Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 505 ggr
KickiG
4/16/15, 10:20 AM

Födslokomplikationer

Nu har födslokomplikationer dykt upp i några trådar här. Jag började fundera på detta, och kom på att jag inte vet! Så en fråga till er visare och mera erfarna:

Vilka är de vanligaste födslokomplikationerna hos möss, och kan man göra något åt dem för att rädda hona och/eller ungar?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Tsunamis
4/16/15, 10:53 AM
#1

Havandeskapsförgiftning, I regel betyder det att honan dör och det kan räcka med en enda unge kvar i magen också. För dåliga värkar och ingen mjölk är två andra komplikationer.

MvH  Tsunamis

KickiG
4/16/15, 6:02 PM
#2

För dåliga värkar betyder att ungarna inte kommer ut som de ska utgår jag från. Kan man hjälpa till där på något vis?

Ingen mjölk är väl lösningen handmatning eller fostermamma.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Lindb
4/16/15, 6:16 PM
#3

Ja dåligt med mjölk fick ju jag erfara. Jag undrar också vad det finns för förslag på lösningar där allmänt. Finns det något man kan göra för att mamman ska producera mjölk bättre, utöver att ge bra mat?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Grodan
4/16/15, 10:20 PM
#4

Förebygga med bra motion och mat.

Kontrollera att bägge djuren är friska vid parningstillfället - t ex kontrollera att hanen inte har infektion som kan överföras sexuellt och göra ungarna sjuka. Ungarna måste vara fullt friska och får inte vara sjuka av ex pasteurella för att det ska bli en lätt förlossning.

Är honan äldre kan man ge henne hallonbladste att dricka under dräktigheten - det stärker livmodersmuskulaturen.

Ha tetracyklin eller liknande hemma (vet ej om detta utgått) att ge honan ifall ungarna inte kommer ut - det framkallar värkar och motverkar infektion. Finns även andra preparat att ge men de kan vara farliga.

Om man misstänker att en unge ligger snett kan man med pipett spruta in olja (t ex vetegroddsolja) i vaginan så att ungen kan glida till rätta och komma ut. Kommer den inte ut ligger den i vägen för övriga ungar.

Även lätt massage och simma i ljummet vatten kan hjälpa en hona vid en svår förlossning - dock har jag endast provat detta med råtthonor.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
4/17/15, 11:06 AM
#5

Jag vet bara - ytterst sällsynt - att ungarna inte kommit ut, jag vet inte varför, dvs vet inte orsak. Har valt att avliva när jag sett att det inte kommer att funka och mamman har jobbigt.

Upp till toppen
Annons: