Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1024 ggr
[hundvän]
2015-03-10 13:03

hur känsliga för drag?

Hur känsliga är möss för drag? Kan man ha buren under ett fönster om man bara vädrar kort då och då? Har en väldigt stor bur som inte får plats överallt ;)

Annons:
[hundvän]
2015-03-10 18:33
#1

Är det någon som vet?

KickiG
2015-03-10 20:58
#2

Möss är rätt känsliga för drag. Delvis beror det på hurdan bur du har, och hur tätt fönstret i fråga är. 

Men står buren nära fönstret så kan det uppstå två problem oberoende av burtyp.  För det första så strålar det alltid kall luft från fönstret, och för det andra brukar elementen sitta under fönster och det kan bli väldigt hett från dem. Ifall solen steker in på sommaren kan det betyda att det blir alldels för hett för mössen.

Lite svårt att säga. 

Själv har jag två hemgjorda burar av samla-lådor. De står i en bokhylla och bokhyllan står med kortsidan mot fönstret. Även om det finns en friskluftventil ovanför fönstret, och både vädringslucka och balkongdörr så har jag aldirg upplevt att det blivit problem. Har både gardin och pappbit vid hyllans kortsida som skydd.

Men att ha en bur rakt under fönstret känns åtminstone så här spontnt som kanske inte den bästa platsen.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[hundvän]
2015-03-10 22:11
#3

Hm, ok för buren är en maxiduna och även om den bara är 1m har jag inte så många platser och ställa den på….hmm får tänka om det går att lösa..

Vattnadal
2015-03-11 15:12
#4

Så fort det börjar bli varmare ute än inne dagtid ställer jag upp fönstret i djurrummet, och i med myggfönster. Det står sen öppet till hösten, då det börjar bli lite väl kallt på nätterna.
Har ingen bur direkt under fönstret, men hyllsystem för burar på de andra 3 väggarna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[hundvän]
2015-03-11 18:49
#5

Problemet är att jag bor i en störren etta (eller liten tvåa) och andra alternativet vore att ställa buren längst bort i rummet men då kan solen ligga på där ibland och blir ju som ett växthus i plastburar….

ajanki
2015-03-11 18:54
#6

Om du bara ska vädra kort då och då och det inte är jättekallt ute så tror jag att det ska gå bra. Där jag bodde förut så var det himla varmt i musrummet från april, så jag vädrade varje dag hela sommaren och ända till hösten och det gick bra :)

Annons:
ariama
2015-03-12 07:54
#7

"Kan man ha buren under ett fönster om man bara vädrar kort då och då?"

En maxiduna, vilken trevlig bur för dina möss!!

Tycker du fått bra svar, men vill tillägga att det även beror på mössen. Hur känsliga de är, olika möss är olika känsliga.

Din dunabur har plastväggar som skyddar mot drag. Även om det kommer in drag från ovansidan är buren bra i det här sammanhanget tycker jag.

Jag tror inte vädringen i sig är något problem. Som flera andra här skrivit, har även jag öppet fönster nästan en halv årstid. Och jag har burar nära fönstret. Typ som din, som både skyddar och är öppna, samtidigt. Men mina möss är inte känsliga, inte mot något som jag har upptäckt.

Frågan är snarare om du har ett element under fönstret, och om det strålar mycket kalluft från fönstret (men den årstiden är väl förbi verkar det som), och om solen kommer åt att gassa på buren.

Svaret är inte ett "solklart" (haha) ja eller nej, utan behöver nog "kännas efter live" hur det ser ut i praktiken på plats.

Kolla, "känn efter" (kanske mest i maggropen), och använd ditt sunda förnuft. 😃

[hundvän]
2015-03-12 09:07
#8

Jo det är en mycket trevlig bur, har både möss och hamster i maxiduna, uppskattas :)

Det ligger ett element vid fönstret, kommer inte alls mycket drag men elementet kanske kan bli ett problem! Dock kan ju buren stå 1dm från elementet så det borde nog inte skada så mycket….tack för alla tips :)) 🌺

[Jennah]
2015-03-13 22:53
#9

1 dm från elementet låter väldigt nära?

[hundvän]
2015-03-14 11:44
#10

Inte om det ej är på ;) men har hittat en bättre lösning för buren så ingen behöver oroa sig för att mössen ska bli grillade :)

ariama
2015-03-14 16:22
#11

Vad skönt att det fixar sig. 😃

Upp till toppen
Annons: