Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 518 ggr
BlackandBlue
2015-04-07 21:34

Funderingar

Om ca en månad är två av mina mushonor redo för en kull. Jag har valt att bara ta på en av dem så jag inte blir sittandes med för många osålda ungar. Mitt problem är att jag verkligen inte kan bestämma mig för vilken hona som blir bäst att ta efter. Hanen jag har är agouti broked. Honorna är svart tan satin och choklad tan joker satin. 

Den svarta honan är lite större o rundare i kroppsformen och fått höra att hon har fin tan linje. Hon är den som bestämmer över den andra men är inte elak mot henne vad jag sett.

Chokladen är mer ute o buren o intresserad av mig. hon är lite mindre i kroppsformen än den svarta. hon är ju vittecknad och para två vittecknade är väll inte så önskvärt? hon är chocklad.

båda har såna för o nackdelar. vill man färg o typ avla så känns svarta bäst. men om man bara går efter temperament så känns chokladen bäst. 

hur hade ni gjort i detta läget?

Kram :)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Annons:
ariama
2015-04-08 09:34
#1

Ja, jag avlar ju utifrån mössens beteenden, så för mig är svaret enkelt.

Jag vill ha sociala möss som blir GLADA när jag kommer, av den enkla anledningen att jag inte tycker det är nåt kul annars.

Men man kan ju avla utifrån olika önskemål, som sagt. Både kortsiktigt (generation ett ska ha speciella egenskaper - gäller mest färg och päls då), och långsiktigt (gäller mer svåra färger, och beteenden).

Avlar du mot färg och typ: Först: Båda honorna kommer att ge antingen 50% eller 100% tan. 

Alla tanmöss, oavsett färg, ställs ut som "tan", och bedöms utifrån tan.

Tanfärgen kommer att vara blek och "dålig" eftersom du utavlar tan. Vill du fortsätta med tan, är varianten synnerligen svår.

Svårt att finna avelsdjur (fast lite lättare nu när det finns ett par som avlar varianten), och det tar flera generationer innan du får en bra tanfärg, som är det viktigaste när det gäller varianten. Sedan är det fler kriterier vad gäller tan (läs svemus standard om du är intresserad).

För icke-tan använder du icke-tan-ungar till vidare avel, eller tan-ungar och väntar ytterligare en generation och fortsätter därifrån.

Nu tar jag för givet att din broken hane inte är tan.

Att avla standardmöss = "färg", så är det inte optimalt att avla tecknat och self (icketecknat)  ihop. Enfärgade möss ska inte ens ha en vit klo (ja, standard är SVÅRT, om man vill satsa seriöst), och de tecknade ska ha mycket speciella teckningar (och inga "blandteckningar eller jokrar).

Fördelen med att bo i Sverige, är att få uppfödare avlar stenhårt efter någon standard, så det går att få bra djur med de så kallade "bristerna". Tack och lov!

ariama
2015-04-08 09:44
#2

Mitt råd - bra eller inte, det vet jag inte - är att du SJÄLV väljer den färg du önskar helst, och tecknat om du vill ha det - och kanske läser svemus standard för att VETA, men UTGÅR från vad du själv vill!

I alla fall är det så som jag gör … vad gäller teckning och färg.

Om du enbart vill ha en färg (inte teckning) stenhårt efter standarden, så tänk på att du i förlångningen får 10 - 14 ungar som alla "ser likadana ut". De bästa välj till vidare avel i vuxen ålder, men till dess kommer du att ha svårt att skilja dem åt. Är det kul att ha 10 till 100 möss som alla ser likadana ut? Och som alla är relativt "rädda" eftersom de vackraste inte är de mest sociala.

Ja, det är kul, om man enbart är "tävlingsinriktiad", typ. Eller "målinriktad".

Men för oss som blandar aveln med "husdjurs-tänk" är det inte längre roligt. Tänker jag i alla fall. Speciellt inte i längden.

Men allt detta "stenhårt-tänk" behöver ju inte ta bort att man avlar en viss färg eller variant, och att man siktar mot standardmöss!!!

ariama
2015-04-08 09:56
#3

Oavsett vad du vill avla - om du nu tänker dig att fortsätta efter denna kull, eller utifrån denna kull - så "utavlar" du just nu. Det betyder att du kommer att få "ett sammelsurium" av ungar, både utseendemässigt och beteendemässigt. 

Nu har jag mest "babblat". Hoppas fler svarar, för många tänker nog annorlunda än vad jag gör. 😃

ariama
2015-04-08 10:03
#4

Nu har jag inte sagt något om storlek.

Små möss ligger runt 30 gram (svensktypade). Flertalet av mina ligger runt 45 gram, men är på väg uppåt.

Våra svenska engelsktypade ligger runt 60 gram tror jag. De engelska engelsktypade utställningsmössen går nog upp emot 80 gram gissar jag.

Gäller fullvuxen vikt. Och vikten ska givetvis inte bero på fetma.

Din svarta har större möss i stamtavlan, än vad chocolaten har. Chocolaten har liiite mer "sociala möss" i stamtavlan än vad den svarta har.

Tycker du mössen är sötast och näpnast när de är "små" (runt 40 gram), eller tycker du de är vackrare när de är stora (runt 60 gram)? Vilket vill du helst ha, det behöver du fundera över också.

BlackandBlue
2015-04-08 12:12
#5

Tack så jättemycket för dina svar airama. Det är endel tankeställare bland dem och nu direkt efter jag har läst så vill jag ju ha sällskapsmöss/husdjur. Jag vill ju ha det sociala i dem. att de man säljer till ska kunna ha mössen som sociala och nyfikna familjemedlemmar. inte som några rädda möss som sitter i huset hela dagen o bara är framme när man själv inte är det.  så då lutar det ju mer åt ett håll. men är det inte stor risk/chans att många av ungarna bliv övertecknade då ?

ang storleken så tycker jag mer om den svartas lite mer runda kroppsform. men å andra sidan så är ju hanen ganska stor och i sånna fall väger upp mot chokladens lite slankare form.

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

ariama
2015-04-08 12:34
#6

"Övertecknade" … du får nog ingen "standardteckning" hur du än gör. 

Standardteckningarna du bollar med här, är broken och berkshire. Kanske lite even som hänger med från långt tillbaka. Teckningarna är knepiga!! De flesta teckningarna baseras på genen ss. Sedan får man selektera ut det teckningsmönster som man vill ha, med hjälp av polygener.

Ärligt talat är jag inte så  insatt i teckningarnas avel och genetik. Det är nog Tsunami som kan svara bäst här!

Jag har berkshire-teckningen mestadels. Inget broken finns i stamtavlorna hos dina möss från mig.

Själv känner jqg mig säker på att min berkshire baseras på ss-genen, (kallas piebald). Det är i så fall samma gen som broken, "bara" polygener som skiljer - och polygener som blandas kan ge vilket utslag som helst!

Men det finns de som funderar över om berkshire tillhör en annan gen, W = dominant white spotting, som även ger upphov till variegated. Den genen kan bete sig lite konstigt, så det skulle kunna vara möjligt. Och jag vet för lite om den för att yttra mig tvärsäkert.

Men W/W-möss är inte livsdugliga, de lär dö som ungar vid någon veckas ålder. Jag har inga ungar som dör på mysko vis, eller på något vis alls! Och med min ganska höga inavelsfrekvens borde det ha skett, rent logiskt.

Tsunami, vill du inte fylla i här? jag är nyfiken på vad du tänker!! 😃

(nu kanske jag har pratat lite för mycket genetik, strunta i det i så fall  😉)

Annons:
ariama
2015-04-08 12:41
#7

Jo, hanen är ju agouti. Ungarna kommer antingen att bli agouti allesammans, eller minst 50% agouti. Olika vita tecken kommer att dyka upp oavsett hona, men du kan nog också få någon self även med chocolaten (gissar jag på).

Det kan hända att du endast får agouti, eller agouti och svart, även ihop med chocolaten. dvs inte en enda chocolate.

Mössen från mig bär endast svart och chocolate, dvs du kan inte få blått eller lilac.

Du lär inte heller få någon blekt variant, och ingen rödögd, oavsett vad hanen bär på. (säger jag med 98% säkerhet … 😉 )

BlackandBlue
2015-04-08 12:47
#8

self är korthårig om jag fattat det rätt?

med två tecknade föräldrar blir inte många ungar övertecknade/ mer tecknade med vitt än om ena föräldern inte är tecknad ?

jo agouti o svaart har jag kommit fram till o ev choklad om hanen bär på det. ska dubelkolla stamtavlorna lite :)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

ariama
2015-04-08 12:59
#9

Self är enfärgad, utan vitt. Inte heller tickat som agouti, tror jag. Så jag använde nog "self" lite fel (inneslöt agoutivarianterna, utan vitt).

Fråga två, om överteckning. Svar: jag vet inte. Har kanske hört något sånt, ja. Men vet inte.

Har hanen två agoutiföräldrar, eller är ena self? (alltså, inte tickad) Hur långt bak i stamtavlan finns den första selfen?

Du kan ju även få cinnamon om hanen bär på chocolate.

BlackandBlue
2015-04-08 14:10
#10

hanens pappa är svart - så då bär han det.
hanens farfar är beige - 
hanens morfarsmor är ci - cinnamoon?

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Tsunamis
2015-04-08 22:30
#11

#8 Generellt sett så är det så ja, parar du två djur med vita fläckar så blir vita områdena större. Men det finns inga direkta hälsoproblem med vitfläckiga möss så du har inget att vara orolig över.

MvH  Tsunamis

Upp till toppen
Annons: