Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 843 ggr
[[Mellebelle]]
2015-05-19 21:20

Vilket foder rekommenderar ni?

Egen blandat torr foder eller färdigblandat? För och nack delarna enligt er? Kör på egenblandat foder till mina råttor så jag vet vad dom får i sig. Men tänkte om ni rekommenderar nått "speciellt" till möss som ni verkligen föredrar :) annars blir det min egna bladning.

Annons:
nadinemachines
2015-05-20 12:04
#1

Blanda eget är alltid bäst 🙂 Vet inte riktigt om råttor har några större skillnader från möss i foderbehov, men det finns ett helt gäng trådar med förslag på recept bland annat om det skulle behövas.

komigentamlina
2015-05-20 16:23
#2

Jag ger råttor & möss samma här. 
Går efter Teratos blandning men inte till 100 givetvis.

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

Minoth
2015-05-20 21:16
#3

Egen blandning såklart :) Hel havre och hel vete (inte gryn eller kross) som tar upp 80% av maten.

dom andra 20% är lite småfröer som olika sorters hirs och undulatblandning, lite säfflor, torkade örter i form av torkad maskrosblomma, torkade nässlor och lite blandade blommor, lite hund/kattmat, sesamfrön, linfrön, vetegroddar.  ibland har jag i lite torkade ärtflagor. 

Har börjat köpa ett vitaminberikad örtpellets som egentligen är till kaniner, massor med olika örter sammanpressade. Det gillar mössen massor. Testar mig fram och varierar dom 20% i maten. Det jag alltid har i är dock småfröer, sesam och linfrön. Resten kan variera i sort och mängd. Men just att blanda maten är något jag tycker är väldigt roligt. Jag blandar 20L åt gången.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Skogshumblan
2015-05-21 12:39
#4

Mina möss får lite av varje. Har färdiga blandningar men kommer inte köpa dem mer då mina inte äter pelletsen och de stora torrfoderabitarna. Känns onödigt att slänga mat….

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Grodan
2015-05-21 19:07
#5

Jag har blandat torrfoder till mina råttor och möss sedan tidigt 90-tal. Och det lustiga är att mitt "recept" hela tiden utvecklas och förändras…

Säden köper jag från Granngården i stora säckar. Fröer, nötter mm köper jag på Willys, ICA, Netto mm matvarubutiker.

Färskmat får djuren varje dag.

Jag undviker hel- och halvfabrikat i största möjliga mån och ser till att maten är färsk, rå, obehandlad och ej viktiga näringsämnen bortskurna eller bortkokade.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2015-05-21 21:53
#6

Blandar själv. I början köpte jag färdig foderblandning, men de ratade över hälften, det var massor solrosfrön och kändes dumt at öda tid på att plocka bort solrosfröna och slänga massor som blev oätet.

Nu köper jag råvarorna i en ekologisk affär, eftersom jag har så få möss att det inte lönar sig köpa stora säckar.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
MissEmmis
2015-05-25 00:01
#7

Jag tänker lite annorlunda kring mössens mat. Jag tycker att det finns en poäng i att köpa färdigt basfoder av hög kvalitet av flera anledningar, men den viktigaste anledningen är att jag vet att mina djur får i sig rätt näringsämnen i rätt proportioner. 

Det finns en risk när man blandar eget foder och inte är expert på  näringslära att fodret innehåller för lite protein och för mycket kolhydrater, vilket bland annat kan leda till fetma. Det kan även bli så att proportionerna mellan olika mineraler blir fel, vilket åtminstone på katt kan leda till sjukdomar, så jag utgår ifrån att det är samma för möss. Det krävs en hel del kunskaper för att blanda ihop ett foder som är balanserat när det gäller alla näringsämnen, och jag väljer därför att ge ett färdigt foder av hög kvalitet. Samma sak gör jag med mina katters och hamstrars mat.

För tillfället ger jag mössen Versele-Laga Hamster and Gerbil Complete (finns i 10-kilossäckar), men när det tar slut kommer jag ev. att gå över till Versele-Laga Mouse and Rat Complete, som man kan köpa via Animail. Som godis ger jag ofta kattorrfoder eller ärtplattor, som är bra proteinkällor, samt nötter och frön.

Jag tycker att pellets är bra som basfoder, därför att då kan inte mössen plocka ut sina favoriter, vilket gör att de får i sig en mer balanserad näring. Dessutom är pellets bra för att slipa ner tänderna.

Sedan kompletterar jag med färsk föda ett par gånger i veckan, men jag vill att basfodret ska vara så balanserat och näringsrikt att mössen kan leva helt på det utan att få några bristsjukdomar.

Mina möss är smala, muskulösa och har blank, tjock päls, så jag tror att de mår bra av sin mat.❤️

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

PetQueen
2015-05-25 00:06
#8

Har ganska lik torrfoder till både mina råttor o möss. Mössen får AXA havregryn, bovete, sesamfrön, kanariefrö o lite annat smått o gott som jag slänger i haha

Råttorna får som sagt ungefär samma fast utan kanarieblandning

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Grodan
2015-05-25 21:39
#9

#7 Ja, om man inte väljer bra basvaror så finns det risk för att det kan bli obalans. Men man kan skicka in sin blandning för analys om man vill vara säker.

En kvinna i norge skickade in "min" blandning för analys för några år sedan och den fick toppbetyg. 

Men oavsett, så är torrfodret bara bas, det som fattas i det ger man som färskmat.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: