Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 679 ggr
[hundvän]
2015-03-15 11:02

Gnagarblandning?

Hej! Kan jag ge mössen samma gnagarblandning som jag ger till hamstern? Står att det är för kanin/marsvin/hamster på paketet. Lättast så eftersom jag köper stora paket så det blir billigt. Jag kompletterar också med hundmat och färska grönsaker.

Annons:
[hundvän]
2015-03-15 11:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Innehållsförteckning

ariama
2015-03-15 13:58
#2

Det går väl … men inte optimalt, tycker jag. Bra att du lägger till hundmat och grönsaker.

Skillnaden, rent generellt, mellan kanin/marsvin och mus, är att kanin/marsvin bör ha gräs/hö som grundfoder medan möss bör ha säd som grundfoder - och inte tvärtom för då blir det inte alls bra.

Gräs och hö ingår inte alls i mössens matsedel. Och att möss behöver animaliskt protein (kött/kyckling/fisk).

Tycker också det är lite väl mycket "energirikt" (melass, solrosfrön). Jag skulle kunna ge av det här som tillskott (om mössen inte visade sig bli feta) och ha en bas av havre/vete/korn. Samt duvfröblandning.

Hel havre/vete/korn är inte dyrt, men man får köpa storpack då förstås. Duvfröblandnng är lite dyrare, men mössen äter inte så mycket av det. Jag har i en särskild skål (duvfrö och undulatfrö) och håller koll på när de ätit upp, före dess får de inget nytt.

[hundvän]
2015-03-15 14:13
#3

Hm ok ska kolla…, de förra mössen jag hade kommer jag inte ihåg vilken mat jag gav men det fungerade. Vet att de har undulatmat i mataffären, är det bra? Funkar det att ge detta med vanligt havregryn som basfoder?

Lindb
2015-03-15 15:48
#4

Köp ett blått paket som heter "kvarngryn" på affären! På min affär står de vid riset alternativt havregrynen. Där har du en blandning av alla sädeslagen! Det är dock ett litet paket, men är inte direkt så dyrt egentligen. :)

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

nadinemachines
2015-03-15 16:24
#5

#4 Kvarngryn har jag haft, verkade jättepraktiskt. Dock ville inte mina äta av det, det kan ha varit för hårt. Kokade det istället och då gick det bra. Men det kan ju vara olika med olika möss :) 

Annars fungerar att köpa grynblandning (axa) eller typ mathavre, matvete osv och blanda det. Man ska helst ha jämn blandning av sädesslagen och alltså inte bara havre.

Upp till toppen
Annons: