Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 758 ggr
PetQueen
2015-04-08 22:33

Skaffa möss

Hej :) 

Jag är kluven mellan att skaffa antingen möss eller gerbiler.. Jag har läst på i månader och tänkt o tänkt o tänkt. Men nu vill jag komma någon vart med alla funderingar och har några frågor innan jag gör några impulsköp. Jag har haft smådjur hela mitt liv så jag tror nog att jag kan klara av att sköta möss också! :)

1. Jag har ett akvarium på 100x40x40 (160 liter), räcker det till 3 möss?

2. Kan man ha de i ojämna tal eller är det viktigt att ha de i par så att ingen blir utanför osv?

3. Går det att ha carefresh som bottenströ?

4.måste jag ha ett lock eller kan de hoppa/klättra högt?

5. Är det vanligt att de äter upp varandra? Tycker det låter väldigt obehagligt. Ifall man har mat jämnt i skålen, kan det fortfarande hände då? 

6.och sista frågan, hur länge ska man låta de vara ifred de första dagarna?

Ursäkta så många frågor hehe.. Är väldigt tacksam för svar!

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Annons:
Chilizera
2015-04-08 22:56
#1

1. Ja, det räcker gott.
2. Det kvittar totalt om det är jämnt eller ojämnt antal, det är personkemin mellan dem som avgör.
3. Känner tyvärr inte till det ströet.
4. Många musägare har öppna burar, jag skulle dock rekommendera att börja med en stängd bur tills du lär känna dina möss.
5. Nej, det är extremt ovanligt. Jag skulle inte tänka mig att det någonsin händer om det finns mat, mössen inte är extreeeeemt stressade under lång tid eller helt enkelt psykiskt sjuka.
6. Du ska inte låta dem vara ifred helt och hållet :). Men du ska vara lugn och inte påträngande. Fingra inte i buren oupphörligt, men låt dem veta att du finns där så att de lär känna din närvaro.

Lycka till med valet!

Alana82
2015-04-08 22:56
#2

1) Akvariet räcker definitivt till tre möss

2) Ojämnt eller jämnt antal spelar ingen roll

3) Carefresh går bra men är dyrt, kan finnas mer prisvärda alternativ

4) En del kan hoppa högt uppåt men de hoppar inte gärna neråt om det är för högt så lock är nog mer en smaksak om man inte har andra djur som kan tänkas försöka ta mössen

5) Om man har bra mat så är det nog snudd på aldrig, har inte så bra koll på den biten dock

6) jag skulle nog ge dem två eller tre dagar att acklimatisera sig på och därefter börja vänja dem vid min röst och doft

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
2015-04-08 23:01
#3

1. Jadå, absolut.

2. Du kan ha ojämna antal.

3. Ja.

4. Ett nätlock är bra, om du inte vill ha en "öppen bur".

5. 😮 Var har du fått det ifrån? Nää, möss äter inte upp varandra! 😃

6. Beror lite på mössen. Du bör kunna låta dem komma upp litegrann redan från början. Men ge dem … låt säga tre dagar att bli hemtama på sin nya plats, innan du börjar visa dem världen omkring i högre grad. Hälsa på dem kan du alltid.

Lycka till! Möss som husdjur är det näpnaste som finns!! (tycker jag)

PetQueen
2015-04-08 23:58
#4

Ni svarade nästan exakt likadant haha :P okej jag ska fixa lock, och funderar på tre små tjejer. jag uppskattar verkligen att ni är så hjälpsamma! Har bara två små frågor kvar :) Hur ofta ska man rengöra buren och kan de ha chinchilla sand? tack återigen!

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Alana82
2015-04-09 00:15
#5

Jag rengör när det börjar anas en doft av mus i stället för doft av strö, vilket tar olika tid beroende på hur många möss, kön på mössen samt storlek på buren, min stora med fyra damer på 300 liter städas varje till varannan vecka, min mindre på 75 liter med två hanar i städas två gånger i veckan ungefär, hoppas de hjälpte till lite

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

KickiG
2015-04-09 10:12
#6

Jag kan tillägga här att carefresh är dyrt, och det finns massa olika andra alternativ. Vill du ha pappersbaserat pga t ex allergi så fungerar Toa-lätt och strimlat tidningspapper också finfint. 

Städningen beror som redan nämnt mycket på antal möss, bottenströets kvalitet och burens storlek. Om man dessutom har möss som väljer en kisshörna, kan man städa där lite oftare och då klarar sig resten av buren med lite längre tid mellan städningarna. Jag brukar själv städa en gång i veckan.

Lock på buren kan också vara bra för man kan fästa saker att hänga i det, möss gillar att klättra.

En mushona kan ibland äta upp sina ungar om hon är stressad, fått dålig mat eller ungen har dött (naturens sätt att hålla rent i boet). Men i övrigt så äter inte möss varandra.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Chilizera
2015-04-09 10:19
#7

Riktlinjen jag fick med mig när jag började med möss var att städa buren en gång i veckan, började så småningom gå på känn istället.

Vad tänkte du med chinchillasanden? Toa? Grävhörn?

PetQueen
2015-04-09 20:35
#8

#5 ok, då ska jag hålla koll på lukten o så :) Det blir säkert perfekt med varje/en o en halv vecka. #6 jo, carefresh är riktigt dyrt, men hade det hemma så tänkte varför inte liksom :P Jag är egentligen allergisk mot möss och vill därmed ha ett bra strö som jag inte dör av nysningar ifrån.(P.s jag har haft smådjur i mitt rum väldigt länge trots min allergi och det har gått väldigt bra. I värsta fall har jag ett annat rum som mössen kan flyttas till, så har inga som helst funderingar att lämna ifrån mig djur jag har valt att ta hand om hela deras liv). att ha en kisshörna verkar ju smart :) Och det är ju skönt att höra att de inte äter upp varandra. angående locket osv ska jag fixa! #7 jag bet inte riktigt vad jag tänkte. det kan vara vad som helst de bestämmer det för att vara :) sålänge det inte skadar de. :3

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Chilizera
2015-04-09 23:07
#9

Jag skulle inte tro att sanden kan skada, den är ju avsedd för mindre djur och att grävas i så det borde gå fint till möss med. Du får nog lägga den i en behållare med rätt hög kant bara om du inte vill ha sanden utgrävd i precis hela buren på närmast nolltid🙂.

Vattnadal
2015-04-10 15:56
#10

Jag är allergisk mot pälsdjur och ännu mer mot damm. Nyser massor av kutterspån och toalätt strö. Chipsi super funkar strålande, dammfritt, tar bort lukt, skönt för mössens tassar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

PetQueen
2015-04-10 17:15
#11

#9 vad skönt :) det är det sista man vill ju! märkte att jag behöver en med högra kanter haha.. #tack så mycket för tipset! :) ska försöka kolla ifall det finns i butikerna här omkring :P.

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

PetQueen
2015-04-10 17:25
#12

Nu bestämde jag mig! Det fick bli tre små mustjejer som flyttade in igår kväll. De är så fantastiska och blev föräldskad i första ögonkastet ;) och jäklar vad små de är haha! är van med tjocka råtthanar så det kändes lite konstigt att se de små pluttarna. Namnen fick bli Lilly, Chloé och Ruby. Lilly är energisk som tusan och klättrar uppför armen varenda gån jag fixar i deras bur. Och smutsat ner har de också gjort, kräken ;) Är så fäst vid de redan. Har inga vidare bilder än men jaja. Hoppas bilderna inte kommer åt fel håll bara

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

PetQueen
2015-04-10 17:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

blev nog åt fel håll men.. skitsamma ner ser väl säkert :) Chloé(längst fram) och Ruby är på första bilden. Lilly är på den andra :3

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Annons:
Chilizera
2015-04-10 20:41
#14

Grattis till nykomlingarna! 🙂Fina!

KickiG
2015-04-10 21:03
#15

Grattis till fina mössen! Och välkommen i musälskarnas värld!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

PetQueen
2015-04-11 00:14
#16

#14 #15 Tack ^.^

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

ariama
2015-04-11 12:15
#17

Riktiga sötnosar!! Grattis!! ❤️

Grodan
2015-04-13 01:10
#18

Grattis till mössen!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

PetQueen
2015-04-13 13:36
#19

tack så mycket :)! De är så underbara

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Upp till toppen
Annons: