Min mushona har fått ett stort sår över hela kinden. Hon bor med två andra mushonor och dom har bott tillsammans hela livet. Hon är cirka 1 år. Jag har flyttat henne till en egen bur. Har knte sett något bråk med dom andra mössen och dom verkar vara som vanligt när jag är där.
Tycker ni jag ska flytta tillbaka henne till dom andra mössen?
Kommer dom andra mössen acceptera henne när hon kommer tillbaka igen om jag har dom isär en längre tid?
Svårt att få en bra bild men det är ingen päls och lixom blött. Det är inte vanligt skinn utan typ som upprivet.
Vad tror ni det kan vara?
Vad kan jag göra?
Tacksamm för svar!
Tyvärr har jag inte så lång erfarenhet av möss, men med dvärghamstrar och gerbiler så vet jag att det ibland kan vara så att burkompisarna känner av att en individ är sjuk innan ägaren gör det. De vill då bli av med den individen för att inte försvaga flocken. Skulle vara intressant att veta från er som har erfarenhet om sånt förekommer hos möss.
En annan orsak kan såklart vara att hon har skadat sig på något inne i buren, men det känns mindre troligt.
Okej :( det ska inte finnas något hon kan ha skadat sig på i buren.
Det är även blod i örat och hon piper när hon kliar sig.
Ska jag ha dom isär och se om såret läker och sedan sätta ihop dom?
Jag har sett det förut, via bilder på musforum. Men har ingen egen erfarenhet, och minns inte riktigt. Hoppas någon tittar in här som haft detta.
Det är vetrinär som gäller i alla fall! Möjligen var det någon sorts svampinfektion det var? Som var svår att behandla dessutom? Jag vet inte, jag minns inte, men vetrinär behövs i alla fall.
Jag har för mig precis som ariama skrev att detta ser misstänkt likt ut den svampinfektionen som möss kunde få. Speciellt om det är fuktigt.
Det var svårbehandlat och mössen tycker nog detta är riktigt jobbigt skulle jag gissa. Hade detta hänt mig hade jag avlivat musen. Istället för en lång behandling där det verkar vara svårt att undvika återfall.
kliar hon sig över hörselgången ? då kanske hon har öron inflammation? vätska ur örat är inte bra :/ ser du om hon har utslag? parasiter, små korn eller svarta löss? har du bytt spån nyligen eller tagit in något utifrån?
#6 ja de gör hon.
Jag har inte bytt strö någon gång (använder toa-lätt) men städat burarna noggrant efter jag såg såret. Hon har även ett litet sår i naken men jag ser inga parasiter eller löss.
Åh vilken fin liten mus! Stackaren.. Det där måste göra väldigt ont :/ Håller med om att hon borde få somna in om hon inte nu direkt kan få någon annan slags akut hjälp.
Detdär ser ut som ett typiskt staffe-sår. Du ska absolut inte prova dig fram med olika behandlingar med ett sådant sår, utan uppsöka veterinär och ta skrapprov. Alternativt ta bort musen.
Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.