Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 881 ggr
Klarar_Hogberg
4/19/15, 9:33 PM

Aggro hona

Jag har haft mina möss sen i måndags den här veckan och det är en av honorna som typ är aggressiv. Mössen är från samma uppfödaren och har bott ihop i samma bur, men två är syskon och en är ifrån en annan kull, så dem har som sagt tidigare bott tillsammans utan problem. Men denna honan, Daenerys som inte är en av syskonen, hon brukar ibland attackera nån av de andra. Ena sekunden lever dem i harmoni och i andra så får hon någon att pipa till, tycker det är jätte konstigt. Bokstavligt talat så är hon ofta snäll mot de andra, de kan sova och mysa och äta tillsammans, men ena stunden så attackerar hon dem och jag förstår inte varför??? Den första dagen hade hon skapat ett revir och attackerade och jagade de andra, så då fick hon bo i en egen bur under natten som en akutlösning (jag fick panik). Och dagen efter introducerade jag alla flickorna på neutral mark och alla gick och somnade tillsammans, men hon fortsätter att så här små och medel (?) gnafsa liksom. Det verkar också som att en av de andra honorna helst undviker Drae medans den andra är chillare. Några förslag varför hon beter sig så konstig (jag är förstagångs musägare förresten) och vad jag ska göra åt det? :/

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

Annons:
Lindb
4/20/15, 3:36 PM
#1

Med en ny miljö kanske de behöver bestämma hierarkin igen, och är du helt hundra på att dom har bott fredligt tillsammans tidigare? Det är normalt med smågnabb skulle jag säga, mina ungar kan tjafsa över en bit mat. Det du kan göra är att hålla koll på om de skadar varandra, det vill säga om dom börjar blöda någonstans, då måste du ta ut honan på en gång. 

Min hona var sådär märkligt aggressiv när hon var dräktig.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Grodan
4/20/15, 8:27 PM
#2

Det kan blir så när man sätter ihop möss som inte känner varandra.  Och trots att de påstås ha bott ihop så låter det faktiskt som om de är främlingar för varandra. Att de inte tillhör samma flock. Honan som är stökig är kanske äldre och de två andra syskonen unga. Hon hävdar sitt revir och har svårt med konkurrensen, men kan även vara stressad av att hon flyttat ihop med främlingar och är just nu inte speciellt flocksmart.

Biter hon de andra två så att det blöder?

Biter hon hål i dig?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Klarar_Hogberg
4/20/15, 8:48 PM
#3

Nej, inte så de blöder vad jag har sett i alla fall, och hon har heller inte bitit mig, hon verkar snäll och har tagit mat och ätit i min hand. Men hon verkar känsligare för ljud och sånt. Musen sig själv är bara en dag äldre än de andra mössen så så mycket äldre än hon inte än de andra, bara kanske lite större för att hon är mer engelsk typad. Jag tror dock uppfödaren när det gäller att de bodde tillsammans innan, hon är nämligen lika förvånad över jag över honans uppförande. Men jag vill inte klaga, hon är snäll, undrar mer om det är något jag kan göra för att underlätta för henne.

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

Grodan
4/20/15, 9:11 PM
#4

Ja, det är ju djur, man kan inte styra över dem eller förvänta sig att de alltid beteer sig som man vill. 😉

Jag hade en liknande situation med 3 nya möss en gång. En var riktigt arg på de andra två. Skillnaden här var att de inte kände varandra någon av dem. Jag funderade på om jag skulle vara så nonchalant att jag bara lät dem bo ihop och reda ut sina problem själva eller om jag skulle sära dem. En hona var bitchig och jagade de andra två. Skillnaden här var att hon bet dem i "kissmojjen" och sådant kan jag inte med så hon fick flytta till egen bur. Där fick hon faktiskt bo ensam i två hela veckor med undantag de gånger de träffades på rastplatsen några gånger i veckan. Sedan satte jag in henne till dem och då  var det inga mera problem. Inget mera bita och jaga. Till saken hör också att buren hon fick bo i ensam i två veckor inte var någon överdrivet rolig bur. Däremot var buren med kompisarna större och roligare.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alana82
4/21/15, 9:59 AM
#5

En sak jag skulle pröva är att sätta en dutt kokosolja på varje mus, doftförvirringen fungerade på mina grabbar efter att de varit ifrån varandra i cirka en vecka, de blir lite upptagna med att tvätta sig själva och varandra samt att de luktar mer lika och därmed lättare accepterar varandra

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

KickiG
4/21/15, 8:53 PM
#6

#5 Vad spännande att höra! Det hade jag inte nog inte ens kommit på att försöka.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Grodan
7/5/15, 10:32 PM
#7

#5 Det går inte att lura med dofter, som att försöka parfyrmera över mössens karaktäristiska doft. Däremot går det att aktivera djur vid hopsättning så att de har något att göra tillsammans och under den tiden lär känna och vänja sig vid varandras karaktäristiska dofter.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: