Annons:
Etikettlänkar-links
Läst 1213 ggr
Grodan
2015-05-16 18:05

Vad plockar ni ute till era möss?

Så är det den där årstiden igen då man kan plocka massa skoj ute.

Vad plockar ni till era möss?

🌺

Vill också påminna om några viktiga Artiklar och trådar i ämnet, inför säsongen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2015-05-16 18:07
#1

Själv ger jag mina möss o råttor äppelträdskvistar, björkkvistar, grobladsstänger, gräs med fröstänglar, våtarv mm


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

nadinemachines
2015-05-16 18:11
#2

Jag brukar plocka äppelkvistar (och andra goda/ofarliga grenar), maskros, tusensköna, våtarv, groblad, ibland syren, och sånt, lite beroende på vad jag hittar. Brukar titta på skogsskafferiet.se och se vilka ätliga växter som finns under vilken tid på året 🙂

Grodan
2015-05-16 18:16
#3

Ja, jag älskar den sidan. Varför jag nu glömde att länka till den! Tack för påminnelse o bra tips.

http://www.skogsskafferiet.se/


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2015-05-17 09:58
#4

Det som inte nämndes här tidigare i tråden är blåbärsris. Mössen älskar det! Brukar även plocka blåbärsris på vintern om det är lite snö, ställa riset i ett glas vatten tills bladen börjar spricka och de börjar blomma. Mums säger mössen!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2015-05-17 10:07
#5

Kom ihåg att fråga markägarens tillstånd om ni plockar kvistar och grenar från levande träd. Lite osäker på blåbärsris, i Finland faller de utanför allemansrätten. Man får plocka bären, men inte risen.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Minoth
2015-05-17 19:15
#6

Eftersom jag har landsköldpadda så plockar jag varje dag på morgonpromenaden med hunden. Då plockar jag maskrosblad med blommor, kirskål, våtarv, luktviol, grenar med blad från björk, asp, hassel (när det kommer), äpple med mera samt blåbärsris. 

Grenar får dom inte varje dag, men kanske en gång i veckan eller två. Men det andra gröna får dom i princip varje dag :) Jag tror att det är bra för mössens hälsa. Och dom älskar det!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Lindb
2015-05-17 23:38
#7

På vilket sätt desinficerar ni grenar och annat som ni tar in? Och tar ni då grenar från marken eller sågar ni av direkt från träden?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

nadinemachines
2015-05-17 23:40
#8

#7 Jag tar från träden om de är till för att gnagas på, kan tänka mig ta fräscha grenar från marken om de ska klättras på, men de blir extra noga rengjorda. Spolar dem i hett vatten och grenar som inte ska ätas kan få en omgång såpa. Det bästa är att köra dem i ugnen, men stora grenar ryms inte där. 🙂

ariama
2015-05-18 08:19
#9

Vårarv som alltid. Både till mig och mössen, det är otroligt nyttigt och mössen älskar det jättemycket!

Jag kan repa av gräs och klöver och sätta i burarna, det håller dem sysselsatta ett tag även om de inte äter av det. Möss är ju knappast gräsätare, men en del örter går ner.

Maskrosblommor gillar dom att leka "älskar, älskar inte" med, som vi människor gör med prästkragar, haha. Håller dem sysselsatta ett tag, för maskrosblommor har ju mycket fler blomblad än prästkragar. Några hamnar även i magen där.

Jag är uppväxt på landet, med bl.a. hästar och kaniner. Hästarna åt av gräset, till kaninerna repade vi av allt grönt vi fann. Mössen - de vilda alltså - sprang överallt bland hästar och kaniner och deras mat. Inga av dem fick desinficerad mat.

Att helt plötsligt ha möss i bur - de tama alltså - som inte skulle tåla att komma nära gräs och örter och grenar och kvistar om de inte desinficeras först, är för mig upp-och-ner-vända världen. 😃

Jag håller endast koll på att det jag plockar inte är besprutat, att inte konstgödsel finns med, och att jag inte plockar där folk rastar sina kissande hundar.

Zamwyn
2015-05-18 10:12
#10

#9 Jag laddade ner och lyssnade på både sommarprat & vinterprat med Agnes Wold (professor i klinisk bakteriologi) i julas, och hon sa många tänkvärda saker just kring det här med att vi har fått lite pippi på hygien (och inte riktigt förstår vad det är), och även hur vi överför detta på sällskapsdjuren.

Minoth
2015-05-18 12:24
#11

Jag kastar in allt precis som det är. Sköljer inte eller något. Dom ska tåla det, aldrig haft möss som blivit dåliga eller fått ohyra av något utifrån

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Vattnadal
2015-05-18 13:01
#12

Kirskål är en favorit, maskrosor, våtarv (nate), klöver, blåbärsris mm.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

nadinemachines
2015-05-18 13:19
#13

#9-11 Kan man göra så? När jag var ny här och läste på var det alltid väldigt noga med att det skulle vara helt rent och jag har känt mig dålig som inte är så supernoga, men om det är så ni tänker så kan jag väl sluta med det då 😃

Annons:
redsteinedrose
2015-05-18 22:24
#14

13# det är alltid bra att vara på den säkra sidan ^^ men jag undrar lite om det är så bra att ta in tex blåbärsris med tanke på dvärgbandmask osv.

ariama
2015-05-19 07:49
#15

#13. Det måste ju var och en ta ställning till själv.

#14. Blåbär får man plocka, men inte blåbärsriset utan att fråga markägaren.  Jag vet inte riktigt hur läget är vad gäller dvärgbandmask, eller hur stor risken är att den skulle hamna i just blåbärsriset. Tror båda delarna är ganska lågrisk. Men det skadar inte att vara uppmärksam på frågan.

Vattnadal
2015-05-19 14:07
#16

Skönt att markägaren är lika snäll som chefen. 😂

Om inte rävarna bajsar på riset torde det ju vara OK. Rävarna hemma bajsar helst på stenar, en bit upp, eller mitt på vägen.

Jag sköljer inte av något, utan bara lägger in det i burarna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

redsteinedrose
2015-05-19 14:11
#17

Hittade lite info

Ett enda ägg räcker för att göra en människa sjuk för resten av livet. Det är främst levern som angrips, men det kan dröja mellan 5 till 20 år innan symtomen visar sig.
Vi drabbas på samma sätt som dvärgbandmaskens naturliga mellanvärdar möss, sorkar och råttor. I dem utvecklas äggen till blåsmask som förstör djurens lever. När en sjuk gnagare fångas av en räv, en hund eller en katt är dvärgbandmaskens livscykel sluten.

Grodan
2015-05-21 19:11
#18

Bra sagt där #15 "det måste var och en ta ställning till själv"

Jag ger inte mina osköljda saker utifrån. Jag är rädd om mina djur och vill inte ha smittor.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2015-05-21 21:55
#19

Jag sköljer också allt jag tar in, det glömde jag säga. Och som tur så har vi inte (ännu) rävens dvärgbandmask i Finland så det behöver jag inte fundera på.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Emelie-Le
2015-05-26 01:39
#20

Äppegrenar, kirskål, brännässla kirskål, vanligt gräs. maskrosblad och själva blomman, blåbärsrris och björn men bara på sommaren.
Är vad jag jar fått lära mig är ok

Annons:
Upp till toppen
Annons: