Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 1078 ggr
agnesvolsson
5/15/15, 6:03 PM

Möss ska äta 24, 7!

Möss ska äta 24,7… Vilket betyder att dem ska äta 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan. Vilket blir hela tiden. Möss ska ha basfoder i buren hela tiden och sen ska man ge dem extra mat på kvällen som då kallas tilläggsfoder. Möss ska inte ha för fet mat för dem har väldigt känslig mage. Här kommer exempel på vad dem ska äta.

Basfoder:

  • Råg
  • Vete
  • Korn
  • Havre
  • Frön
  • Ibland torr hundmat

Tilläggsfoder:

  • Ris
  • Potatis
  • Pasta
  • Grönsaker: Tex: Majs, tomat, gurka och salladsblad. Om de blir över sallad efter tex middagen kan man ge de till mössen.
  • Frukt. Tex: Äpple, banan, päron och mango
  • Bär. Tex: Blåbär, hallon, björnbär, jordgubbar och hjortron.
  • Bröd 
  • Ost
  • Kyckling
  • Rått kött
  • Fisk
  • Matrester
  • Ägg
  • Smör
  • Keso
Annons:
Grodan
5/16/15, 12:12 PM
#1

Jag ser att du läst min artikel. Betyder detta att du tänker skriva en ny med samma upplägg? Jag vet inte om jag tillåter det faktiskt.

Jag håller inte med om att möss har känslig mage. Möss är väldigt tåliga små överlevnadskonstnärer som kan äta läder och stearin i det vilda. Våra tama släktingar är inte sämre, dock är de fångade i vår vård och det är vår uppgift att mata dem näringsrikt och duktigt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

densomundrar
5/16/15, 12:29 PM
#2

Jotack, mössen här hemma äter allt och då menar jag allt! Stearinljus, trälim (därav trälim på golvet), silikon bakformar, plastflaskor, skor, hjälmar, hundmat, tidningar, doftgranar, plaströr mm. De till och med snor ölflaskor och försöker dra iväg med! OBS!! Nu har jag skrivit om våra ofrivilliga husdjur, söta men ack så jäkligt, för de äter som sagt allt, inget man ska ge sina tammöss. Självklart ska man ge dom en bra och varierad kost för välmående vänner, men känsliga magar tvivlar jag på att dom har :-)

Grodan
5/16/15, 6:14 PM
#3

#2 haha… ölflaskor…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

densomundrar
5/17/15, 12:53 AM
#4

#3 lite roliga är dom iallafall, hittade en halvvägs in i badrummet och en som dom försökt dragit bakom tvättmaskinen men som helt enkelt inte fick rum att dra in :-) Vet inte vad dom skulle göra med flaskorna, om dom skulle boa eller äta senare :-P

Upp till toppen
Annons: