Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 491 ggr
KickiG
2015-02-24 09:58

Långa klor

Min gammeltant Gudrun, som nu inte är sååå gammal ca 14 månader, har sanslöst långa klor. Här om dagen upptäckte vi att ena klon på baktassen var helt bortsliten, hon måste ha fastnat någonstans med den. Det kom lite blod, vi putsade såret och nu ser det bra ut och verkar läka fint.

Har ni något bra tips på hur man skulle kunna få klorna att slitas lite mera? Vågar jag lägga in fint sandpapper någonstans i buren där mössen rör sig ofta, som t ex på en ramp upp till matstället?

Eller är det bäst att klippa klorna regelbundet? Hon är väldigt lugn och lätt att hantera, så det borde gå. Fast de är ju helt hysteriskt små, mustassar och musklor.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Vattnadal
2015-02-24 12:26
#1

Pimpsten eller lavasten (säljs som akvariesten) att klättra på i buren kan nöta ner klor.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Minoth
2015-02-24 16:44
#2

Jag hade några gamlingar som fick så, Jag klippte dom med en liten nagelsax :) De funkar.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

KickiG
2015-02-24 20:55
#3

Beauty Salong Kicki får alltså öppna med jämna mellanrum. 🙂 Ska ta och tassa förbi djuraffären någondag och kolla hurdana stenar de har. Måste vara någon lite större, annars gräver de bara ner den.

Undrar varför det blir så, om det bara blir på äldre. Gudrun kom som adoptiv-tant efter att hennes syster dog och hon blev ensam, så vet inte om hon alltid haft långa klor. Åtminstone i detta fall kan det inte bero på mindre aktivitet, hon är den aktivaste av alla. Supertanten 🦸‍♂️

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: