Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1309 ggr
Grodan
2015-04-20 20:41

Vilka raser lever längst?

Jag fick ett brev:

------------------------------

Hej

Är sedan september -14 musägare. Har haft tre stycken fina tjejer ifrån uppfödare, fram tills i onsdags då jag fick åka till vet. som fick ta bort den ena, hon hade elakartad cancer. 

Har nu två frågor som jag sökt på, men inte lyckas hitta. Hoppas att du har tid och lust att hjälpa! Väldigt tacksam :-)

Möss kan bli olika gamla beroende på ras, har jag  hört. Vilka raser lever i snitt längst?

Nu har  jag två kvar, när den ena behöver somna in i framtiden, vad gör jag med hon som är kvar? Jag vill gärna fortsätta ha möss, så jag skulle kunna köpa två unga honor. Men har hört att det inte är bra, då de kan   bli sjuka och dö av de nya bakterierna?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2015-04-20 20:58
#1

Hej!

Jättetråkigt att en av dina möss fick tumör så tidigt. Hon borde varit runt 8 månader om hon var ung när du skaffade henne.

I min värld är det lite för tidigt för möss att bli sjuka.

Hur friska mössen är och hur länge de lever beror mycket på arv, miljö,utfodring och skötsel.

1. Arv - uppfödare kan aktivt jobba för att djuren skall vara friska och leva länge, släktforska noga innan avel, ej förstärka defekter i linjen osv

2. God hygien, bra ventilation, dagsljus, leksaker, bra bottenströ mm

3. Välgenomtänkt utfodring med mat som är naturligt och bra för möss.

4. Ej utsätta mössen för smittor, svält, vanvård osv

Du som köpare bör försöka försäkra dig om att uppfödaren du skaffar mössen från följer ovanskrivna punkter. Det gäller ju alla djur. Villd u försäkra dig om att djuret/djuren du tar hem har en bra chans till ett friskt och långt liv är det också bra om de fått en bra start samt har bra gener och egenskaper från sina föräldrar.

Det blir inte alltid bra även om allt är klockrent och fint. Ibland kommer oturen och bråkar.

Vi delar inte in mössen i raser. Vi har tre olika typer. Jättestora möss - engelsk typ. Mindre - svensk typ. Mittimellanstora - korsad sve/eng typ.

Sedan har vi massor med olika färger och hårlag. Dessa följer popularitet. Vissa är mer representerade bland zoobutiker och reptilfolk, vissa är mindre vanliga och har i regel mer seriös avel i bagaget.

Vi har de senaste åren haft överpopulation av Splash, Tricolor och Silver Agouti. Dessa har också varit hårt drabbade av sjukdomar. Och de har blivit max 1½ år gamla. Främst har det varit de Engelsktypade som härstammar från stora uppfödningar utomlands som varit kortlivade. OBS! Jag generaliserar.

De svensktypade mössen, som idag är lite mer ovanliga faktiskt, tenderar att vara friskare och starkare än de Engelsktypade. Det kan i många fall bero på att på dessa möss bedriver man främst stamtavleavel, men det kan även vara så att de är mer lika sina vilda släktingar och är friskare genetiskt sett. Härom tvista de lärde…

Hjärta

Om det är så att du har kontakt med en riktigt bra uppfödare - som du köpt dessa tre honor från - så kanske du kan skaffa två honor till från hen? Då undviker du ev ny bakterieflora.

Om det är så att du vill ha från annat ställe, ja då kan du chansa eller sakta låta mössen vänja sig vid varandra. Och vem säger att du behöver vänta tills du bara har en mus kvar? Varför inte skaffa dem nu och låta invänjningsperioden löpa under flera veckor - månader. Det finns många olika sätt… här på sajten kan du ev få lite tips…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2015-04-22 07:01
#2

Tack Grodan, för att du lägger upp brevfrågor - och dina svar - såhär! 😘

XxteZZxX
2015-04-24 00:11
#3

Läste inte hela #2 (tröööött!), så kanske står fast jag missade det när jag skummade igenom 😊
Men lever dom andra arterna längre än våra vanliga tammöss? Läste på svemus och där står att pygméerna lever cirka 2 år, men hur är det med zebrorna och natalerna? Är dåligt påläst om dom, och internet har inte så mycket information om dom (vad trötta jag kan hitta i alla fall..) 😴

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

Liz85
2015-04-26 19:54
#4

Taggmössen lever upp till 5 år i alla fall. Zebrorna och natalerna har jag inte lika bra koll på.

Grodan
2015-04-28 17:11
#5

#2 Det är bland annat för att andra skall kunna svara också.

#3 haha.. och inte tillhör det vanligheterna att jag orkar skriva sådär mycket nuförtiden heller… 

#4 Precis. Andra arter har ju andra livslängder…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

XxteZZxX
2015-04-29 00:00
#6

#4 #5 Okej, tycker det är väldigt intressant att kunna jämföra de olika arterna! 🤓👍

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

Annons:
Grodan
2015-07-05 22:12
#7

#6 Absolut. Låt oss göra det.

Tammus - 2 år

Taggmus - 5 år

Pygmémus - 2 år

Sebramus - x år


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: