Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 965 ggr
ariama
2015-05-05 11:54

Om min uppfödning, Björndalens Sällskapsmöss.

Jag vill gärna ha min infotråd ren, om när jag säljer möss, så jag startar en ny tråd med svar på frågor som dök upp 😃 i denna tråd:

http://mus.ifokus.se/discussions/553ddf8cce12c47521000683-nar-jag-saljer-moss

**.
**

MissEmmis skrev:

Bra och intressant om musfoder!

Förresten Ariama, måste fråga: vad menar du med recessive yellow baserad på ck eller ci? Är det choklad eller cinnamon? Men om jag har fattat rätt så är enda skillnaden mellan choklad och cinnamon att choklad har aa medan cinnamon har Aa eller AA. Alltså agouti eller non-agouti. Vilken skillnad blir det i färgen enligt din erfarenhet mellan ry-möss med agouti respektive non-agouti?

Sen en liten reflektion: det måste vara smart att satsa på både ry, choklad och cinnamon, alla med chokladgenen, för då får man bara ungar som är chokladbaserade, och dessutom så har alla dessa färger fördel av polygener som förstärker det varma och röda i färgerna. Jag vill göra likadant, För jag älskar också varma färger! Sen får de helst vara satin också!

Det finns en rent praktisk fördel också med att inte bara föda upp en enda färg: det är lättare att se skillnad på mössen i en kull då liksom att se skillnad på mössen i en och samma bur. Därför har jag alltid varit svag för så kallade regnbågskullar!

ariama skrev:

Ja, precis så. Mina RY är baserade på chocolate (/tan) eller på cinnamon (helst tan). Vilket går inte att se med ögat. 

Mina RY är alltså antingen:

a(t)/a(t) b/b C/* D/D e/e, eller

A/a(t) b/b C/* D/D e/e, eller

helst inte, men kan förekomma:

A/A b/b C/* D/D e/e

Plus P/P (svartögd). Att jag har en * för ett C beror på att jag har, och vill ha just nu, blekgener också på C-lokus.

Precis som du säger, är chocolate-genen bra att avla ihop med RY. Chocolate ska gärna ha en varm röd lyster, även om den också ska vara mörk (inte mjölkchocolad, och inte grådassig heller)

Svart är inte bra, för det ger extra sotning på ry (eller usel svartfärg på de svarta) och oftast dålig röd/gul-ton eftersom svart inte avlas för att få fram rött. Det krävs särskilda polygener för en bra gul eller röd färg.

Blå är inte bra för det tar bort rödfärg.

Ja, det är roligare att ha lite variation bland ungarna, så att jag kan skilja dem åt. Därför har jag också "lite vitt" i generna, oftast enbart i form av en stjärn i pannan och en liten magfläck, eller magstrimma. (berkshire)

.

MissEmmis skrev:

Ok, det låter vettigt, jag ska också satsa på att försöka få in chokladgenen hos alla mina möss. Men jag kommer ju föda upp i så liten skala, så det beror ju på vilka möss jag har möjlighet att köpa in. Intressant också att tan ger bättre rödfärg, även om den inte syns tillsammans med ee-genen. Nu till alla mina frågor:

Vad jag inte fattar är varför du vill ha blekgener? De ger ju sämre rödfärg. Fast jag är riktigt nyfiken på hur en RY med blekgen ser ut? Har du någon bild?

Ser du skillnad på RY-möss med aa, Aa, respektive AA? Hur? Och nu känner jag att jag är inne på osäker mark vad gäller min genetikförståelse, men du borde väl då även ha RY-möss som är at a, at at, A at? Hur ser de ut?

Varifrån har du köpt in dina RY-möss från början?

Hur många möss har du sammanlagt? Hur många kullar tar du per år? Hur många möss brukar du sälja per år? (Cirka.)

Annons:
ariama
2015-05-05 11:54
#1

Pfuuh, det var många svåra frågor det där, eller, inga lätta svar snarare.

Hur många kullar jag tar per år, samt hur många jag säljer, kan jag inte svara på, eftersom det är så olika år från år. Allt från inga till många (säljer alltså), och få till många (kullar alltså).

Jag tar helst flera kullar samtidigt, och gör sedan ett uppehåll på några (2 till 6) månader till nästa parning. Då hinner jag välja och sälja och utvärdera vilka jag vill spara till vidare utvärdering, innan det fylls på med nya möss. Men ibland gör jag på annat vis, för att omständigheterna är annorlunda.

Helst vill jag ta kullarna två gånger om året med 6 månader emellan. Det är i alla fall så jag tänker mig framtiden med uppfödningen.

ariama
2015-05-05 12:04
#2

Varför jag vill ha blekgener? Ja, av lite olika orsaker. Främst för att jag just nu är lite fötjust i svartögd creme i satin och långhår. Det är ju vad jag får med blekgenerna i dubbel upplaga, och ihop med chocolate-genen.  De är helt enkelt bedårande, och förstör varken chocolatena eller RY (vad jag vet hittills, ibland "läcker" gener som finns i enkel upplaga, har jag märkt, men bara ibland.)

Hur en blekt RY ser ut, det vet jag inte (än). Det vill jag också ta reda på. Störst chans är att den helt enkelt blir svartögd vit. eller möjligen mkt svagt cremefärgad.

En blekgen i enkel upplaga behöver inte synaas alls att musen har. Den är då bara bärare av blekgenen. Blekgenen jag har är troligtvis extreme dilution c(e).

ariama
2015-05-05 12:15
#3

När det gäller generna på A-lokus, så är a(t) tangenen. A är agoutigenen. och a är helt enkelt icke-agouti.

En agouti/tan har alltid A och a(t), och kan alltså aldrig avlas rent, det blir alltid ungar i kullarna som också är svart/tan samt agouti utan tan.

Det blir ju 3 kombi-möjligheter när två A/a(t)-möss paras. AA som är agouti, Aa(t) som är agouti/tan, och så a(t)a(t) som är svart/tan.

Jag strävar efter att endast ha A-genen och a(t)-genen.

a-genen vill jag inte ha, eftersom jag inte vill ha chocolate utan tan.

Nu skriver jag "gen" fast jag pratar om allellerna (de olika varianterna av gener på ett visst lokus), för det är lättare så.

ariama
2015-05-05 12:19
#4

Tan i sig behöver inte ge bättre rödfärg. Men på en tan ser man om musen har polygener för rödfärg, eller inte.

För bättre rödfärg, behövs en färgavlad tan, annars spelar det ingen roll.

Med en bra färgavlad tan med djup färg på tanen, kan man förbättra magfärgen på RY, i och med att magfärgen överlag brukar vara ljusare än ryggfärgen på alla musfärger. Man eftersträvar ju så jämn färg som möjligt över hela kroppen.

ariama
2015-05-05 12:30
#5

Mina RY härstammar alla från Chilloutarea´s Electra, RY satin långhår, som Artlink importerade från Tyskland tillsammans med några fler. Härifrån:

http://www.drofi.repage7.de/

Jag ägde aldrig Electra, men på slingrande vägar fick jag en chocolate/tan-hane efter henne: Nässla hette han och var alltså RY-bärare.

Från Nässla härstammar alla mina RY. Inga andra RY blev kvar av den importen, och inga andra fanns att tillgå i Sverige då. 

De första RY var inte alla fullt så friska, och hade även lite defekter som kom fram vid inavelsparningarna.

Jag tror att i stort sett alla RY i Sverige idag - i alla fall inom SVEMUS och "på Mus.ifokus" - kommer från RY som jag sålt vidare. Jag vet i alla fall inga andra.

Innan jag hade RY födde jag upp champagne-argente i vacker guldfärg. De var ju alltid rödögda, och hade beigeaktig underfärg. Men de var faktiskt vackra i färgen anser jag. "Golden argente" kallar jag dem, men jag har inga sådana kvar, de har fått övergå in i RY istället.

Och rödögongenen, som inte längre behövs då, har fått utgå.

ariama
2015-05-05 12:49
#6

Nej, jag kan inte med ögat se om mina RY är cinnamon eller chocolate, bara via stamtavla/föräldrar, och parningar/ungar.

Svart har jag som sagt inte, men jag tycker att det genast ger lite mer gråton i färgen, en lite mer "metall-smak" liksom.

Hur många möss jag har? Det varierar ju hela tiden, men jag försöker hålla antalet lågt. Givetvis många fler medan jag har ungar på tillväxt. Jag försöker hålla antalet till 30 vuxna möss, men det glider lätt över mot 40 (ibland fler i perioder).

Min dröm är 20 vuxna möss, men det går ju inte …

Jag har en liten uppfödning, egentligen mest till husbehov, att bevara stammen så jag har egna sällskapsmöss hela tiden.

Just nu har jag fler, för jag fick så många förfrågningar på salumöss att jag tog ett par kullar extra som jag egentligen inte planerat från början. Det ångrar jag inte, för jag har fått några riktigt spännande ungar där som jag räknar med att spara. En bonus alltså.

Jag vill helst inte köpa in nya möss alls! Jag vill kunna klara av uppfödningen så långt som möjligt med de möss jag har.

Mest för att varje utparning ger en massa möss "som jag inte vill ha". Det blir fel färg, fel nyans, fel beteenden. Det kommer in sotning, och svartgener och icketan och lite annat. Även fast jag väljer köpemöss mycket noga.

Musungarna/de vuxna mössen blir också ofta räddare och inte så sociala, och jag blir av med en massa polygener som jag lyckats vaska ihop med stor möda. 😉 Både röda/gula polygener och beteendepolygener.

Givetvis får jag också IN polygener som jag önskar, när jag köper nya möss. Nu senast har jag fått in större öron och större möss och bättre typ.

Främst, oavssett vad jag skriver om dem: Jag GILLAR mina möss, allihopa!! ❤️

Annons:
ariama
2015-05-05 12:57
#7

Att jag får en kull ungar, betyder inte att jag atuomatiskt får en massa möss att sälja!

En kull kanske bara innehåller 4 honor, varav jag vill behålla två, och de andra två kanske inte blir tillräckligt bra för att jag vill sälja dem!?

Hanarna kullar jag oftast, som sällskapsmöss säljer jag i alla fall nästan enbart honor. Det ska vara en speciell förfrågan om hane, och de ska vara medvetna om hanarnas nackdelar innan jag säljer, om jag har någon att sälja.

Hanar är inte familjemöss i barnfamiljer.

Honungar som inte säljes, är de som blir för rädda (jodå, en del blir såna också) eller för osociala och inte intresserade av människor, eller som blir för små/växer dåligt. Eftersom jag avlar satin, får jag lätt lite små möss, och ibland även några som växer för dåligt.

Zamwyn
2015-05-05 13:44
#8

Jag passar på att ställa en  fråga jag också. :)

Har du haft umbrous på RY,  amaira? I så fall, hur skiljde det sig från DY-baserade sables?

ariama
2015-05-05 14:07
#9

Nej, jag håller mig borta från allt vad sotning heter, även U (umbrous).

Som jag uppfattar det nu, efter några år med RY, och efter att även ha haft både DY, och DY-sable (förr i tiden), kan man använda RY som en god ersättning för DY utan att förlora någonting i färg eller nyans eller annat.

Alltså tror jag att det går att få fina RY-sable om man vill satsa på det. Men jag vet inte. Det vill säga, jag tror det är lika lätt, eller svårt, att få en bra sable på RY som på DY.

Typen är också mycket bättre med RY än DY, för att inte tala om att RY inte har fetma-problem eller de andra genetiska negativa hälsoproblemen.

Enda negativa aspekten med RY, i jämförelse, är att RY aldrig föds med samma lysande gula färg som DY gör. Man måste ha några månaders tålamod.

Även detta går att avla mot allt tidigare renhet och klarhet i färgen, men ändå knappast riktigt ända fram till DY:s lysande vackra ungar.

Zamwyn
2015-05-05 14:52
#10

Mkt intressant! Tack så mkt för det snabba svaret! 🙂

MissEmmis
2015-05-05 17:53
#11

Tack Amaira! Så himla bra! Väldigt intressant att läsa om RY-mössens ursprung i Sverige och hur du resonerar när du avlar. Jag har lärt mig massor nu, nybörjare som jag är. Men såklart kom jag på en följdfråga:

Varför passar inte hanar som sällskapsmöss i barnfamiljer?

Klämmer in en extra fråga: Varför blir satinmöss mindre i storleken?

Ju mer jag lär mig om musavel desto mer inser jag att det kommer att bli svårt för mig att avla på möss eftersom jag har svårt att kulla och svårt att ha alltför många burar hemma. Samtidigt är jag ju så väldigt avelsintresserad! Så jag klurar och klurar för att om möjligt hitta nån hållbar lösning, och lösningen får väl bli att ta kullar väldigt sällan.

Jag har klurat lite till på mina avelsplaner. tänkte att jag ska försöka få fram RY broken satin (vääääldigt långsiktigt mål, kanske 20-30 år sådär). Eftersom även Sussie är intresserad av de varianterna så tycker jag att det passar bra att satsa på. En annan fördel är att vitfläcksmöss är mycket lättare att skilja från varandra än enfärgade möss, så då kan jag skippa choklad- och cinnamonfärgerna.

Men finns det flera vitfläcksanlag? Jag börjar fatta att det gör det, men är inte tillräckligt insatt ännu. Ett vitfläcksanlag heter i alla fall ss har jag lärt mig. Men sen måste man väl ha modifierande gener också förstås. Amaria, du som är så bra på att förklara, kan inte du förklara hur man "tillverkar" en broken-mus?

RY äger! 😃

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

ariama
2015-05-05 18:26
#12

Sorry 😃 Jag kan inte ge recept på broken. Det är Tsunami´s du ska fråga om fläckar av skilda slag. Hur som helst behöver du börja med en eller helst flera broken, och dito RY. (eller i samarbete med annan uppfödare).

Steg nummer ett tror jag är att få över teckningen på RY, och sedan se till att behålla djup och klarhet i RY-färgen. De tecknade möss som finns, har inga röda polygener i sig, hittills (vad jag vet), och rödfärgen/gulfärgen förlorar sin vackra guld-ton i första generationerna. Det gäller att välja rätt sedan, för att komma på rätt spår igen.

I alla fall är det min erfarenhet, och så som jag ser det.

Jag har lite tecknat bland mina, men renavlar inga fläck-mönster Jag vet inte heller vilken/vilka teckningsgener jag har. Gissar på ss eftersom det är troligast. 

Sedan är det modifieringsgener/polygener som styr. De stora fläckarnas mönster lär styras av polyggener och de små detaljerna styrs mest av slumpen har jag för mig.

Markant är i alla fall, hos mig, att så länge jag inte renodlar fläckarna, dyker de upp i alla möjliga och omöjliga formeringar, med olika grad av vitt. Jag har hållt mig till (ostandiserad) berkshire hittills.

Att få fram en enhetlig linje med en specifik teckning (broken, even, dutch, bandad, osv, även berkshire) i riktigt bra standardvariant, är oerhört svårt, som all avel är som baseras på polygener. En del svårare än andra.

Värt att veta om teckningar och RY är att de gula varianterna DY och RY tenderar att få mindre vita fält än andra färger.

Att samarbeta med en annan uppfödare, är mycket värdefullt för båda! (så länge man är något sånär överens) Eftersom det då finns fler möss i genpoolen.

RY är recessivt och tecknat är recessivt, och båda varianterna styrs av polygen-komplex för att bli bra, av skilda slag dessutom.  Så det gäller att tänka på vad man vill prioritera, och kanske släppa efter lite på annat. 

Förresten tänker jag själv, också, prova på att försöka få fram tecknade RY, gärna så broken som möjligt, men jag är inte noga med teckningsvariant. Jag bryr mig ju så lite om standard-avel. Vill bara ha trevliga och rara och sociala möss som är mina vänner, och som JAG njuter av att se.

Vad en domare tycker på ett domarbord en eller två gånger om året, struntar jag ganska bra i. Det är JAG som lever med dem, varje dag!

ariama
2015-05-05 18:43
#13

#11. "Varför passar inte hanar som sällskapsmöss i barnfamiljer?"

Därför att en "vanlig familj" (inte en nörd-familj😉) oftast består av flera människor, och oftast finns det i alla fall någon i familjen som inte tycker om doften av hanarna.

Det är alltså lukten i första hand, som det handlar om. Och är det dessutom första gången familjen skaffar möss, vill jag inte skrämma bort dem från dessa så otroligt rara sällskapsdjur, bara för att de skaffar en stinkbomb som första erfarenhet.

Satinmöss, jag vet inte varför, men satinmöss överlag blir gärna lite mindre, Och om man inte målmedvetet avlar på att få fram kraftiga satin, och det dyker upp satinungar i kullen, så kan det ofta vara en liten ynk.

Överlag är det klokt att börja en musuppfödning i liten skala! Du har tid på dig att utveckla uppfödningen utifrån hur det funkar för dig. Med tiden kommer du att ändra tankesätt och kanske inriktning, man gör det, även om inriktningen består i stora drag.

Viktigast är att ta det lugnt i början. Alltför många är de som startar hej vilt, och låter det växa dem över huvudet på kort tid.  Det är lätt hänt med möss.

Läs gärna Elins artikel:

http://mus.ifokus.se/articles/4d7178ceb9cb46222d0846fd-vad-man-bor-tanka-pa-som-nystartad-musuppfodare

Annons:
MissEmmis
2015-05-06 02:42
#14

Tack så mycket Ariama! Nej några showmöss blir det nog inte hemma hos mig, däremot kan det ju bli tecknade RY med mycket vitt och med vacker rödfärg. I alla fall om jag jobbar på lång sikt och inte ger upp på vägen. Det viktigaste även för mig är alltid att de är trevliga sällskapsdjur. Ja det där med liten skala måste jag hålla fast vid, jag känner mig själv såpass väl att jag vet att jag inte orkar med för många djur helt enkelt. Så jag får hitta en avvägning mellan att älska avel och att ha få djur. Vad kul att det kan komma tecknade RY även hos dig! Hoppas någon av oss får köpa ett par såna av dig någon gång! Ska fråga i Tsunamis tråd om broken!

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Upp till toppen
Annons: