Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1133 ggr
[dynamitella]
2015-05-28 15:42

Mus/Möss i terrarium?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan. Jag håller på en del med reptiler och har ett litet terrarium över. Det är ett exo terra med måtten 30x30x45 cm (lxbxh) med metallnät över hela taket. Vore detta helt otänkbart att låta en eller flera möss bo i? Utöver storleken, vore ventilation ett problem? 
Tycker att det ser väldigt litet ut, men har också noterat folk som håller möss i betydligt mindre labburar.
Vad tycker ni?

Annons:
setrin
2015-05-28 15:47
#1

Du kan inte vända den på sidan så det inte blir så högt i tak, utan mer längd?

[dynamitella]
2015-05-28 15:56
#2

Nej, det skulle inte funka så som det är byggt.
Jag kan ordna något större annars.
Har exempelvis ett terrarium på 40x40x60 cm också, men det är inte lika väl utformat för möss då ventilationen är rätt dålig och dörrarna är av skjutvariant.

Vad anser ni är bäst mått för en ensam hane eller två honor? Både minsta längd, bredd och höjd (med minsta menar jag inte lagligt, utan minsta mått och ändå ha gott samvete att de har det bra).

Då jag bor i en 18 kvadratmeters 1.a med 20 terrarier redan är här ont om plats :)

Emelie-Le
2015-05-28 15:59
#3

Får du mer yta om du tar bort bakgrunden?

[dynamitella]
2015-05-28 16:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nej. Ytan förblir ca 30x30 cm på botten.

Men jag tänker absolut inte trycka in djur i för små utrymmen :) Så jag kan tänka mig att införskaffa något mer passande.

Har plats i mitt odlingsrack för geckoödlorna. Där är ca 85 brett, 40 djupt och 35 högt. 2 liters colaflaska för referens :) Det finns eventuellt möjlighet att införskaffa ett front-öppnat terrarium/bur att ha där.

Minoth
2015-05-28 16:05
#5

Du kan absolut ha möss i exoterra terarium. Dom har gott om ventilation, bättre än de flesta terrarium och funkar jättebra för möss. 

30x30x45 funkar bra åt en ensam mushane om du bygger på höjden och har hängkojor och grenar så han kan klättra upp :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[dynamitella]
2015-05-28 16:14
#6

Åh vad roligt.
Just nu har jag bara trädlevande geckoödlor, så jag inreder jämnt med tjocka grenar åt alla riktningar i terrarierna. Det blir inga problem alls att inreda det fullt av klättermöjligheter. 
Kommer troligen gå efter en naturlig layout.

Annons:
Upp till toppen
Annons: