Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 605 ggr
ariama
2015-02-23 08:53

Avelsmål

Det här med avelsmål är lite kul! Att titta på resultatet efter några år (har avlat sedan 2006).

Först är det förstås de medvetna avelsmålen. Med dem har det gått lite upp och ner. Vissa har förändrats, andra har försvunnit helt -  och nya har lagts till.

En del har gått att uppfylla, andra har jag antingen misslyckats med, eller helt enkelt "slarvat bort" i okunskap.

Men det finns en tredje kategori avelsmål (förutom de "lyckade/misslyckade" och de "förändrade"), och det är de "omedvetna"!

De omedvetna hör ihop med vår egen personlighet. Vad vi själva gillar, och inte gillar, utan att vi tänker på det. Beteenden och vardagshändelser som styr, utan att jag har med det i "avelsmål"-katalogen. 🙂

Jag har idag fler hanar än någonsin. 

Mus-han-doft är bland det västa jag vet. Inte i sig, men i "beboeliga hus", främst i mitt eget hem! Därför har jag behållt väldigt få hanar genom åren. De doftar genom stängda dörrar och långa avstånd. Jag "står inte ut" med det!

Och sonen-med-hundnosen har fnyst redan i andra änden av huset - trots flera stängda dörrar.

Några musfolk pratade om "doftfria hanar" men jag såg (luktade) aldrig någon.

Jag minns en av mina första utställningar (2007 kanske?) där jag fick hålla i en speciell vuxen hanmus. Utan att han kissade på min hand, stank handen efteråt, även fast jag tvättat den med tvål! (blääh! 😕som exempel bara, han var värre än mina egna, och var avelshane )

Doftfria hanar har inte funnits med i mina avelsmål faktiskt, konstigt nog. Inte medvetet. jag har snarare "hållt mig ifrån" hanarna, så mycket som möjligt.

Och idag har jag dom!!! De doftfria hanarna!! ❤️😃

De är söta som socker, goa som gull, mjuka och förtroendefulla. Och sonen sniffar i luften när jag frågar, och säger:  Nää, faktiskt inte …

Annons:
Grodan
2015-02-23 17:55
#1

Kaxigt!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
2015-02-23 19:25
#2

!!👍❤️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
2015-02-24 09:05
#3

#1. "Kaxigt" ? Hur menar du?

Den här handoften, som luktar litegrann som popcorn eller kokt ris, som avsöndras även under trampdynorna så handen stinker när man hållt dem, som gör att en nyrengjort bur omedelbart börjar stinka igen, den här doften som letar sig fram genom stängda dörrar, som stinker och som de kommunicerar med honor med - jag har den inte!

Sedan, hela musrummet, jag har inte sagt att det är helt luktfritt.

Men med stora öppna burar, luftighet, inte för många möss hopklämda - och om jag bara orkar hålla rent, för hopsamlad urin i blöta fläckar luktar givetvis - så luktar inte mitt musrum alls. Eller mycket minimalt.

Jag vill inte ha någon "djurlukt" alls i mitt hem, för jag tycker inte om det. Jag vill ha fräscht. Det är viktigt för mig.

I djurhus, stall, hönshus osv får det lukta som det vill utan att jag blir störd, tvärtom,  jag vill bara LEVA fräscht.

Vattnadal
2015-02-24 12:26
#4

Jag har avlat på snälla hanar som trivs ihop i många år. Det luktar mindre av såna. Mindre testosteron, kan jag tänka mig.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ariama
2015-02-25 06:54
#5

Ja, jag tycker att det är ett allmängiltigt fenomen i SVEMUS bland uppfödarna. är det inte? Och hör säkert ihop med att många vill ha både snälla hanar och hanar som kan gå tillsammans.

Även mina inköpta hanar är härligt stink-fria! Mestadels, det kan ibland gå lite i perioder, men överlag är det så.

Så här var det inte för 8-9 år sedan!! jag tycker det är underbart, och en verklig framgång. De stinkande mushanarna var ett stort minus för mössen i stort.

KickiG
2015-02-25 10:38
#6

Honor luktar också olika. Av de fem möss vi har nu, så luktar den mest lättskrämda, stressande och osällskapliga musens kiss mest. Utan tvekan. 

Något påverkar kisslukten, men om det är testosteron, adrenalin, kortisol eller något annat vet jag inte. Men något är det. Lugna trygga möss luktar mindre, oberoende av kön. Men lukten är nog mera framträdande hos hanar, tror jag.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Tsunamis
2015-02-25 15:22
#7

Mängden hormoner och proteiner har inte med humör att göra utan det varierar helt enkelt från linje till linje. Det är inte en dum tanke men inte riktigt hela sanningen. Mina Hereford hanar som stinker dunder och granater är också mina lugnaste det har just de linjerna alltid varit. 

Man kan selektera på temperament och få ner lukten på köpet men vad jag har förstått har det inte med testosteron att göra utan proteinämnen i urinen. Vilda möss har proteinet men många stammar av våra avlade möss saknar proteinet och luktar därför mindre. Proteinerna har  en funktion att kicka igång ägglossning hos honorna (och även hanens egna driv) så det är inte helt utan kostnad att göra så.

MvH  Tsunamis

ariama
2015-02-25 17:53
#8

Intressant, Tsunamis.

Grodan
2015-03-15 18:42
#9

#3 hehe, du vet precis vad jag menar 😛


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: