Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 816 ggr
Klarar_Hogberg
2015-03-27 19:53

Två hanar tsm

Någon som har haft två hanar tillsamman? Hur gick det då?

Vet att man egentligen inte borde ha det, men jag undrar.. 🙂

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

Annons:
Lamina
2015-03-27 22:54
#1

Jag har haft både 2 och 3 hanar tillsammans. Men oftast har det tyvärr slutat med att jag har fått sära på dom när dom börjat bli vuxna och vill ha egna revir. Men i vissa fall har det funkat bra. Jag hade 3 bröder som bodde ihop en gång. Då jag inte hade möjlighet att hålla dom under den bevakning jag ansåg nödvändig för hanar i grupp så särade jag på dom. 2 av dom kunde inte acceptera detta. Först rymde den ena brodern in till den andra. Sen rymde den andra brodern in till den första. Sen höll dom på så tills jag gav upp och lät dom bo ihop. Jag har också haft minst 4 par med bröder (som jag kan minnas på rak arm) som gått ihop hela eller större delen av livet. Dom har varit väldigt snälla mot varandra och aldrig bråkat. Men jag kan även ge flertal exempel på då det inte funkat. Och då måste man ha ett vant musöga för att kunna se när det börjar gå snett och ta isär dom innan det blir försenat. Jag missade det en gång och det slutade i blodutgjutelse. Inte roligt… Så vet man vad man gör så visst kan man prova. Men då ska man se till att ha en bur redo för att kunna sära på dom direkt. Och det är absolut inget man ska ge sig in på i tron att man kan. För är man inte erfaren nog kan man bittert få ångra det.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Klarar_Hogberg
2015-03-27 23:01
#2

Okej tack så mycket, var mest en tanke, tror att jag kommer att bara skaffa en hane, men han har bott med sina bröder hittills så vi får se hur han reagerar på det. ❤️

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

Grodan
2015-03-28 12:25
#3

Som första mus/möss rekommenderar vi inte gärna en flock med hanar, då det kräver att du kan läsa möss väldigt bra för att kunna se om de mår bra ihop. Dessutom luktar hanar annorlunda än honor, och det kräver en tolerant näsa från hela familjen och korrekt skötsel.

En hane som inte vill bo i flock kan vara helt underbar, förutsatt att man inte har något emot ev lukt, men då kräver han att få uppmärksamhet dagligen. Att ha honom boendes på ett centralt ställe i huset där han kan träffa människor dagligen är att föredra. Jag tycker om att ha någon ensam hane i köket och skämma bort…

Eftersom du är ny på detta med möss föreslår jag dock att du börjar/provar med 2-3  honor. Om det råkar bli så att det inte fungerar, t ex familjen ogillar lukten eller någon är allergisk eller något annat, så är det alltid lättare att omplacera honor.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: