de är renavlade och inte bär på dolda anlag, som t.ex. albino).

När man avlar en färg, gör man det i två steg.

Först är det färggenen (själva varianten) som man behöver först få fram, och sedan renavla ( = få bort de dolda anlagen).

Sedan är det nyansen, och då kommer svårigheterna, som är olika för olika varianter.

Creme tror jag är en ganska lätt variant, som dessutom är ganska vanlig, dvs du kan få tag i bra avelsdjur att börja med.

Agouti är en ganska svår variant även om den är vanligt förekommande.

Agouti finns i så många "fel nyanser" som dessutom är "etablerade". Det gäller att, framför allt, få bort sotningen. Och att få in rödfärg i tickningen. Det här låter sig inte göras på ett enkelt vis, och ger massor med ungar som "är fel" = dvs kräver många möss, lång tid, och många generationer innan man får renavlade möss även när det gäller nyanserna.

Även om man inte ställer ut, är det en god idé att försöka sträva efter de vackrare färgnyanserna = standarden.

Att läsa på i SVEMUS standard är också en god idé, oavsett om man sedan vill försöka följa den eller inte.

http://www.svemus.com/se/standard/tickade/

ariama
2015-02-20 07:50
#8

Att ha ett avelsmål, tycker jag själv är ett "måste" om man vill påbörja en avel.

Avelsmål går ut på att få fram bättre möss än start-mössen, oavsett vad målet gäller.

Som exempel: Är målet sällskapsmöss, gör man urvalet (dvs vilka ungar som går vidare i aveln) utifrån tamhet (medfödd tamhet), snällhet, ögonkontakt (med dig). Man låter inte popcornungarna gå vidare i avel, inte heller de rädda som bara gömmer sig, eller de som bara ska springa hela tiden. 

Oavsett vilket mål man har, tycker jag att ALLA borde försöka få fram mer friska och långlivade möss, eftersom dagens möss till stor del saknar detta … 

Men det är en ganska svår uppgift…

StillaSinnet
2015-02-21 13:17
#9

jag håller med Ariama utan att ha läst alla kloka inlägg. SYFTET är no1 med aveln. VARFÖR vill du arbeta med avel?

  • För att få fram snygga möss? I så fall i vems ögon? Dina, domarens eller köparnas? Domaren vill ha stora möss, långa svansar, stora öron och stora ögon. Andra vill ha små och söta möss med små öron och korta svansar.

  • För att få fram friskare möss? I så fall färre infektioner (starkare immunförsvar) eller tumörfria linjer?

  • Längre livslängd? I så fall, har du tid att vänta ut dina linjer tills de blir urgamla innan de går i aveln. Hanar gärna upp mot och över 2 år gamla.

  • För att få fram trevliga möss? I så fall, utifrån vem? Från dina mått? Andras önskemål eller PC-domarens krav? Det kan variera vad folk allmänt tycker är ett bra temperament. Vissa vill ha möss som är framåt, pigga, tar för sig. Andra vill ha lugna sälar som ligger och myser. 

Vill du ha allt detta så börja i en ände och öka på kraven allt eftersom de första uppfylls. Var kritisk med avelsdjur och även om du lagt pengar på resor, inköp osv så plocka inte in dem i aveln om de inte uppfyller dina krav. Det finns så förbankat mycket möss så man har råd att vara extremt petig. 

Tänk också på att en uppfödning tar plats! Speciellt om man har höga mål. Hela kullar bör sparas så man vet om alla håller sig friska, blir långlivade osv. Hanar kan då inte kullas bort. 

Och tråkigt enfärgade är lättast att komma längst med i alla avseenden därför att man har färgen relativt färdig (tex extreme black, pew, rö/sö cream). Man kan omgående jobba med hälsa, livslängd, temperament och förbättra typen smygande genom generationerna. 

Lycka till!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: