Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 623 ggr
Yukionna15
2/25/15, 1:12 AM

Kan dom ha det?

Har planerat att införskaffa ett par möss lite senare i år och har läst på en massa om dem och har en ganska så klar bild om hur de ska ha det. Men jag har en vän som har möss och hon är allergiker så hon kan inte ha spån eller liknande hoss dem så hon använder chinchilla sand som bottenmaterial. Sådant man brukar ha i sandbad. Kan man värkligen ha det? Är det inte skadligt för mössen?

Annons:
Alana82
2/25/15, 2:23 AM
#1

Kan inte tänka mig att det är direkt skadligt, används ju som badsand till diverse smådjur, fast grävande möss tycker kanske inte att det är så kul ;)

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Yukionna15
2/26/15, 2:36 PM
#2

Ok, tack, tyckte bara att det verkade lite konstigt att ha till möss, men bra att det inte är skadligt för dem :)

KickiG
2/26/15, 3:38 PM
#3

Många möss gillar ju att gräva och boa, så något annat material är bra att ha. Strimlat/rivet papper är t ex utmärk att använda.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Minoth
2/26/15, 5:45 PM
#4

Skulle aldrig ha endast sand på botten, för det första är det dammigt och de hade blivit sjuka. För det andra suger det inte upp någonting, så de hade blivit blött och äckligt fort, mao sjuka möss. Ammoniak hade bildats jättefort. 

Så nej. Sand som bottenmaterial kan man inte ha. 

Däremot finns det tex carefresh som är gjort av papper som alla borde tåla om man inte tål träflis som tex hampa, aspflis osv.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Yukionna15
2/27/15, 12:06 AM
#5

#3 Okey

#4 Oj då, får säga till henne då, men hon har haft dem i ca 7 månader och ingen har blivit sjuk och hon har tidningspaper under sanden och byter dem varje dag.

ariama
2/27/15, 8:28 AM
#6

Det är inte optimalt, och inte heller något jag skulle välja själv. Men din kompis har tydligen funnit ett sätt som passar både henne och mössen, så det är nog okej. Byta ofta - varje dag vad duktig hon är - och tidningspapper under gör säkert susen.

Resten av burinredningen betyder ju också en del.

Annons:
Vattnadal
2/28/15, 10:16 AM
#7

Nu är inte jag jätteallergisk, men när jag hade toalätt i alla burar hade jag nästan alltid munskydd då jag städade burar, pga dammet. Nu använder jag chipsi super, helt dammfritt, luktar trä, suger upp bra, mössen kan gräva i det, skönt för tassar, hon kanske kan testa det?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: