Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 592 ggr
Alana82
3/9/15, 12:30 AM

Vilken färg har dessa små raringar måntro?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tre är garanterat variegated tecknade som mor sin, men därefter är jag lost, när de blir äldre kanske jag kan se vad de är för färg men nu har jag ingen aning, någon som vågar göra en kvalificerad gissning? pappa är blå ifall det hjälper någe och hojta om det behövs fler bilder i andra vinklar eller så :)

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annons:
ariama
3/9/15, 7:00 AM
#1

Agouti. Vanliga agouti tror jag, min dator visar inte färger så bra, den till vänster kan (i min datorvärld) ev vara blue agouti, men det tror jag inte.

Teckningen är inte variegated och inte ens variegated-lik. Denna teckning har inget namn utan benämns bara "joker" i stamtavlan. Övertecknad berkshire tycker jag det är.

Variegated är mer "marmorerad" med massor med småfläckar och har inga större färgade fält någonstans på kroppen. Dessutom är homozygoter inte livsdugliga utan ungarna dör vid ca 2 veckors ålder när de har genen dubbelt (från både mamman och pappan). Genen är alltså dominant (annars skulle den aldrig synas eftersom den bara överlever i enkel upplaga).

http://www.fancymice.info/variegated.html

"Variegated" har jag själv skrivit i stamtavlan ngn gång när jag hade en småfläckig unge som var lite variegated-lik, men det var fel vet jag nu.

Tsunamis
3/9/15, 8:09 AM
#2

#1 Jag skulle tro, men har det inte bekräftat, att denna typ av vitteckning är början till Variegated då spridningen av vitt börjar på mittlinjen och sprids utåt ju mer selekterad den är. En sak är klar denna typ av vitteckning beter sig inte som vanlig broken vitteckning. 

Men ja idag skulle dessa snarare kallas joker det håller jag med om. 

Alla ungar ser ut att vara Agouti, de kan variera väldigt mycket från svartgrå till guldbrun (i samma kull tom.)

MvH  Tsunamis

Alana82
3/10/15, 12:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag var bensäker på variegated eftersom modern är det, söt är de hur som helst och kanske blir det sällskapsmöss av hela högen i slutändan :D och nu när ni säger agouti så lutar det starkt åt att modern är Agouti variegated, eftersom pappsen var blå ;)

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Tsunamis
3/10/15, 10:07 AM
#4

#3 Då var jag inte helt ute och cyklade med mitt påstående 🙂

MvH  Tsunamis

Upp till toppen
Annons: